معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۶

اخبار اقتصادی پاکستان - لاهور

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت پنجاب پاکستان در هفته چهارم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:
  • پاداش نقدی عثمان بزدار سر وزیر پنجاب به آژانس علوم پزشکی قانونی پنجاب

حسان خاور دستیار ویژه سروزیر پنجاب اظهار داشت: آژانس علوم پزشکی قانونی پنجاب از سال 2018 تاکنون پیشرفت‌های بزرگی را کسب نموده؛ عثمان بزدار سروزیر پنجاب مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون روپیه را که رقم هنگفتی است به یک لابراتوار آموزشی پیشرفته هدیه کرد که به نفع کل پاکستان خواهد بود. (روزنامه نئی بات)

  • به دلیل به هم خوردن تعادل در صادرات و واردات، پاکستان در بخش‌های تجارت گاز، برق و پارچه دچار بحران است.

در پاکستان تعادل صادرات و واردات به هم ‌خورده است. کسری تجاری به 25 میلیارد دلار رسید. گروه‌های تجاری از دولت تقاضا کردند واردات کالاهای لوکس مورد نیاز را ممنوع کرده و وضعیت اضطراری برای صنعت نساجی اعلام کند. دولت گاز و برق را ارزان کند. تعرفه برق نسبت به سایر کشورهای همسایه برای حوزه نساجی از قبل گران‌تر است و اکنون صنایع ناچار به خریدن "آر ال ان جی" گران هستند. در پی خرید گاز گران، هزینه تولید افزایش خواهد یافت و به علت این گرانی، حوزه‌های مختلف تجاری تعطیل خواهند شد. به گفته گروه‌های تجار، 50 درصد از صنایع از قبل تعطیل ‌شده است. تجار پارچه به دلیل کسادی کار و کاسبی نگران هستند. اگر دولت در حوزه گاز و برق کمک فوری به صنایع کمک نکند، هم‌زمان با افزایش کسری تجاری، تولید پارچه نیز کاهش خواهد یافت.(رزونامه نئی بات)

  • اظهارات سروزیر پنجاب در جلسه مقامات عالی رتبه دولت

عثمان بزدار سروزیر پنجاب در رأس جلسه مقامات عالی‌رتبه دولت خاطرنشان کرد که پیشنهاد راه‌اندازی سرویس اتوبوس الکتریکی تراموا از منطقه "تهوکر نیاز بیگ" تا "جلو مور" لاهور مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین بیمارستان عمومی یک هزار تختخوابی در خیابان فیروزپور لاهور احداث خواهد شد. (روزنامه اکسپرس)

  • رسیدگی به موضوع احداث جاده‌ها

جلسه مقامات نهادهای متعدد شهرداری به ریاست عمر شیر چتهه معاون فرماندار لاهور برگزار شد و موضوع احداث جاده‌ها با مواد آسفالت و پلاستیک بررسی شد. معاون فرماندار خبر داد در لاهور در طرح آزمایشی یک جاده یک کیلومتری با پلاستیک ساخته می‌شود. (روزنامه اکسپرس)

  • ارائه خدمات دولت پنجاب به افراد مستحق

بنا به دستور عثمان بزدار سروزیر ایالت پنجاب پس از راه‌اندازی طرح "بازار احساس" و "دیوار احساس" در شهر مولتان، در این شهر "سفره احساس" نیز دایر گردید. در "سفره احساس" که در نزدیکی پایانه اتوبوس‌های عمومی در مولتان دایر شده، افراد مستحق می‌توانند از ساعت 14 لغایت 16 غذای رایگان به دست آورند. همچنین در سایر شهرها نیز سفره احساس دایر خواهد شد. (روزنامه اکسپرس)

  • طرح صدور کارت کارگر توسط سازمان اجتماعی پنجاب

سازمان تأمین اجتماعی پنجاب تصمیم گرفت برای یک‌میلیون و دویست هزار کارگری که نزد این سازمان به ثبت رسیده‌اند، کارت کارگر صادر کند. کارگرانی که ماهیانه 20 الی 25 هزار روپیه درآمد دارند، با استفاده از این کارت در شهریه مدرسه کودکانشان و خرید شیر، روغن نباتی، آرد و کفش تا سقف 15000 روپیه تخفیف کسب کنند. با استفاده از کارت خودپرداز کارگر(که مانند کارت بانکی کار می‌کند) به کارگران جهت عروسی کودکان، قطع عضو، مرگ، بیکاری و تکفین و تدفین 14 اعتبار مختلف اعطا خواهد شد.(روزنامه اکسپرس)

  • تامین بودجه برای بازسازی مسجد پادشاهی

دولت ایالت پنجاب بنا به دستور عمران خان نخست‌وزیر برای بازسازی  و زیباسازی مسجد پادشاهی بودجه 350 میلیون روپیه‌ای تخصیص داد. احداث کتابخانه و موزه مسجد نیز جزو این پروژه خواهد بود. (روزنامه سی-42)

  • ملاقات سروزیران ایالت پنجاب و گلگت و بلتستان

"خالد خورشید" سروزیر گلگت و بلتستان در رأس هیئتی با عثمان بزدار سروزیر ایالت پنجاب ملاقات کرد. در این ملاقات طرفین جهت گسترش همکاری بین دو ایالت توافق کردند. تصمیم گرفته شد که دولت ایالت پنجاب برای گلگت و بلتستان 15 هزار تن گندم تأمین کند. (روزنامه نئی بات)

  • افزایش بودجه برای اقلیت‌ها توسط سروزیر پنجاب

"چیلا رام کویلانی" رئیس کمیسیون ملی امور اقلیت‌ها به همراه هیئتی با سردار عثمان بزدار سروزیر ایالت پنجاب ملاقات و از اقداماتی که در ایالت پنجاب جهت رفاه و بهبودی وضعیت اقلیت‌های مذهبی انجام شده، قدردانی نمود. سروزیر ایالت پنجاب گفت برای صندوق توسعه اقلیت‌ها یک میلیارد روپیه تخصیص داده شد. به دانشجویان اقلیت‌های مذهبی از دیپلم تا دکتری بورسیه داده می‌شود. در سال مالی جاری برای رفاه و بهبودی اقلیت‌های مذهبی دو میلیارد و پانصد میلیون روپیه هزینه خواهد شد. در دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان اقلیت‌های مذهبی سهمیه دو درصد تعیین گردیده است. با این سهمیه، برای دانشجویان اقلیت‌ها در برترین دانشکده‌ها و دانشگاه‌های دولتی باب آموزش عالی باز شده است. (روزنامه نئی بات)

  • برگزاری نمایشگاه محصولات کشاورزی در لاهور

نمایشگاه محصولات کشاورزی با عنوان پاکستان‌هارتی اکسپو 2022 میلادی در روزهای 29 لغایت 30 ژانویه در مرکز نمایشگاهی لاهور برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه میوه‌جات، سبزیجات و فرآورده‌های آنها در سطح بین‌المللی ارائه و پررنگ خواهد شد. در نمایشگاه امسال کارشناسان، صادرکنندگان و سایر افراد ذی‌ربط از کشورهای روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، بلاروس، قزاقستان، عربستان سعودی، دوبی، قطر، بحرین، سری لانکا، اندونزی، مالزی و ترکیه حضور خواهند داشت. (روزنامه جنگ)

  • تأکید بر معرفی کالاهای پاکستانی در لبنان

"سلمان اطهر" سفیر پاکستان در لبنان طی نشستی که در اتاق صنایع و بازرگانی لاهور برگزار شد، به‌منظور بهره‌برداری از بازار لبنان، به معرفی کالاهای پاکستانی به روش بهتر تأکید کرد. او گفت برای معرفی کالاهای پاکستانی در لبنان باید تلاش‌های زیادی شود. بازار لبنان یک بازار مصرف‌کننده است و می‌توان محصولات پاکستانی بسیار زیادی را صادر نمود. برای حوزه داروسازی پاکستان در لبنان فرصت‌های زیادی وجود دارد، زیرا لبنان از سایر کشورها داروی گران وارد می‌کند. (روزنامه نوای وقت)

  • نظر حسان خاور سخنگوی دولت پنجاب در باره وضعیت تجارت التکرونیکی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا

حسان خاور سخنگوی دولت ایالت پنجاب گفت: به گفته کارشناسان  در سال 2020 میزان رشد تجارت الکترونیکی برابر با ده سال اخیر بود. کرونا باعث شد حرکت به‌سوی تجارت الکترونیکی تسریع شود. (روزنامه نئی بات)

  • نظارت و بررسی پروژه‌های سطح شهر

در نشست هیئت حاکمه سازمان توسعه لاهور به ریاست عثمان بزدار سروزیر ایالت پنجاب برگزار شد مجوز طرح توجیه پروژه تندراه مرتفع "گلبرگ به اتوبان" صادر شد. سروزیر ایالت پنجاب دستور داد روش تأمین بودجه این پروژه تعیین گردد. در این نشست  گزارش "طرح جامع 2050 لاهور" نیز ارائه شد و تصمیم گرفته شد برای طرح مذکور کمیته ناظر تشکیل شود. همچنین در خصوص ساختن آپارتمان‌های "پاکستان جدید" قراردادهای متفاوتی که بین سازمان توسعه لاهور و بانک پنجاب بسته شده، نیز مورد بررسی قرار گرفتند. سروزیر ایالت پنجاب دستور داد کار بر طرح احداث آپارتمان‌های "پاکستان جدید" تسریع گردد. (روزنامه نئی بات)

  • افزایش در قیمت مواد شیمیایی

نرخ کود شیمیایی "دی‌آپی" 400 روپیه به ازای هر کیسه افزایش یافت. اکنون نرخ کیسه کود شیمیایی مذکور  به 10 هزار روپیه رسیده است. همچنین احتمال دارد نرخ کودهای شیمیایی فسفر نیز افزایش یابد. (روزنامه نئی بات)

  • اقدامات دولت برای تأمین بودجه سال مالی جاری

دولت پاکستان در سال مالی جاری 3 میلیارد دلار وام خواهد گرفت و برای این کار چندین طرح اتوبان که متعلق به سازمان بزرگراه ملی است را گرو خواهد گذاشت. این وام برای هفت سال خواهد بود. دولت در جهت ثبات بخشیدن به روپیه برای بهبود بخشیدن به ذخایر ارزی، تصمیم گرفت وام بیشتری بگیرد. در این راستا برای احیای طرح اصلاحاتی 39 ماهه صندوق بین‌المللی پول، 5 اقدام اولیه از جمله تصویب بودجه فرعی و ترمیم در قانون بانک مرکزی پاکستان را کاملاً انجام داده است. (روزنامه نوای وقت)

  • افتتاحیه حرکت توزیع ماسک رایگان

سردار عثمان بزدار سروزیر ایالت پنجاب حرکت توزیع ماسک رایگان بین شهروندان را افتتاح نموده و اعلام کرد برای هر شهروند ماسک قابل شستشوی کرونا تأمین خواهیم کرد. ماسک از طریق اداره پست به منازل شهروندان رسانده خواهد شد و برای تضمین تأمین ماسک، مراکز کنترل نیز تأسیس خواهند شد.  از شرکت آمریکایی "کلوونگ بریند هینس بریند" جهت تأمین ماسک رایگان تشکر می‌کنیم. لازم به ذکر است به گفته کامران افضل سکرتری ارشد، شرکت آمریکایی 10 کانتینر ماسک اهدا کرده است. (روزنامه نئی بات)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما