معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۱

اخبار اقتصادی پاکستان - اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سپرده‌های ارزی پاکستانی‌های مقیم خارج

سپرده‌های ارزی کارکنان پاکستانی مقیم خارج در شش اول سالجاری مالی به بالاترین سطح خود 15.8 میلیارد دلار رسیدند که نشانگر 11.3 درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته می‌باشند. مشوقهای دولت در روند صعودی سپرده‌های ارزی موثر بوده است. سپرده‌های ارزی پاکستانی‌های مقیم خارج یکی از بزرگترین منابع ارزی برای پاکستان می‌باشند(نیوز)

افزایش واردات آهن و فولاد

واردات آهن و فولاد در سال مالی جاری ۵۸.۲۰ درصد رشد داشته است. بر اساس گزارش اداره آمار پاکستان، در پنج ماهه نخست سال مالی جاری، حجم واردات آهن و فولاد به ۲.۰۳۲ میلیارد دلار رسید که افزایش ۵۸.۲ درصدی را در مقایسه با ۱.۲۸۴ میلیارد دلاری در مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد. (دنیا، نوای وقت)

رشد ارزآوری پاکستانی‌های مقیم آمریکا

ارزآوری پاکستانی‌های شاغل در آمریکا در نیمه اول سال مالی جاری ۲۴ درصد رشد داشته است. بر اساس گزارش اداره آمار پاکستان، پاکستانی‌های شاغل در ایالات متحده در نیمه اول سال مالی جاری ۱.۴۹۳ میلیارد دلار به کشور ارسال کرده اند در حالیکه در مدت مشابه سال مالی گذشته ۱.۲۰۴میلیارد دلار ارسال کرده بودند. (دنیا، نوای وقت)

افزایش صورتحساب واردات فرآورده‌های نفتی پاکستان

صورت حساب واردات فرآورده‌های نفتی پاکستان در نیمه اول (ژوئیه تا دسامبر) سال مالی جاری با بیش از 113 درصد افزایش به 10.18 میلیارد دلار رسیده است که عمدتاً به دلیل افزایش قیمت‌های بین‌المللی و کاهش شدید ارزش روپیه است. بر اساس آخرین داده‌های اداره آمار پاکستان صورتحساب واردات این کشور در دوره ژوئیه تا دسامبر سال 2021-2022 از 4.771 میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل، 10.18 میلیارد دلار افزایش یافته است. همچنین صورتحساب واردات مواد غذایی نیز در حال افزایش است. افزایش مستمر صورتحساب واردات مواد غذایی و فرآورده‌های نفتی باعث کسری تجاری شده و تهدیدی برای اعمال فشار بر طرف خارجی دولت است. کسری تجاری پاکستان در سال مالی جاری در مقایسه با 12.344 میلیارد دلار در دوره مشابه سال گذشته به 25.5 میلیارد دلار در ژوئیه-دسامبر افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش 106.4 درصدی است. کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌ کنند با افزایش شدید واردات، کسری تجاری تا پایان سال مالی جاری به حدود 55 میلیارد دلار برسد. واردات نیز در نیمه اول سال مالی جاری 65.94 درصد افزایش یافته و به 40.580 میلیارد دلار در مقایسه با 24.454 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته رسیده است. (نیشن، داون)

افزایش صادرات نساجی

صادرات نساجی و پوشاک پاکستان در نیمه اول (ژوئیه تا دسامبر) سال مالی جاری با 26 درصد افزایش از 7.44 میلیارد دلار به 9.381 میلیارد دلار رسیده که عمدتاً ناشی از کاهش ارزش ارز و افزایش مداوم در تقاضای جهانی است.(نیشن، بیزینس رکوردر، دیلی تایمز، داون)

افزایش تعرفه‌های برق

دولت بار دیگر تحت فشار وام دهندگان بین المللی، نرخ تعرفه برق را تا 0.95 روپیه در واحد افزایش خواهد داد و تعرفه پایه برق را برای برخی از مصرف کنندگان مسکونی به 18.75 روپیه در هر واحد افزایش می دهد. تحت فاز دوم هدف‌گذاری مجدد یارانه‌های بخش برق، دولت فدرال قصد دارد یارانه سالانه 20 میلیارد روپیه را از مصرف‌کنندگان مسکونی حاصل کند، که تعرفه پایه را تا 0.95 روپیه در هر واحد از اول فوریه افزایش خواهد داد. (نیشن، داون)

جلسه بررسی تصویب بیش از یک میلیارد دلار وام به پاکستان توسط صندوق بین المللی پول

با توجه به انجام تقریبا تمام شرایط قبلی توسط پاکستان هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول  قرار است در 28 ژانویه برای تصویب قسط وام کمی‌بیش از یک میلیارد دلار برای پاکستان تشکیل جلسه دهد. (نیشن، نیوز، دنیا، نوای وقت)

 افزایش ارزآوری پاکستانی‌های مقیم خارج

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط بانک  مرکزی پاکستان، ارزآوری پاکستانی‌های مقیم خارج تحت حساب دیجیتال روشن (RDA) تا پایان دسامبر 2021 در مقایسه با 2.916 میلیارد دلار تا پایان نوامبر سال گذشته به 3.16 میلیارد دلار افزایش یافت. (نیشن)

صورتحساب صادرات خدمات فناوری اطلاعات در 5 ماه گذشته

پاکستان با ارائه خدمات مختلف فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف طی پنج ماه اول سال مالی جاری 1051.050 میلیون دلار درآمد کسب کرد. اداره آمار پاکستان  گزارش داد که این رقم رشد 37.55 درصدی را در مقایسه با 764.100 میلیون دلار کسب شده از طریق ارائه خدمات در دوره مشابه سال مالی نشان می دهد. (دیلی تایمز)

افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پاکستان طی نیمه اول سال مالی

بانک مرکزی پاکستان روز سه شنبه گزارش داد که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پاکستان در نیمه اول سال مالی جاری بیست درصد افزایش یافته است. بر اساس این داده‌ها، پاکستان در ماه‌های ژوئیه تا دسامبر سال مالی جاری به مبلغ 1.056 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی دریافت کرده است که در مقایسه با 880 میلیون دلار در ماه‌های مشابه سال مالی قبل، افزایش 177 میلیون دلاری را نشان می دهد. (بیزینس رکوردر، نیوز، داون، اکسپرس تریبیون)

افزایش تامین مالی خرید خودردو در کشور

علیرغم افزایش نرخ های بهره و تغییر سیاست ها جهت کاهش تقاضا برای خودرو، تامین مالی بانکی نسبت به سال گذشته با افزایش 98 میلیارد روپیه یا 38 درصدی به 354 میلیارد روپیه تا 31 دسامبر 2021 رسید. (داون)

رشد ۲۳ درصدی صادرات غیر نساجی پاکستان

به دلیل احیای نسبی سفارشات بین المللی و طرح های حمایتی دولت، صادرات غیر نساجی پاکستان در نیمه اول سال مالی جاری با ۲۳ درصد رشد سالانه به 5.75 میلیارد دلار رسید. (داون)

تقاضای تجار از دولت برای صدور مجوز تجارت با افغانستان به روپیه پاکستان

اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد و اتاق بازرگانی و صنایع چمن روز چهارشنبه از دولت خواستند تا اجازه تجارت با افغانستان را به روپیه پاکستان بدهد. محمد شکیل منیر رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد در سخنانی در این مراسم گفت افغانستان در حال حاضر با مشکلات اقلام غذایی مواجه بوده و آخرین اقدام بانک های تجاری برای متوقف کردن دریافت پرداخت های ارزی خارجی تأثیر نامطلوبی بر روی آن خواهد گذاشت. صادرات مواد غذایی به افغانستان مشکلات بیشتری را برای مردم افغانستان ایجاد می‌کند. وی تاکید کرد که دولت باید اجازه تجارت با افغانستان را به روپیه پاکستان بدهد که این امر باعث تسهیل تجارت دوجانبه بین دو کشور خواهد شد. وی گفت اگر این موضوع فورا حل نشود، دیگر کشورهای منطقه ای و بین المللی بازار افغانستان را تصرف خواهند کرد که ضربه بزرگی برای پاکستان خواهد بود. (نیشن، دیلی تایمز)

افزایش صادرات کالاهای چرم از پاکستان

صادرات کالاهای چرمی در نیمه اول سال مالی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.41 درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش اداره آمار پاکستان این کشور کالاهای چرمی‌به ارزش 319.791 میلیون دلار در ماه‌های ژوئیه تا دسامبر سال مالی جاری در مقابل صادرات 292.279 میلیون دلاری طی ماه‌های جولای تا دسامبر سال مالی گذشته صادر کرد که نشان دهنده رشد 9.41 درصدی است. (نیشن، دیلی تایمز)

پاکستان ۵۰ درصد از سویای خود را در پنج سال با استفاده از فناوری چین تولید خواهد کرد

پاکستان تا پنج سال آینده ۵۰ درصد سویا را به تنهایی با استفاده از فناوری چین تولید خواهد کرد. فناوری کشت مخلوط می‌تواند محتوای پروتئین سویا را افزایش دهد. نشستی در دانشگاه اسلامی‌باهاولپور با موضوع تحقیق و ترویج کشت و برنامه ریزی سویا برگزار شد. در این نشست تقویت تحقیقات سویا، ترویج کشت سویا در پاکستان و بهبود فرآوری و ارزش افزوده سویا بحث و بررسی صورت گرفت. (نوای وقت)

رئیس جمهور علوی خواستار تسهیل تجارت فرامرزی برای تقویت صادرات شد

گوادر / کویته: رئیس جمهور دکتر عارف علوی بر ضرورت تسهیل تجارت فرامرزی برای افزایش صادرات کشور و ایجاد حداکثر فرصت های شغلی برای مردم مناطق مرزی بلوچستان تاکید کرده است. او در روز جمعه ریاست جلسه ای را در گوادر بر عهده داشت که مدیریت تجارت در مناطق مرزی بلوچستان را بررسی می‌کرد. رئیس جمهور از مقامات ذیربط خواست تا تسهیلات مخابراتی، بانکی و سایر امکانات را به مناطق دورافتاده بلوچستان ارائه دهند و زیرساخت های جاده ای آنجا را بهبود بخشند. وی افزود که این تسهیلات می‌تواند به رونق تجارت و فعالیت های تجاری در این مناطق کمک کند. (دان)

عمران خان: اشتغال آفرینی و افزایش درآمد سرانه، موفقیت ما در سطح جهانی شناخته می‌شود

اسلام آباد: نخست وزیر عمران خان به دولت خود به خاطر دستیابی به رشد 5.37 درصدی تولید ناخالص داخلی در سه سال گذشته تبریک گفت و گفت که موفقیت اصلاحات اقتصادی دولت کنونی در سطح بین المللی شناخته شده است. وی افزود: بله، پاکستان یکی از سه کشور برتر جهان است که توانسته از اپیدمی‌کرونا نجات پیدا کند. نخست‌وزیر دیروز در توییت‌های خود گفت که مایلم به دولت خود به دلیل رشد 5.37 درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) در 3 سال آینده که منجر به ایجاد اشتغال و درآمد سرانه قابل توجهی شده است، تبریک بگویم. (جنگ)

اعزام سومین قطار باری اسلام آباد- ایران - استانبول

سومین قطار باری اسلام آباد- ایران – استانبول احتمالا روز یکشنبه عازم ترکیه خواهد شد و دومین قطار باری حامل 525 تن کالا  از استانبول بوسیله ایران وارد شده است. اولین قطار باری که در تاریخ 21 دسامبر با کالاهای از جمله سنگ نارنجی عازم آنکارا شده بود بوسیله لاهور تفتان و زاهدان در تاریخ 3 ژانویه به مقصد خود رسیده در 17 روز سفر خود را تکمیل نمود(دان)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما