معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۰

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده عناوین و اخبار اقتصادی ونزوئلا در هفته اول بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اعلام دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی

رئیس‌جمهور ونزوئلا، در گزارش سالانه خویش به مجلس ملی در تاریخ 15 ژانویه سال جاری میلادی، اعلام داشت که میزان رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم سال 2021 از 7.6 درصد فراتر رفت. وی طی ایراد سخنانی در مقر مجلس ملی در شهر کاراکاس، دستیابی به این میزان از رشد اقتصادی را دستاوردی شگفت انگیز برای ونزوئلا قلمداد نمود و اعلام داشت که موسسات آماری میزان رشد اقتصادی برای ونزوئلا در سال گذشته میلادی را بالغ بر 4 درصد پیش بینی نمودند. رئیس جمهور ونزوئلا همچنین خاطرنشان ساخت که پس از گذشت پنج ساله از اعمال تحریم ها و محاصره اقتصادی و تجاری اعمال شده از سوی آمریکا، ونزوئلا بر شرایط فائق آمده و 17 موتور محرکه طرح اقتصادی جایگزین را فعال ساخته است. مصرف خانوارها به میزان 4.9 درصد و مصرف دولت به مقدار 8.7 رشد داشته و سرمایه گذاری و صادرات نیز به ترتیب به میزان 3.1 و 4.9 درصد افزایش یافته است.

حمایت سازمان توسعه صنعتی ملل متحد از ونزوئلا برای بهبود تولید محصولات زراعی

سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) با حمایت مالی دولت روسیه به اجرای برنامه ای برای نوسازی جهت بهبود تولید محصولات زراعی در ونزوئلا می‌پردازد. این برنامه نیل به افزایش تولید محصولاتی نظیر برنج، ذرت، حبوبات، نیشکر و سویا در سال جاری میلادی را  در بر می‌گیرد و برابر اعلام «فرانکو سیلوا»، هماهنگ‌کننده سازمان بین المللی درونزوئلا، بر پایه طرح به‌روزرسانی صنعتی از توسعه محصولات زراعی از طریق اجرای پروژه‌ها در راستای ارتقای تولید حمایت به عمل می آید.

دانشگاه‌های ونزوئلا در بین برترین دانشگاه‌های آمریکای لاتین

بر پایه رتبه بندی برترین دانشگاه‌های آمریکای لاتین، پنج دانشگاه ونزوئلا در فهرست برترین دانشگاه‌های آمریکای لاتین جای گرفته‌اند. دانشگاه مرکزی ونزوئلا، دانشگاه بولیوار، دانشگاه لوس آندس، دانشگاه زولیا و دانشگاه کاتولیک آندرس بیو در بین برترین دانشگاه‌های آمریکای لاتین معرفی شده اند.

پیشنهاد مادورو برای برگزاری نمایشگاه شرکت های ونزوئلایی در سوریه

رییس جمهور ونزوئلا در مراسم اعطای نشان افتخار به سفیر سوریه در پایان ماموریتش در کاراکاس گفت؛ من پیشنهاد می‌کنم نمایشگاهی از شرکت های مختلف ونزوئلایی که آماده سرمایه گذاری در سوریه هستند در این کشور برگزار شود. وزیر خارجه با دولت سوریه هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این نمایشگاه را انجام دهد. وی تصریح کرد؛ ما خواهان پایان مداخله گری خارجی در امور سوریه و احترام به حق مردم سوریه برای بازسازی کشورشان هستیم. بزودی به دمشق سفر خواهیم کرد تا پیوند بین دو ملت را عمیق تر کنیم.

گزارش اوپک در خصوص افزایش تولید نفت ونزوئلا

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، میزان تولید روزانه نفت ونزوئلا در پایان سال گذشته میلادی را بالغ بر ۶۸۱ هزار بشکه اعلام داشت. بر این اساس میانگین روزانه نفت ونزوئلا در ماه دسامبر سال گذشته میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن بیش از ۲۰ هزار بشکه افزایش یافت. علاوه بر این میانگین تولید روزانه نفت خام  ونزوئلا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ از ۶۵۲ هزار بشکه در روز  فراتر رفت و میانگین تولید روزانه در تمام سال ۵۵۴ هزار بشکه به ثبت رسید که ۵۰ هزار بشکه نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

تداوم تزریق ارز به بازار پولی ونزوئلا 

بانک مرکزی ونزوئلا در راستای استمرار راهکار تزریق ارز به بازار پولی این کشور برای ایجاد ثبات پولی و ممانعت از افزایش نرخ ارز، در آخرین اقدام بیش از ۸۵ میلیون دلار را روانه بازار مالی نمود. بانک مرکزی ونزوئلا علاوه بر اختصاص بیش از 1.5 میلیارد دلار به این امر در سال گذشته میلادی، در روزهای نخست سال جاری میلادی طی چهار مرحله بیش از ۲۰۷ میلیون دلار را به موسسات مالی و بانکی برای ممانعت از کاهش ارزش پول ملی تزریق نموده است که میانگین اختصاص منابع در هر مرحله در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۱۲۵ درصد افزایش داشته است.

تداوم اعمال محدودیت های پرواز های خارجی از سوی ونزوئلا 

موسسه ملی هواپیمایی کشوری ونزوئلا از تداوم اعمال محدودیت های پروازهای خارجی به دلیل شیوع بیماری کرونا خبر داد. بنابر بیانیه منتشره از سوی نهاد دولتی در تاریخ 18 ژانویه سال جاری میلادی، پروازهای مسیر ونزوئلا با هفت کشور ترکیه، مکزیک، پاناما، جمهوری دومینیکن، بولیوی، روسیه و کوبا از این قاعده محدودیتی مستثنی شده اند.

بررسی راهکارهای همکاری بانکی ونزوئلا و روسیه

روسیه و ونزوئلا در جریان جلسه ای در تاریخ ۱۹ ژانویه سال جاری میلادی راهکارهای تقویت همکاری بانکی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این موضوع در راستای همکاری‌های تجاری و مالی در جریان دیدار "سرگئی باگداساروف"، سفیر روسیه در ونزوئلا و "رومن مانگلیا"، معاون وزیر اقتصاد ونزوئلا مورد بحث و بررسی قرار  دادند.

استمرار افزایش تورم در ونزوئلا

آخرین گزارش منتشره از سوی «مرکز اسناد و تحلیل اجتماعی ملی معلمان ونزوئلا» از استمرار افزایش نرخ تورم در این کشور حکایت دارد. بنابر آخرین گزارش منتشره از سوی مرکز مذکور، بهای مورد نیاز جهت پرداخت برای تأمین یک سبد غذایی مورد نیاز مصرف خانوار از ۴۳۱ دلار حداقل دستمزد ماهیانه در این کشور فراتر رفته است. این در حالیست که نرخ رشد تورم ماهیانه بالغ بر ۶.۵ درصد به ثبت رسیده است و نرخ تورم سالیانه بیش از ۵۲۵.۸ درصد رقم خورده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به محصولاتی نظیر میوه و سبزیجات، شکر، گوشت و فرآورده‌های گوشتی، قهوه و ماهی اعلام گردیده است.

برگزاری جلسه بررسی سیاست های مقابله با پولشویی در ونزوئلا

 در جریان سفر هیئت ارزیابی گروه ویژه اقدام مالی کارائیب به ونزوئلا طی چهارمین جلسه مشترک برگزار شده در تاریخ ۱۹ ژانویه سال جاری میلادی، سیاست های مرتبط به مقابله با پولشویی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. هیأت مذکور در بدو ورود جهت ارزیابی سیاستهای پیشگیری در امور پولشویی و تامین مالی تروریسم، مورد استقبال وزرای امور خارجه و کشور ونزوئلا واقع شد و مقامات دولتی ونزوئلا اعلام داشته اند که به توصیه‌های این هیأت در راستای مقابله با جرائم سازمان یافته و پولشویی جامه عمل می‌پوشانند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما