معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۷

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته چهارم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صادرات و واردات  قطر

گزارش ماهانه اتاق بازرگانی قطر نشان می دهد که صادرات بخش خصوصی در ماه اکتبر 2021 افزایش یافته و به رکوردی حدود 2.3 میلیارد ریال رسیده است که نسبت به ارزش صادرات در ماه مشابه سال قبل بیش از 85 درصد رشد داشته است.

نفت و گاز قطر

- شرکت "انرژی قطر" برای توسعه میدان نفتی بخش شرقی ـ گنبد شمالی، مناقصه ای را صادر کرده است، این مناقصه با هدف درخواست پیشنهاد برای نصب سکوهای سرچاه و خطوط لوله دریایی برای این میدان دریایی که در 85 کیلومتری شرق دوحه قرار دارد، می‌باشد. این در حالی است که قطر گاز مناقصه ای را برای ساخت لوله گاز به عنوان بخشی از فاز دوم پروژه پایداری میدان شمال (NFPS) راه اندازی کرده که هدف آن حفظ ظرفیت تولید چاه‌های این میدان در آینده است. قطر گاز پروژه توسعه میدان شمال را که بزرگترین پروژه گاز طبیعی مایع در حال ساخت در جهان است به نمایندگی از "قطر انرژی" با هدف افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع قطر از 77 میلیون تن در سال در حال حاضر به 110 میلیون تن در سال تا سال 2025 و به 126 میلیون تن در سال تا سال 2027 اجرا می‌کند. این توسعه همچنین منجر به تولید حدود 4000 تن اتان، 263 هزار بشکه میعانات گازی، 11000 تن گاز مایع و حدود 20 تن هلیوم خالص در روز خواهد داشت.

- سازمان برنامه ریزی و آمار قطر در گزارش خود با عنوان "چشم اندازهای اقتصادی کشور قطر"، گزارش آماری سالانه منتشر شده توسط شرکت نفت بریتانیا را منعکس کرد که در آن میزان ذخایر گاز طبیعی مایع کشور قطر را به 24.7 تریلیون متر مکعب ذکر کرده است، که نشان دهنده 12.5 درصد از ذخایر گاز اثبات شده جهان در پایان سال 2020 است، تولید قطر در سال 2020 به 171.3 میلیارد متر مکعب یا معادل 126 میلیون تن رسید که معادل 4.4 درصد از کل تولید گاز طبیعی در جهان است و این کشور را به پنجمین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی در جهان پس از ایالات متحده، روسیه، ایران و چین قرار می دهد. بر اساس گزارش سالانه گاز طبیعی مایع برای سال 2021 صادرشده توسط اتحادیه بین المللی گاز، قطر با مقداری حدود 105 میلیارد متر مکعب یا 21.65 درصد از کل صادرات جهان (حدود 356.1 میلیون تن) در سال 2020 در رتبه دوم جهان قرار گرفت.

- رسانه‌های رسمی محلی دیروز گزارش دادند که شرکت چینی سینوپک اولین محموله گاز طبیعی خود را بر اساس توافق نامه عرضه موقت جدید که سال گذشته با شرکت انرژی قطر امضا شد، دریافت کرد. روزنامه دولتی تیانجین دیلی گزارش داد که تانکر گاز «سهله» حامل 94 هزار تن گاز طبیعی مایع قطر در اوایل این هفته در پایانه تیانجین سینوپک تخلیه شد. این در چارچوب قراردادی است که در ماه مارس گذشته با شرکت انرژی قطر برای عرضه سالانه دو میلیون تن به مدت ده سال امضا شد و عرضه از این ماه آغاز می‌شود.

- شرکت انرژی قطر در سال 2021، 9 قرارداد فروش گاز طبیعی مایع را به عنوان بخشی از تعدادی توافق نامه امضا شده توسط دولت قطر برای آماده سازی جهت توسعه میدان الشمال و افزایش ظرفیت تولید خود از 77 میلیون تن در سال به 126 میلیون تن در سال های آینده امضا کرد. بر اساس داده‌های غیر رسمی جمع آوری شده توسط روزنامه «لوسیل»، مجموع فروش قراردادهای گازی قطر در سال گذشته حدود 16 میلیون تن برای 5 مقصد در بازار آسیا بوده است که تعدادی از قراردادها از ژانویه 2022 و برخی از آنها تا پایان سال 2024 شروع می‌شود. امضای این قراردادها در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کشورها به دنبال به دست آوردن سهم خود از گاز قطر هستند و انرژی قطر دو برابر سهم پیشنهادی برای خرید و فروش پیشنهاداتی دریافت کرده است. سعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی و مدیر عامل شرکت انرژی قطر طی اظهاراتی به مطبوعات گفت: انرژی قطر دو برابر سهمیه پیشنهادی برای شرکت در مناقصه پروژه توسعه میدان شمال شرق را دریافت کرده است. الکعبی افزود: در حال حاضر ارزیابی پیشنهادات تجاری است که برای مشارکت در بزرگترین پروژه گاز طبیعی مایع در جهان با ظرفیت تولید 32 میلیون تن در سال دریافت شده است و این پیشنهادات دو برابر سهم ارائه شده برای مشارکت را پوشش می دهد. وی گفت: پروژه میدان شمال شرقی به دلیل ویژگی‌های زیست محیطی پیشرفته، از جمله توانایی فوق العاده آن در جذب و جداسازی کربن یک پروژه منحصر به فرد در جهان گاز طبیعی مایع محسوب می‌شود.

گردشگری داخلی قطر

مجله آمریکایی فوربس، فرودگاه بین المللی حمد را به عنوان یکی از مهم ترین و بهترین فرودگاه‌های جهان در سال 2021 معرفی کرد. این مجله افزود که فرودگاه بین المللی حمد برنده جایزه بهترین فرودگاه جهان در سال گذشته شد، زیرا در جوایز فرودگاه جهانی اسکای تراکس 2021 به مقام اول دست یافت. فرودگاه بین المللی حمد به لطف خدمات عالی و تجربه ای که به مسافرانش ارائه می‌کند، برنده چندین جایزه معتبر شده است که عبارتند از: «بهترین فرودگاه در خاورمیانه»، «بهترین فرودگاه برای رده 25 تا 35 میلیون مسافر»، «بهترین خدمات کارکنان در خاورمیانه» و «جایزه بهترین فرودگاه در مقابله با کرونا».    

تحولات بخش کشاورزی و غذایی قطر

مجله تخصصی اقتصادی thebusinessyear نوشت شرکت حصاد فود قطر با سرمایه گذاری استراتژیک جهانی و محلی در چند سال گذشته راهبردی به طرح های امنیت غذایی قطر افزوده است. این مجله مصاحبه با مهندس محمد الساده رئیس اجرایی این شرکت را منتشر کرد و از تعدادی محورهای طرح های کاری این شرکت و استراتژی‌های آن در آینده صحبت کرد. مهندس الساده در مورد تنوع سرمایه گذاری‌های این شرکت توضیح داد: سبد سرمایه گذاری حصاد بسیار متنوع است، زیرا هدف این شرکت حمایت از طرح های امنیت غذایی در کشور با سرمایه گذاری در مشاغلی است که به ارزش استراتژیک و تجاری دست می یابند. در چند سال گذشته، ما سبد سرمایه گذاری خود را چه در سطح بین المللی و چه در سطح محلی، تجدید و گسترش داده ایم و سهامی را در واحدهای تجاری استراتژیک کلیدی در تعدادی از کشورها به دست آورده ایم. الساده در ادامه گفت: حصاد در حال حاضر دارای سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم در بیش از 18 کشور در سراسر جهان مانند استرالیا، کانادا، ترکیه، عمان، عربستان سعودی و سودان است. همه این سرمایه گذاری‌ها در بخش های سرمایه گذاری هدفمند مانند بذر، غلات، دام، طیور، غذاهای دریایی و غیره فعالیت می‌کنند. در سطح محلی، این شرکت دارای 10 سرمایه گذاری استراتژیک است که در بخش های کلیدی مانند مدیریت تأسیسات غذایی، تولید و بازاریابی کشاورزی، تولید طیور، تولید و عرضه خوراک دام، فرآوری خرما، ذخایر استراتژیک غلات و بخش های گوشت و لبنیات فعالیت می‌کنند.

سرمایه گذاری خارجی قطر

- روزنامه Daily Times پاکستان اعلام کرد که قطر و پاکستان توانستند برای رسیدگی به تمام مسائل باقیمانده مربوط به توسعه ایستگاه‌های گاز طبیعی مایع در پاکستان و نهایی کردن تصمیم سرمایه گذاری به اجماع برسند. به گفته این روزنامه، این تفاهم در دیدار مهندس سعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی و سیدعلی حیدر زیدی وزیر امور دریانوردی پاکستان حاصل شد، در این دیدار که از راه دور با استفاده از فناوری ارتباطات (مجازی) انجام شد روابط دو جانبه دو کشور در حوزه انرژی و راه‌های ارتقای آن و همچنین تلاش های پاکستان برای ساخت ترمینال به دریافت گاز طبیعی مایع در بندر قاسم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این روزنامه افزود که وزیر مشاور در امور انرژی قطر به زودی به اسلام آباد برای امضای این قرارداد سفر خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما