معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۷

اخبار اقتصادی امارات متحده عربی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های امارات متحده عربی در هفته چهارم دی ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مخازن آب شیرین کن سازگار با محیط زیست در ام القوین

کارخانه شیرین سازی آب دریا در امارت ام القوین یکی از بزرگترین پروژه‌های جهانی تامین آب شرب از آب دریا با استفاده از بهترین استانداردها سازگار با محیط زیست دریایی است. این یکی از مهمترین پروژه‌هایی است که امنیت آب در امارات متحده عربی و اهداف استراتژی ملی را محقق می‌کند. آب تولید و توزیع شده توسط ایستگاه مطابق با مشخصات و استانداردهای آب آشامیدنی و مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی (WHO) است. شیرین سازی آب براساس تکنیک اسمز معکوس (Reverse Osmosis) که قائم به حرکت مولکول آب از طریق غشای نیمه تراوا بوده و از ناحیه با چگالی آب کمتر (آب دریا) به ناحیه ای با چگالی بالا و فشار بیشتر حرکت می‌کند ناخالصی‌ها و املاح موجود در آن را تصفیه می‌کند.

مخازن آب اساس هر دستگاه آب شیرین کن است که در آن آب نمک زدایی شده از دریا ذخیره می‌شود. در مورد آب شیرین کن در ام القوین، تعداد کل مخازن متصل به این نیروگاه 14 عدد است که 5 عدد دارای آب شیرین کن بوده و ظرفیت 30 میلیون گالن و 9 مخزن با ظرفیت 20 میلیون گالن به اضافه تعدادی مخزن دیگر در سطح شبکه توزیع آب و برق اتحادیه برای خدمات رسانی به مناطق مختلف با ظرفیت های مختلف با مجموع ظرفیت ذخیره سازی حدود 500 میلیون گالن می‌باشد. مخزن به روش ریختن مداوم دایره ای (بدون توقف) ساخته و نصب آن مطابق با آخرین الزامات امنیتی، ایمنی و استانداردهای بین المللی و پروتکل های اتحادیه آب و برق انجام می‌شود. تعداد پرسنل شاغل در ساخت و نصب یک مخزن تقریبا 300 کارگر می‌باشد و از آخرین روش ها و تکنیک های اجرای مخازن آب بر روی سیستم اسلیپ فرم Slip Form استفاده شده است. این مخازن با کیفیت و طول عمر 60 سال طراحی شده اند که در زمان بهره برداری نیز نیاز به مراقبت و نگهداری داشته و مخازن سازگار با محیط زیست آن با بهترین استانداردهای بین المللی مطابقت دارند. تمیز و استریل کردن مخازن آب، به صورت دوره‌ای از طریق شستشو با فشار انجام می‌شود و این فرآیند استریل‌سازی تأثیری بر کمیت تولید یا کیفیت آب ندارد.

در سال‌های اخیر، شرکت اتحادیه آب و برق در احداث و بازسازی اقداماتی را در چارجوب و همسو با استراتژی امنیت آب امارات متحده عربی، که هدف آن تضمین پایداری و تداوم دسترسی به آب در شرایط مختلف است گام برداشته. در فاز اول کارخانه جدید نمک زدایی آب دریا در ام القوین روزانه 50 میلیون گالن آب تولید و پس از اتمام مراحل این ظرفیت تا 150 میلیون گالن در روز افزایش خواهد داشت. در برآورد اولیه اتمام پروژه سه ماهه سوم سال جاری 2022 اعلام شده است.

گمرک دبی برنده جایزه نخبگان شد

در سال 2021 در ارزیابی صورت گرفته از میان 31 نهاد حکومتی توسط 132 کارشناس محلی و بین المللی گمرک دبی موفق به کسب جایزه نخبگان گردید. برنامه راهبردی 2026-2021 گمرک دبی برای حفاظت از جامعه و ترویج توسعه اقتصادی پایدار از طریق تعهد، تسهیل و نوآوری و دستیابی به پنج اصل (پیشگام، نوآور، دیجیتال، چابک و خلاق) طراحی شده و بدنبال تقویت شاخص های کلیدی عملکرد و توسعه گمرکات پایدار در سطح جهانی است.

معاملات گمرکی دبی با رشد 50 درصدی رقم 24 میلیون تراکنش در سال 2021 را تجربه کرده این در حالی است که سال 2020 رقم تراکنش ها 16 میلیون مورد بوده است. گواهینامه بهترین محیط کاری سال 2021 از سوی سازمان آمریکایی "Grate place to work" که در نظرسنجی از پرسشنامه ارائه شده به کارمندان 450 موسسه دولتی و خصوصی خاورمیانه برای سنجش تجربه کار و محیط کاری ایده آل از جنبه‌های مختلف برای زنان ارائه شده است به گمرک دبی اعطا و گمرک دبی بین ده لیست برتر بهترین محیط های کاری خاورمیانه قرار گرفت.

مرکز آموزش گمرک در سال جاری 1418 دوره آموزشی برای 5678 پرسنل خود اجرا کرد که این دوره‌های تخصصی و اداری متفاوت بوده به طوری که 1002 دوره آموزشی تخصصی در امور گمرکی و 416 دوره مهارت اداری اجرا گردید و برنامه آموزشی امسال براساس تغییرات فعلی و آتی دولت در محیط کار با پیروی از متدولوژی خاص که اهداف استراتژیک را محقق می‌کند برنامه ریزی شده است.

تفاهم همکاری "اتحادیه اعتبار صادرات" امارات  و "بیمه تجاری کره جنوبی"

با حضور سهیل بن محمد فرج فارس المزروعی وزیر انرژی و زیرساخت و مون سونگ ووک وزیر تجارت و صنعت و انرژی کره جنوبی در حضور جمعی از وزرا، مقامات دولتی و نمایندگان نهادهای هر دو کشور، شرکت حفاظت از اعتبارات دولت فدرال در امارات متحده عربی با شرکت آژانس اعتبار صادرات کره جنوبی یادداشت تفاهم استراتژیک به منظور تقویت سرمایه گذاری و روابط تجاری به امضاء رساندند.

این توافقنامه در افزایش رقابت شرکت ها و صادرکنندگان دو کشور با ارائه ضمانت به شرکتهای اماراتی و کره ای برای کاهش هزینه‌های تامین مالی در توسعه پروژه‌های میان مدت و بلندمدت در تولید و توزیع هیدروژن آبی و سبز، ایفا نقش خواهد کرد. علاوه بر این، جنبه اصلی این تفاهم نامه تمرکز بر ترویج طرح هایی با هدف کاهش انتشار کربن و گازهای گلخانه ای در راستای جهت گیری ملی امارات متحده عربی در اجرای طرح انرژی 2030 و برنامه ریزی برای دستیابی به انتشار کربن صفر تا سال 2050 است.

امارات بزرگترین شریک تجاری کره در جهان عرب است و ارزش مبادلات تجاری طرفین در سال 2020 به 9.4 میلیارد دلار (34.5 میلیارد درهم) رسید. در سال های اخیر، دو کشور توجه خود را بر صنایع استراتژیک مانند انرژی‌های تجدید پذیر و هسته ای، هیدروکربن‌ها، مراقبت های بهداشتی و خدمات لجستیک متمرکز کرده اند.

پروژه‌های مشارکتی اصلی دو کشور شامل ساخت نیروگاه هسته ای 20 میلیارد دلاری برکه در ابوظبی است که توسط شرکت برق کره با همکاری هیوندای، سامسونگ، شرکت برق و انرژی هسته ای کره و صنایع سنگین دوسان در حال ساخت است. خاطر نشان می سازد گروه Mubadala در سال جاری سهام بزرگی در شرکت لوازم آرایشی کره جنوبی "Hugel" به ارزش 1.5 میلیارد دلار را خریده است.

تشریح قانون جدید مالکیت صنعتی

احمد الهول الفلاسی وزیر کارآفرینی و شرکت های کوچک و متوسط در نشست خبری ساختمان وزارت اقتصاد امارات متحده عربی، قانون جدید مالکیت صنعتی و نقشی که در حمایت از اهداف پنجاه گانه و توسعه فضای نوآوری و اختراع در کشور می‌باشد را تشریح کرد.

بر این اساس قانون فدرال شماره 11 سال 2021 در خصوص تنظیم و حمایت از مالکیت صنعتی، جایگزین قانون سال 2006 می‌شود و شامل اصلاحات اساسی در قوانین گذشته بوده و جلب اعتماد مخترعان، نوآوری در حوزه آموزش، بهداشت، فناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل و نقل، فضا و آب را در اولویت قرار خواهد داد.

هدف این قانون تسهیل نوآوری، اختراع و دسترسی به دانش برای کارآفرینان، شرکت‌های کوچک و متوسط، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دارای مراکز تحقیق و توسعه و مؤسسات دانشگاهی است. این قانون از استراتژی‌های دولت در جذب سرمایه‌گذاری کیفی، جذب استعدادها، توسعه صنعتی حمایت و بخش های فناورانه حمایت و جایگاه دولت در مورد شاخص های رقابت پذیری را ارتقاء می دهد.

افزایش کارایی سیستم‌ها و خدمات مالکیت صنعتی، از جمله ثبت اختراع، گواهینامه‌های کاربردی، انعطاف ‌پذیری و سرعت رویه‌ ثبت اختراع و امکان ویرایش، کاهش مدت زمان ثبت اختراع و به‌روزرسانی رویه‌های ثبت درخواست‌های مالکیت صنعتی، کمک‌های بلاعوض و ایجاد مکانیزم ارسال شکایات به وزارت اقتصاد پیش از مراجعه به قوه قضائیه متمرکز خواهد بود.

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد، درخواست های ثبت اختراع ارسالی به وزارت اقتصاد همواره روند افزایشی داشته و از 157 درخواست در سال 2000 به 1288 در سال 2010 به 1917 و با رشد 26.7 درصدی نسبت به سال 2020 به 2428 برنامه افزایش را نشان می دهد و انتظار می رود تعداد درخواست های ثبت اختراع ارسالی به وزارت اقتصاد تا پایان سال 2022 نسبت به سال گذشته بیش از 20 درصد رشد داشته باشد.

وی افزود امارات برای ششمین سال متوالی رتبه اول جهان عرب را در حوزه ثبت اختراعات کسب کرده و سیستم یکپارچه برای برنامه‌ها و خدمات مالکیت معنوی ایجاد و سیاست حمایتی و محرک به منظور ارتقای نقش مالکیت فکری به طور عام و مالکیت صنعتی و ثبت اختراع به طور خاص را به عنوان یکی از محرک‌های بهبود و پیشرفت اقتصادی در بخش‌های مختلف در پیش گرفته و در تلاش‌ برای توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار مبتنی بر دانش، نوآوری و اندیشه‌های پیشرو می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما