معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

اخبار اقتصادی آفریقا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای آفریقا در هفته سوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های کشورهای این قاره به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نامیبیا

نامیبیا از تصمیم آلمان برای سفر تمجید می‌نماید

موسسه رابرت کاچ اعلام کرد: کلیه کشورهای واقع در لیست مناطق دارای سویه ویروس که آلمان مشخص نموده بود، از تاریخ 4 ژانویه این کشورها به لیست کشورهای دارای ریسک زیاد منتقل شدند. کشور نامیبیا از جمله کشورهای با ریسک زیاد در لیست درج شده است. دیگر کشورها شامل بوتسوانا، اسواتینی، لیسوتو، مالاوی، موزامبیک، آفریقای جنوبی، زیمبابوه و انگلیس می‌باشند. پس از بروز و کشف سویه جدید کرونا در تاریخ 28 نوامبر سال 2021 میلادی تمامی این کشورها در لیست قرمز " کشورهای دارای سویه ویروس" ثبت شدند و تنها اتباع آلمان و افراد مقیم و گروه‌های مشخص مسافران می‌توانستند از کشورهای دارای سویه ویروس به آلمان ورود و سفر نمایند. براساس اعلام مسئول اتحادیه صنعت مهمان نوازی نامیبیا: با توجه به حذف نامیبیا از لیست دارای سویه ویروس، این یعنی 14 روز قرنطینه پس از سفر لغو می‌شود و مسافران می‌توانند بهتر برنامه ریزی نمایند.

زیمبابوه

توسعه معادن طلای زیمبابوه در راستای بهبود شرایط اقتصادی این کشور

پولیت کامبامورا، معاون وزیر توسعه معادن زیمبابوه اعلام کرد "هدف گذاری انجام شده برای صنعت استخراج و فرآوری طلا برای رسیدن به محدوده رقم 4 میلیارد دلار تا اواخر سال 2023 برنامه ریزی گردیده است" و اگر تولید شرکت‌هایی مانند شرکت استخراج معدن کالدونیا افزایش یابد، تحقق آن دور از ذهن نیست. وی این مطلب را در زمانی اعلام کرد که مراسمی‌ به مناسبت شروع فعالیت بورس ویکتوریا فالز برگزار گردید. معاون وزیر توسعه معادن زیمبابوه همچنین عنوان کرد که شرکت مادر " Blanket Mine " به تنهایی، به دنبال رسیدن به تولید مقدار 80 هزار اونس طلا در سال است. وی گفت مجموعه معادن کالدونیا در پنج سال گذشته بر روی یکی از معادن خود با عمق 1200 متری کار کرده است که بودجه آن بالغ بر 67 میلیون دلار آمریکا بوده است و آخرین سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت تولید 80000 اونس طلا از سال آینده به بعد محقق خواهد شد.

زامبیا

پیش بینی‌های مثبت برای پول ملی زامبیا

در خصوص کواچا، پول ملی زامبیا، از هم اکنون پیش بینی‌های مثبتی در سال جدید میلادی وجود دارد. خصوصاً که مذاکرات با صندوق بین المللی پول برای محدود کردن بدهی‌های این کشور روند امیدوار کننده‌ای دارد. این در حالی است که در سال گذشته نیز و پس از انتخابات آگوست که به پیروزی مخالفان و آقای‌ هاکائیده هیچلما در برابر ادگار لونگو انجامید، ارزش پول ملی این کشور رشد قابل توجهی را تجربه کرد. در سال گذشته ارزش کواچا در برابر دلار 27 درصد افزایش یافت که رقم کم سابقه‌ای تلقی می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد که افزایش قیمت جهانی مس که این کشور از صادرکنندگان اصلی آن به شمار می‌رود نیز در بهبود وضعیت اقتصادی زامبیا نقش داشته است.

موزامبیک

صندوق بین المللی پول: پیش بینی رشد اقتصادی 4 درصدی برای موزامبیک

صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده است رشد اقتصادی موزامبیک از 2.2 درصد سال جاری به 4 درصد در سال 2022 برسد، اما این مقدار را متأثر از همه گیری کوید 19 و حملات تروریستی در منطقه شمالی این کشور دانسته است. این پیش‌بینی مبتنی توسعه زیرساخت‌های صنعت گاز طبیعی موزامبیک است. در بیانیه صندوق بین‌المللی پول ذکر شده است که با آغاز بهره برداری از میادین گاز طبیعی شمال موزامبیک در سال 2023 (مطابق برنامه ریزی‌های صورت گرفته)، تولید ناخالی داخلی این کشور را به شدت افزایش خواهد داد. صندوق بین المللی پول نسبت به اثرات تغییرات آب و هوایی و تأثیر وخامت مجدد وضعیت امنیتی ناشی از حملات تروریستی بر تأخیر و یا توقف رشد اقتصاد موزامبیک هشدار داده است.

حمایت بانک جهانی برای توسعه شبکه برق و مخابرات موزامبیک

بانک جهانی به منظور حمایت از پروژه‌های دولت موزامبیک برای افزایش دسترسی به انرژی برق و گسترش پهنای باند 300 میلیون دلار اختصاص خواهد داد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی بانک جهانی، تفاوت دسترسی به برق میان مناطق شهری و روستایی موزامبیک قابل توجه می‌باشد، بطوری که تخمین زده می‌شود، تنها 8 درصد از مردم در مناطق روستایی به برق دسترسی دارند در حالی که این رقم در مناطق شهری 72 درصد است. بانک جهانی اشاره می‌کنند، سوخت اصلی 92 درصد مردم روستایی هیزم است که منجر به تخریب جنگل‌ها خواهد شد. بخش دیگر این پروژه به توسعه زیرساخت‌های مخابراتی می‌پردازد. لازم به ذکر است، تنها 30 درصد از مردم از اینترنت استفاده می‌کنند. نماینده بانک جهانی در موزامبیک اظهار داشت: این بودجه برای گسترش شبکه برق در مناطق حاشیه شهری و روستایی برای بیش از 1.1 میلیون ذینفع و ایجاد دسترسی پهنای باند برای حداقل 580 هزار نفر بکار گرفته می‌شود.

ماداگاسکار

 کمک 1 میلیون دلاری سوئیس به ماداگاسکار

با توجه به بحران زیست محیطی و بروز قحطی و خشکسالی در مناطق جنوبی ماداگاسکار، دولت سوئیس مبلغ 1 میلیون دلار به دولت ماداگاسکار جهت کمک به مناطق جنوبی این کشور کمک کرد.

 کمک 150 هزار دلاری اندونزی به ماداگاسکار

دولت اندونزی در پاسخ به درخواست کمک دولت ماداگاسکار به مناطق جنوبی این کشور، مبلغ 150 هزار دلار در قالب کمک فوری بشردوستانه به منظور بهبود وضعیت زندگی ساکنین این مناطق کمک کرده است.

 اوگاندا

توافق اوگاندا و کنیا برای رفع معضلات تجاری

دو کشور کنیا و اوگاندا به توافق رسیدند که با گفت‌وگو همهٔ موانع تجارت فرامرزی را رفع کنند. این تصمیم طی نشستی دوجانبه در نایروبی اتخاذ شد. وزیر کشاورزی اوگاندا (فرانک توموِبازه) و همتای کنیایی‌اش در رأس دو هیئت مذکور بودند. در این نشست توافق شد که بلافاصله مشکلات اداری تجارت کاکیان و محصولات مرتبط رفع گردد. همچنین توافق شد که تیمی از ذینفعانِ اساسی از هر دو کشور تشکیل شود تا ساز و کاری برای انتقال ماهی از کنیا به ج.د.کنگو برپا شود.

تانزانیا

 تانزانیا بعنوان بهترین مقصد توریستی آفریقا برگزیده شد

در اواخر سال 2021، پارک سرنگتی تانزانیا برای سومین سال متوالی برنده جایزه جهانی سفر برای دسته پارک ملی پیشرو آفریقا شد. تانزانیا با پارک‌های ملی و حیات وحش به عنوان «مقصد پیشرو آفریقا» انتخاب شد. از دیگر برندگان تانزانیا در این سال می‌توان به جزیره زنگبار به عنوان مقصد ساحلی پیشرو آفریقا، اقامتگاه سافاری چهار فصل در پارک ملی سرنگتی به عنوان اقامتگاه لوکس سافاری پیشرو آفریقا و جزیره تاندا بعنوان جزیره لوکس پیشرو آفریقا اشاره کرد. شایان ذکر است که جوایز جهانی سفر در سال 1993 برای تجلیل از برتری در تمام بخش‌های صنعت گردشگری تأسیس گردید. گراهام کوک، بنیانگذار جوایز سفر جهانی با تبریک به برندگان جوایز، اظهار داشت: برندگان ما بهترین‌های سفر و مهمان نوازی را در آفریقا و اقیانوس هند نشان می‌دهند.

افزایش رشد اقتصادی تانزانیا

آخرین گزارش رشد اقتصادی توسط اداره ملی آمار (NBS) برای سه ماهه سوم سال 2021 (ژوئیه و سپتامبر) نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی (GDP) تانزانیا از 4.4 درصد ثبت شده در سه ماهه دوم به 5.2 درصد افزایش یافته است. بر اساس این ارقام، تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم در سال 2021 از 30.3 تریلیون شلینگ در سال 2020 به 32 تریلیون شلینگ افزایش یافت. رواندا رشد 10.1 درصدی را از رشد منفی 3.6 درصدی ثبت کرده است، کنیا رشد 9.9 درصدی را از رشد منفی 2.1 در سه ماهه دوم سال 2021 ثبت کرده است. پیش بینی می‌شود تانزانیا رشد مثبت را در سه ماهه چهارم حفظ کند که ناشی از ادامه تلاش‌های بهبود اقتصادی در کشورهای مختلف است.

جمهوری دموکراتیک کنگو

بیانیه بانک مرکزی کنگو دموکراتیک در مورد چشم انداز اقتصادی در سال 2022

بانک مرکزی ج.د.کنگو 3 ژانویه 2022 (13 دی 1400) با انتشار یک بیانیه، چشم‌انداز اقتصادی این کشور برای سال جدید را خوب توصیف کرد. خانم مالانگو کابدی (Malangu Kabedi) رییس کل بانک مرکزی کنگو دموکراتیک در این بیانیه دلیل این خوشبینی را پیش بینی رشد اقتصادی 6.1 درصدی و کاهش تورم و همچنین تداوم ثبات نسبی ارزش پول ملی دانست. در این بیانیه به جلسات برگزار شده کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی برای تحلیل تحولات اقتصادی و مالی کلیدی در سال 2021 اشاره شده و نتایج به دست آمده در سال گذشته را در پرتو حقایقی به شرح ذیل عنوان کرده است: رعایت پیمان ثبات (pacte de stabilité) میان بانک مرکزی و وزارت دارایی؛ حفظ یک چارچوب قوی برای هماهنگی سیاست‌های پولی و بودجه‌ای؛ اجرای کامل اصلاحات کلان اقتصادی و ساختاری که برای سوق دادن اقتصاد در مسیر رشد قوی، پایدار، فراگیر و متنوع طراحی شده، است؛ پایین آوردن نرخ بهره پایه از 8.5 درصد به 7.5 درصد. رییس بانک مرکزی ج.د.کنگو در ادامه این بیانیه می‌افزاید در سطح اقتصاد ملی، سال 2021 با یک چارچوب باثبات در اقتصاد کلان همراه بود چرا که تکانه‌های (شوک) عمده‌ای بر بازار کالا و خدمات بوجود نیامد و همچنین در نرخ برابری پول ملی با ارزهای مرجع خارجی وضعیت پایداری سپری شد و همه این موارد نشان دهنده هماهنگی خوب در اجرای سیاست‌های پولی و مالی کشور بود. در پایان این خبر آمده رشد اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو به لطف عایدی از حوزه معادن طبیعتاً با بهبود قیمت جهانی محصولات صادراتی این کشور فراهم می‌شود.

کنگو برازاویل

هیدروکربن‌ها - چالش‌های ریاست کنگو بر اوپک

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آغاز سال 2022 با چالش بهبود تقاضا برای طلای سیاه پس از شوک بحران سلامت مواجه است. برونو ژان ریچارد ایتوآ، وزیر هیدروکربن جمهوری کنگو در اولین نشست تحت ریاست کنگو بر اوپک از طریق ویدئو کنفرانس، بر گفتگو بین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده تاکید کرد و گفت جمهوری کنگو مأموریت دارد صدای اوپک را در نشست‌های بین المللی طی دوازده ماه آینده به گوش همه برساند. به گفته برونو ژان ریچارد ایتوآ، چالش اصلی، گفتگو بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت با هدف تضمین تعادل بازار نفت و پاسخ به نگرانی‌های مربوط به انتقال انرژی است. اوپک باید نقش تنظیم کننده خود را در بازار نفت به منظور تضمین ثبات آن و توسعه تولید و قیمت ایفا کند. وی افزود ما بر اساس عرضه و تقاضا عمل می‌کنیم. همزمان با عرضه، به تقاضا نیز نگاه می‌کنیم. به همین دلیل است که ما باید این گفت و گو را بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان انجام دهیم. وزیر هیدروکربن کنگو اضافه کرد ریاست اوپک بیش از هر چیز فرصتی برای دولت کنگو برای افزایش دیده شدن کشور، ایجاد مشارکت با سایر کشورهای تولیدکننده نفت و جذب سرمایه گذاران جدید به مقصد جمهوری کنگو است. لازم به ذکر است که کنگو عمدتاً به دلیل بحران اقتصادی تشدید شده توسط همه‌گیری کووید با کمبود منابع مواجه است. چالش دیگر در ریاست کنگو بر اوپک، توضیح دیدگاه اوپک در مورد انتقال انرژی و انتخاب ترکیب انرژی است. این سازمان می‌گوید با هشدارهایی که هیئت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) در مورد اثرات مخرب فعالیت‌های انرژی‌های فسیلی (نفت، گاز، زغال‌سنگ) داده، به چالش کشیده شده است. از جمله اقدامات پیشنهادی IPCC، محدودیت تولید انرژی فسیلی در مبدأ انتشار گازهای گلخانه‌ای است. برونو ژان ریچارد ایتوآ گفت: ما هنوز به یک ترکیب انرژی متشکل از نفت و گاز و هم چنین انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز داریم. خاطر نشان می‌گردد که اولین نشست فوق العاده اوپک تحت ریاست جمهوری کنگو به انتصاب دبیرکل جدید هیثم الغیس کویتی به جای محمد بارکیندوی نیجریه‌ای که ماموریتش در اوت آینده به پایان می‌رسد، اختصاص داشت. 

غنا

قرار گرفتن غنا در رده دوم کشورهای صلح آمیز قاره آفریقا

به گزارش دیلی گرافیک، موسسه اقتصاد و صلح (IEP) بر اساس شاخص صلح جهانی (GPI) کشور غنا را در رتبه دوم صلح آمیز ترین کشور قاره آفریقا بعد از موریس در فهرست سال 2021 خود قرار داد. این کشور در منطقه غرب آفریقا رتبه نخست را به دست آورده است. غنا همچنین بر اساس شاخص منتشر شده توسط موسسه اقتصاد و صلح که یک اندیشکده مستقل، غیر حزبی و غیرانتفاعی می‌باشد بر اساس معیارهای سطح ایمنی و امنیت اجتماعی، وسعت درگیری‌های مداوم داخلی و بین المللی و درجه نظامی‌ شدن، سی و هشتمین کشور صلح آمیز معرفی شده است. 

بورس اوراق بهادار غنا، دومین بورس موفق آفریقا در سال 2021

بنا بر اعلام روزنامه غناتایمز، بورس اوراق بهادار غنا توانست در سال 2021 با ارائه عملکردی مطلوب رتبه دوم این قاره در عملکرد بورس‌ها در سال 2021 را به خود اختصاص دهد. بر اساس این اعلام، در سال جاری بازده بورس اوراق بهادار غنا برای سرمایه گذاران دلاری و غنا سدی به ترتیب 38.59 (سی و هشت ممیز پنجاه و نه) و 43.66 (چهل و سه و شصت و شش) درصد بوده است. گفتنی است بورس اوراق بهادار لوساکا (زامبیا) بهترین عملکرد را در سال 2021 با بازده دلاری و پول محلی به ترتیب 93.2 (نود و سه ممیز دو) و 52.21 (پنجاه و دو ممیز بیست و یک) به خود اختصاص داده و بورس اوراق بهادار بوتسوانا نیز پایین‌ترین عملکرد را داشته است.

سنگال

اراده سنگال مبنی بر کسب رشد اقتصادی ۵.۵٪ در سال ۲۰۲۲

پس از بیماری همه گیر کرونا زمان آن رسیده است تا شرایط برای بهبود اقتصاد و افزایش رشد سنگال فراهم شود. با توجه به رکود در سال ۲۰۲۰ (+ 1.5٪)، سنگال باید رشدی بین 4.8٪ و 5٪ در سال ۲۰۲۱ و 5.5٪ در سال ۲۰۲۲ را ثبت کند. اگر اقتصاد سنگال انعطاف پذیر بوده است، علاوه بر عوامل داخلی، کشور سنگال از حمایت‌های قابل توجهی از سوی اهداکنندگان (به ویژه ۲۴۶.۳ میلیارد فرانک سیفا در چارچوب تخصیص حق برداشت ویژه صندوق بین المللی پول) بهره مند بوده است.

افزایش قیمت‌ها در سنگال و تلاش دولت برای حمایت از خانواده‌ها

در پی افزایش هزینه حمل و نقل در سراسر جهان و اختلال در زنجیره تأمین جهانی به دلیل کووید-۱۹، قیمت مواد غذایی اصلی (روغن، شکر، گاز و غیره) در سنگال افزایش یافته است. در تابستان ۲۰۲۱ این گرانی تعمیم یافت و به طور قابل توجهی بر قدرت خرید خانوارها تأثیر گذاشت. در پاسخ، دولت طی جلسه شورای ملی مصرف‌کنندگان در ۲۹ اوت و به دنبال آن کنفرانس مطبوعاتی در ۲ سپتامبر 2021، مجموعه‌ای از اقدامات را با هدف حفظ قدرت خرید خانوارها اعلام کرد. علاوه بر تصویب قیمت، دولت موافقت کرده است که از درآمد ۴۷ میلیارد فرانکی طی یک سال برای حمایت از خانوارها صرف نظر کند. افزایش اخیر ۲۵ فرانکی در قیمت نان باگت نشانه محدودیت این سیاست "کنترل" قیمت‌ها است.

توگو

راه اندازی بزرگترین نیروگاه خورشیدی غرب آفریقا در توگو

توگو بزرگترین نیروگاه خورشیدی را در در بلیتا Blitta در بخش مرکزی این کشور، حدود 250 کیلومتری شمال لومه پایتخت این کشور راه اندازی کرده است. این نیروگاه بزرگترین نیروگاه خورشیدی در غرب آفریقا به شمار می‌رود. این تاسیسات 50 مگاواتی برق بیش از 158000 خانوار را تأمین کرده و بیش از یک میلیون تن از انتشار دی اکسید کربن را کاهش می‌دهد. میلا آزیابل وزیر معادن در مراسم افتتاحیه گفت نیروگاه 50 مگاواتی شیخ محمد بن زاید در بلیتا بزرگ‌ترین نیروگاه فتوولتائیک در منطقه جنوب صحرا است که از فناوری ردیاب خورشیدی استفاده کرده و کارایی پنل های خورشیدی را با دنبال کردن مسیر خورشید افزایش می‌دهد. توگو که بیش از نیمی از انرژی خود را از نیجریه و غنا وارد می‌کند، برای توسعه دسترسی به برق برای هشت میلیون ساکن خود، از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند. فور ناسیمبه رئیس جمهور توگو در رسانه‌های اجتماعی گفت این پروژه ثمره جاه طلبی ما برای دسترسی به برق و ارائه انرژی پاک و تجدیدپذیر برای همه است. افتتاح این پلت فرم که ساخت آن 18 ماه به طول انجامید جدیدترین اقدام برای افزایش دسترسی به برق و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور غرب آفریقا است.

دماغه سبز

تاکید رئیس جمهور دماغه سبز بر کاهش هزینه‌های دولتی

رئیس جمهور دماغه سبز، خوزه ماریا نوس، حمایت بودجه دولتی برای کالاهای عمومی را"بیش از حد" دانست و از فقدان سرمایه گذاری‌های لازم در خدمات عمومی و ساختارهای اساسی برای پویایی بیشتر اقتصادی انتقاد کرد. رئیس دولت در یادداشت خود بر عدم وجود «اقدامات شدیدتر با هدف منطقی‌سازی و کنترل ضروری و اجتناب‌ناپذیر هزینه‌های عمومی» تأکید کرد. در واقع، به نظر می‌رسد که حتی با وجود کاهش شدید درآمد، هزینه‌های جاری تنها ۲.۲ درصد در مقایسه با بودجه اصلاحی سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است که در مقایسه با کاهش نسبتاً زیاد در سرمایه‌گذاری عمومی، نرخ کاهش به حدود ۶ درصد می‌رسد. از دیدگاه وی، بودجه دولتی سال ۲۰۲۲ باید آغاز اقدامات سیاسی و اصلاحات ساختاری با هدف کاهش فوری هزینه‌ها باشد.

بنین

خطوط هوایی بنین در آسمان آفریقا

گروه اجرایی دولت حاکم بنین، به ریاست پاتریس تالون، سرمایه گذاری دولت در شرکت هواپیمایی ملی بنین را اعلام نمود. علیرغم ابهام نحوه مشارکت، سرمایه گذاری در صنعت هواپیمایی وجود دارد و دولت اعلام کرد حضور خود را در صنعت هوائی بنین دو چندان می‌نماید.

جمهوری آفریقای مرکزی

سؤالات مربوط به تخصیص بودجه Covid-19 در CAR

در حالی که کارکنان بهداشت تهدید به اعتصاب به دلیل عدم پرداخت حق بیمه مربوط به کووید خود می‌کنند، سندی از وزارت دارایی نشان می‌دهد که یک قرارداد مهم با دیمیتری موزر کنسول افتخاری جمهوری آفریقای مرکزی در لیژ امضا شده است. وزارت دارایی آفریقای مرکزی تحت فشار شرکای بین المللی که خواهان شفافیت بیشتر در مدیریت کمک‌ها هستند، فهرست قراردادهایی را که در سال 2021 توسط مقامات بانگی به عنوان بخشی از مبارزه با بیماری همه گیر کرونا امضا شده است، منتشر کرد. مجموع قراردادهای علنی شده بالغ بر 2.8 میلیارد CFAF یا تقریباً 4.3 میلیون یورو است. دیمیتری موزر و شرکتش + Facility که او از سال 1998 مدیر عامل آن بوده است، بزرگ‌ترین قرارداد به مبلغ 2 میلیون یورو را برای تهیه تست کووید از طریق یک توافق مستقیم (بر خلاف سایر شرکت‌ها نه از طریق یک فراخوان برای مناقصه) امضا کرده است. شایان ذکر است دیمیتری موزر، ملیت بلژیکی، کنسول افتخاری جمهوری آفریقای مرکزی در لیژ نزدیک به رئیس جمهور توادرا است و او را در بسیاری از سفرهایش همراهی می‌کند.

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما