معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۵- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۲۵۷

سرمایه گذاری خارجی در مجارستان در سال 2021

مجارستان در سال 2021 موفق به امضای قراردادهای سرمایه گذاری ( FDI ) به ارزش تقریبی 5.3 میلیارد یورو گردید.

آقای پیتر سیارتو ، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان ، با ذکر این مطلب که در سال 2021 به دلیل تداوم پاندمیک کرونا اقتصاد جهانی همچنان دچار مشکل و نابسامان بوده ولی دولت مجارستان موفق به امضای قراردادهای سرمایه گذاری (  FDI  ) به ارزش تقریبی 5.3 میلیارد یورو شده است افزود دولت مجارستان نیز برای اجرایی شدن پروژه‌های سرمایه گذاری حدود 270 میلیارد فورینت ( هر یورو تقریبا 360 فورینت )  کمک کرده است.

وزیر امورخارجه و تجارت مجارستان در مورد ارزش سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در مجارستان در طی سال 2021 اعلام داشت: دو دستاورد مهم در حوزه سرمایه گذاری در سال 2021 رخ داده است. اول در حوزه  green field   شرکت کره جنوبی موسوم به SK  برای احداث کارخانه تولید باتری  به ارزش 680 میلیارد فورینت سرمایه گذاری نموده است. در طول سال 2021 میلادی اجرای مجموعا 8 پروژه  به ارزش بیش از 100 میلیون یورو آغاز شده است که در میان آنان شرکت های کره جنوبی مانند ECO PRO  و همچنین شرکت ترکیه ای به نام SISECAM  نیز مشارکت داشته اند.

وی با تمجید از سیاست نگاه به شرق مجارستان که از سال 2012 توسط دولت آقای ویکتور اوربان در سیاست خارجی این کشور مورد توجه قرار گرفته است، تصریح نمود: در پرتو اجرای این استراتژی ، در طی سال های اخیر حضور شرکت های شرقی جهت سرمایه گذاری در مجارستان نسبت به شرکت های غربی قوی تر شده است. بطوریکه بیش از 60 درصد از میزان سرمایه گذاری انجام شده در کشور در طی سال گذشته از شرکت های شرقی است. در سال 2021 شرکت های کره جنوبی اولین سرمایه گذاری و سپس شرکت های آلمانی قرار دارند.

در چند سال اخیر دولت مجارستان توجه ویژه ای به حضور و فعالیت شرکت های مجاری در کشورهای در حال توسعه از جمله کشورهای عضو شورا ( سازمان ) ترک زبان و مشترک المنافع داشته است.  در طی سفرهای مکرر آقای پیتر سیارتو به کشورهای آسیای مرکزی بویژه بعد از سال 2018 (عضویت ناظر مجارستان در شورای ترک زبانان ) علاوه بر ایجاد نمایندگی‌های دیپلماتیک ( آخرین حلقه در قرقیزستان ) تعدادی زیادی از شرکت های تجاری که عمدتا در حوزه‌های آب ، کشاورزی ، بانکی و پزشکی و دارویی درحال فعالیت هستند ، در ترکیب هیئت رسمی سیارتو حضور داشته اند و قراردادهای تجاری خوبی نیز امضاء کرده اند.

در همین راستا در جریان سفر اخیر آقای سیارتو ( دسامبر 2021 ) به مسکو و ملاقات با تعدادی مدیران شرکت های تولیدی و مسئولین اقتصادی روسیه تصریح داشت: اقتصاد مجارستان وارد مرحله جدیدی شده است . سرمایه گذاری در بازارهای خارجی موجب خواهد شد تا شرکت های مجاری بتوانند در این بازارها موقعیت و جایگاه تجاری خود را بیابند. مجارستان یکی از کشورهای در حال توسعه در اروپاست.چراکه در ده سال قبل ما در صندلی آخر کلاس اتحادیه اروپا بوده ایم .

وی افرود: بازار روسیه یکی از هدف های شرکت های مجاری است. شرکت های مانند صنعت متال (sanat metal) با سرمایه گذاری به ارزش ( 3.5 میلیون یورو) و همچنین دیگر شرکت های مجاری می‌توانند تولیدات و محصولات خود را در بازارهای روسیه و یوروآسیا عرضه کنند.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما