اخبار اقتصادی مجارستان
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ سوم فروردین ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
بسته چند میلیارد فورینتی برای حمایت از پروژههای زمینگرمایی
در آینده نزدیک، بسته ای به ارزش 70 میلیارد فورینت (173 میلیون یورو) برای حمایت از پروژههای زمینگرمایی در دسترس قرار خواهد گرفت. این موضوع را آتیلا استاینر، معاون وزیر انرژی مجارستان در کیسکونهالاش (جنوب مجارستان) اعلام کرد. آتیلا استاینر در مراسم افتتاحیه پروژه مدرن سازی گرمایش با استفاده از انرژی زمینگرمایی گفت که هدف از این مزایدهها جایگزینی مصرف گاز طبیعی به حد ممکن در مجارستان در درازمدت است. وی تأکید کرد که در حال حاضر، وابستگی بخش گرمایش به گاز طبیعی بسیار بالا است و بیش از 70 درصد است و دولت قصد دارد این رقم را به 40 تا 50 درصد کاهش دهد، که به تنهایی برای کشور صدها میلیون متر مکعب گاز طبیعی صرفهجویی میشود. وی افزود که بخش قابل توجهی از گاز طبیعی وارداتی است و در آینده میتوان آن را با یک منبع انرژی محلی، یعنی انرژی زمینگرمایی که دوستدار محیط زیست و تجدیدپذیر است، جایگزین کرد.
سفیر سوئیس در مجارستان، ژان-فرانسوا پاروز، در این مراسم اشاره کرد که برنامه همکاری سوئیس و مجارستان (فاند سوئیس) تقریباً 5 میلیارد فورینت (12 میلیون یورو) را برای حمایت از ابتکارات بهبود کارایی انرژی و استفاده از انرژی زمینگرمایی تجدیدپذیر تأمین میکند. حمایت سوئیس به آنها امکان میدهد تا از یک چاه هیدروکربنی بلااستفاده و بیثمر استفاده کنند و نیاز به سوختهای فسیلی را از بین ببرند و بیش از 100 تن انتشار گاز کربن دیاکسید در سال را کاهش دهند.
https://hungarytoday.hu/multi-billion-forint-tender-package-to-support-geothermal-projects
خانوارهای آلمانی پنج برابر بیشتر از مجارها برای گاز و ۴.۵ برابر بیشتر برای برق هزینه میکنند
این موضوع توسط سیلارد نیمث، کمیسر دولتی مسئول کاهش هزینههای خدمات عمومی، در صفحه فیسبوک خود اعلام شد. نیمث اظهار داشت که با وجود قدرت اقتصادی آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا، این کشور سالها پیش در سیاست انرژی خود اشتباهاتی مرتکب شده و وضعیت را بدتر کرده است. او اشاره کرد که تمام نیروگاههای هستهای تعطیل شدهاند و دولت قصد داشت نیازهای صنعتی را از طریق انرژی باد تأمین کند، اما این طرح شکست خورد و همزمان به سیاست تحریمها کاملاً متعهد شد. در یک گفتوگوی ویدیویی، یورگ دیتریش، رئیس انجمن مرکزی صنایع دستی آلمان (ZHD)، بیان کرد که بحث خوبی با نیمث درباره قیمتهای انرژی و مسائل خدمات عمومی داشته است. او افزود که با وجود تفاوتهای بین دو کشور، چالشهای مشابهی نیز وجود دارد و حفظ بیطرفی فناوری باید مورد توجه قرار گیرد.
نیمث همچنین توضیح داد که تفاوت قیمتها بین مجارستان و آلمان به سیاست کاهش هزینههای خدمات عمومی در مجارستان مربوط است. او تأکید کرد که کلید این سیاست شامل حفظ خدمات جهانی، ساخت نیروگاه هستهای پاکس II و رد تحریمها علیه منابع انرژی روسیه است. در مجارستان، قیمتهای انرژی برای خانوارها به طور قابل توجهی پایینتر از سایر کشورهای اروپایی است. این امر به دلیل سیستم تنظیم شده قیمتهاست که از نوسانات بازار جلوگیری کرده و انرژی را برای خانوارها مقرونبهصرفه نگه میدارد.
https://hungarytoday.hu/germans-pay-5x-more-for-gas-than-hungarians
تعرفهها باعث تعویق توسعه در بخشهای خودرو و باتری در مجارستان میشود
تحلیلگران ارشد معتقدند که تعرفههای آمریکا باعث به تعویق انداختن شروع و افزایش حجم سرمایهگذاریهای بزرگ در بخش صنعتی مجارستان، بهویژه در بخشهای خودرو و باتری، خواهد شد. این در نتیجه وابستگی شدید اقتصاد مجارستان به بخش خودروی آلمان است که به شدت تحت تأثیر تعرفههای جدید قرار گرفته است. در نتیجه، کارخانههای جدید خودرو و باتری تولید خود را فقط در سال ۲۰۲۶ یا بعد از آن آغاز یا افزایش خواهند داد. این موضوع پس از انتشار آخرین دادههای صنعتی فوریه مجارستان توسط KSH مطرح شده است.
تولید بخش صنعتی مجارستان در فوریه ۸.۷ درصد کاهش یافت، که این رقم بر اساس دادههای اولیه منتشر شده توسط دفتر آمار مرکزی (KSH) است. تولید با تعدیل برای تعداد روزهای کاری ۸ درصد کاهش یافت. KSH اعلام کرد که حجم تولید در همه شاخههای تولیدی در مقایسه با ماه مشابه سال قبل کاهش یافته است. تولید در بخش ساخت خودرو و تجهیزات الکتریکی به شدت کاهش یافته است. این کاهش در بخش کامپیوتر، الکترونیک و تجهیزات اپتیکی و همچنین در بخش مواد غذایی، نوشیدنیها و تنباکو ملایمتر بوده است. در مقایسه ماه به ماه، تولید با تعدیل فصلی و تعدیل برای روزهای کاری ۱.۳ درصد کاهش یافته است.
وزارت اقتصاد ملی در مورد دادههای تازه اظهار داشت که روندهای اقتصادی داخلی بهصورت مطلوب در حال توسعه هستند، اما عملکرد صنعتی به دلیل تقاضای ضعیف خارجی محدود شده است. وزارتخانه اشاره کرد که مشکلات رقابتپذیری اتحادیه اروپا و رکود دو ساله در آلمان، مهمترین شریک اقتصادی مجارستان، صادرات و تولید صنعتی را به تأخیر انداخته است. اثرات منفی از طریق زنجیرههای تامین بهویژه صنایع خودرو و مهندسی مکانیک در مجارستان تأثیر میگذارد.
https://dailynewshungary.com/trumps-tariffs-devastate-hungarian-economy
چرا مجارستان و اسلواکی ممکن است بیشترین ضرر را از تعرفهها ببینند
رئیسجمهور ایالات متحده،، تعرفههای گستردهای بر واردات اتحادیه اروپا، از جمله تعرفه عمومی ۲۰ درصدی بر کالاها و تعرفه ۲۵ درصدی ویژه خودروها، اعمال کرده است. با اجرای این اقدامات، انتظار میرود اثرات قابل توجهی بر اقتصاد مجارستان و اسلواکی داشته باشند، دو کشوری که به شدت با زنجیره تامین خودروی اتحادیه اروپا در ارتباط هستند. هم مجارستان و هم اسلواکی به شدت به صنعت خودرو وابسته هستند، که بخش مهمی از اقتصاد صادراتمحور آنها را تشکیل میدهد. طبق گزارش G7، در سال ۲۰۲۳، ۹۱ درصد از محصولات خودروی مجارستان بهصورت بینالمللی فروخته شد، که آلمان ۲۶.۳ درصد از صادرات مجارستان را به خود اختصاص داده و ایالات متحده تنها ۲ درصد. با این حال، آلمان خود به دلیل صادرات خودروی قابل توجه، به شدت در معرض تعرفههای ترامپ قرار دارد و این اثرات بهصورت موجی در زنجیره تامین آن تأثیر میگذارد و مجارستان را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. اسلواکی که اغلب به عنوان «دیترویت اروپا» شناخته میشود، بیشترین تعداد خودرو را به ازای هر نفر در جهان تولید میکند. با توجه به اینکه بیش از ۷۳ درصد صادرات اسلواکی به ایالات متحده شامل خودروها و قطعات آنها است، این کشور بهویژه در برابر تعرفههای جدید آسیبپذیر است. صنعت خودرو در اسلواکی بیش از ۲۵۰ هزار شغل را پشتیبانی میکند و سنگ بنای اقتصاد این کشور است.
تحلیلگران پیشبینی میکنند که تعرفهها ممکن است منجر به کاهش قابل توجه تولید ناخالص داخلی در اروپای مرکزی شود. گروه Erste تخمین میزند که تأثیر منفی تا ۰.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی مجارستان و اسلواکی در چند سال آینده باشد. ضررهای اسلواکی ممکن است حتی بیشتر باشد، با پیشبینیهایی که تا ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی میرسد، به دلیل وابستگی متمرکز آن به صادرات خودرو.
https://dailynewshungary.com/hungary-slovakia-suffers-most-trump-tariffs
افزایش علاقه صنعت خودروسازی به مجارستان
وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان، پیتر سیارتو، پس از دیدار با بازیگران اصلی صنعت خودروسازی در لندن، اعلام کرد که مجارستان محیطی پایدار برای بخش خودروسازی فراهم میکند، حتی در میان عدم قطعیتهای کنونی جهانی. وی افزود که انگلستان، مانند مجارستان، یک سنگر بسیار مهم در صنعت خودروسازی اروپا و جهان است. او به عدم قطعیت موجود در این بخش اشاره کرد، زیرا محاسبه دقیق تأثیر اقدامات تعرفهای اعلام شده توسط ایالات متحده و توسعه آینده آنها امکانپذیر نیست. اما آنچه قطعی است این است که این عدم قطعیت جهانی در صنعت خودروسازی اهمیت آن کشورها یا مکانهای سرمایهگذاری را که میتوانند پایداری را فراهم کنند، افزایش میدهد.
سیارتو تأکید کرد که مجارستان برای بازیگران جهانی خودروسازی به معنای پایداری است، و به همین دلیل علاقه به مجارستان به عنوان یک مکان سرمایهگذاری در روزهای اخیر افزایش یافته است. وی همچنین گفت که پایداری سیاسی و اقتصادی در مجارستان در اروپا بینظیر است. حضور بسیار قوی و گسترده صنعت خودروسازی، وجود زنجیره ارزش کامل، و حضور تأمینکنندگان، به بازیگران خودروسازی نوعی آرامش، امنیت و پایداری را میدهد که در این دوران نامطمئن بسیار مورد نیاز است.
سیارتو اضافه کرد که شرکتهای خودروسازی که تولید، خدمات یا تحقیق و توسعه را به مجارستان آوردهاند، همه تصمیم درستی گرفتهاند و سرمایهگذاریهای خود را موفق میدانند. به همین دلیل در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی در علاقه به مجارستان به عنوان یک مکان سرمایهگذاری در صنعت جهانی خودروسازی وجود داشته است. وظیفه ما این است که به این علاقه خدمت کنیم و آن را بهزودی به افزایش ظرفیت صنعتی در این محیط اقتصادی نامطمئن جهانی تبدیل کنیم.
https://hungarytoday.hu/automotive-industrys-interest-in-the-country-increases