معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

سرمایه گذاری خارجی در مجارستان در سال 2021

مجارستان در سال 2021 موفق به امضای قراردادهای سرمایه گذاری ( FDI ) به ارزش تقریبی 5.3 میلیارد یورو گردید.

بدهی روزافزون بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط به نظام بانکی ترکیه

سازمان کنترل و نظارت بر امور بانک‌های ترکیه BDDK، در آخرین گزارش خود از افزایش ریسک مالی شرکت‌های تجاری خبر داد و افزود که هر چند ابعاد ساختاری شرکت‌های تجاری کوچکتر می‌شود ریسک مالی آنها افزایش می‌یابد.

اشتغال؛ ضرورت بازنگری در کسب مهارت‌ها

در وبینار برگزار شده تحت عنوان "اشتغال؛ ضرورت بازنگری در کسب مهارت‌ها" [1] به نیازهای روز اشتغال‌زایی در دوران کنونی به ویژه در شرایط کرونایی غالب بر جامعه جهانی پرداخته شده و به ضرورت دیجیتالی شدن تمامی امور نظام‌های اقتصادی و اجرایی به عنوان یک اصل اساسی و مورد نیاز اشاره گردیده است.

آخرین وضعیت پاندمی ‌کرونا در جمهوری آذربایجان

بر اساس آخرین گزارش‌های رسمی در تاریخ 15 اسفند ماه 1399، تعداد مبتلایان در حال حاضر 3335 نفر است و بررسی آمارها نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان روند صعودی دارد.

افزایش روند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی؛ دستاورد اصلاحات قضایی و اقتصادی ترکیه

پاندمی ‌کرونا سبب کاهش چشمگیر حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان شد. در سال گذشته میلادی حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از 1.5 تریلیون دلار به کمتر از 1 تریلیون دلار کاهش یافت. حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه از سال 2015 تاکنون با کاهش روبرو بوده و میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2019 میلادی در این کشور به 8.4 میلیارد دلار رسیده است.

بررسی تطبیقی حجم مبادلات تجاری ایران و مجارستان در یازده ماهه سال 2019 و 2020 میلادی

بر اساس اعلام مرکز آمار رسمی مجارستان موسوم به ksh حجم کل مبادلات تجاری دو کشور در سال 2019 میلادی حدود 41.095.387 میلیون دلار بر آورد گردیده که از مجموع آن ارزش صادرات مجارستان حدود 34.704.746 میلیون دلار و ارزش واردات از کشورمان 6.390.641 میلیون دلار بوده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد تراز تجاری به نفع مجارستان با رقم تقریبی 28.314.105 میلیون دلار می‌باشد.

بخش مواد شیمیایی؛ دومین بخش صادراتی ترکیه در سال 2020 میلادی

بر اساس گزارش انجمن صادرکنندگان مواد و محصولات شیمیایی استانبول (İKMİB)، صادرات صنایع شیمیایی در دسامبر سال 2020 میلادی با 1.25 درصد کاهش، یک میلیارد و 804 میلیون دلار بود. صنعت شیمیایی ترکیه توانست سال 2020 میلادی را با صادرات به ارزش 18 میلیارد و 313 میلیون دلار به عنوان دومین بخش بزرگ صادرکننده در کشور به پایان برساند.

تاثیرات پاندمی‌کرونا بر حقوق و مزایای کارکنان شرکت های بزرگ اروپایی و آلمانی

نشریه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ ( FAZ ) در شماره روز شنبه 26 مهر ماه 1399 ( 17 اکتبر 2020 ) ، طی مقاله ای تحت عنوان؛ " حقوق و دستمزد و کرونا: دورهای مختلف صفر" به قلم خانم Nadine Bad، خبرنگار حوزه اقتصادی؛ به بررسی اثرات همه گیری کرونا بر حقوق و مزایای گروه‌های مختلف کارمندی در شرکت های بزرگ اروپایی و آلمانی عضو بورس Dax و M-Dax پرداخته است. در این مقاله آمده است که معنی و مفهوم بحران کرونا برای شرکت ها، از جمله؛ افزایش صفر و یا حداقل افزایش حقوق مدیران و کارکنان می‌باشد و مشکل بتوان امیدی به جهش قابل ملاحظه آن برای سال 2021 متصور شد. در همین رابطه و بر اساس اعلام شرکت مشاور منابع انسانی Lurse؛ طی سال جاری میلادی، تعداد قابل توجهی از شرکت ها نسبت به سال های قبل، دورهای افزایش صفر حقوق و مزایا را تعریف و اجرا کرده اند.

اخبار اقتصادی ایتالیا ( هفته سوم مهر ماه 1399)

مهم ترین تحولات و اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته سوم مهر ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل می‌باشد:

نوسازی صنعت گردشگری ایران در عصر کرونا از طریق دستیابی به قرارداد اجتماعی و تشکیل اتاق فکر

پاندمی‌کرونا، تمام سازوکارهای جهانی را تغییر داده‌ است و نه فقط در کوتاه‌مدت، بلکه در بلندمدت نیز اثرات مهمی را از خود برجای خواهد گذاشت. خارج از بخش مراقبت‌های بهداشتی که قهرمانانی با لباس سفید در خط مقدم حفظ سلامت جامعه بیش‌ازپیش در مرکز توجه جامعه قرار خواهند داشت، صنایع مختلف، از ضررهای ناشی از شیوع کرونا متأثر خواهند شد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها، صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی است که تا زمانی بسیار نامعلوم باید با این شوک کاهش تقاضا دست‌وپنجه نرم کند.در این نوشتار سعی شده است؛ ضمن ارائه گزارشی کمّی از شوک وارده بر تقاضای اقتصاد گردشگری، نقش دستیابی به قرارداد اجتماعی در نوسازی سیستم گردشگری ایران در عصر کرونا را بررسی شود.