معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳۰

مهمترین شرکای تجاری مالزی در 10 ماهه اول 2021

در این مطلب به بررسی شرکای تجاری مالزی در ده ماه اول سال جاری میلادی پرداخته شده است.

مالزی با جمعیتی حدود 33 میلیون نفر از قدرتهای بزرگ اقتصادی منطقه جنوب شرق آسیا می‌باشد و براساس آمارهای جهانی سی و پنجمین اقتصاد جهان شمرده می‌شود. تولید ناخالص داخلی مالزی در سال 2020 به دلیل همه گیری ویروس کرونا یک دوره رکود و انقباض شدید را تجربه کرد. اثرات اختلال در چرخه اقتصاد جهانی و قرنطینه اعمال شده در این کشور موجب شد که تولید ناخالص داخلی کاهشی برابر با منفی 5.6  درصدی را در سال 2020 تجربه کند. این بیشترین کاهشی است که اقتصاد این کشور از زمان بحران اقتصادی 1998 تا به حال به خود دیده بود. با این حال براساس آمارهای رسمی، وضعیت تجاری این کشور در سال جاری میلادی رشد خوبی را تجربه کرده و رکودهای جدیدی در میزان واردات و صادرات داشته است.

مهمترین شرکای تجاری این کشور در بخش صادرات در سال اخیر عبارتند از: چین با حدود 37 میلیارد دلار، سنگاپور با حدود 34 میلیارد دلار و آمریکا با حدود 28 میلیارد دلار. سایر شرکای مهم صادراتی مالزی در 10 ماهه اول 2021 به شرح جدول زیر می‌باشند:

از مجموع صادرات مالزی در سال جاری، بازار چین سهمی 15 درصدی داشته، سنگاپور 14 درصد، آمریکا 12 درصد، ژاپن و هنگ کنگ در حدود 6 درصد، تایلند، ویتنام و هند 4 درصد، تایوان و اندونزی 3 درصد و سایر کشورها روی هم رفته 29 درصد از بازارهای صادراتی مالزی را تشکیل می دهند.

در قسمت واردات باز هم چین، سنگاپور و آمریکا رده‌های اول تا سوم را در اختیار دارند. واردات مالزی از چین در حدود 44 میلیارد دلار ثبت شده در حالی که سنگاپور حدود 18 میلیارد دلار و آمریکا حدود 15 میلیارد دلار به این کشور واردات داشته اند. کشورهای تایوان، ژاپن، اندونزی، کره جنوبی، تایلند، آلمان و هند نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.

شرکای اصلی وارداتی مالزی-2021

سهم چین از بازار وارداتی به مالزی 23 درصد ثبت شده در حالی که سنگاپور 9 درصد و آمریکا نیز 8 درصد می‌باشد. فاصله معناداری بین چین با سایر رقبا در بخش واردات وجود دارد و بی دلیل نیست که چین یک دهه شریک اصلی تجاری مالزی بوده است. سهم سایر کشورها به جز 10 شریک اصلی وارداتی مالزی در واردات به این کشور تنها 24 درصد است و به واقع سه شریک اول مالزی در حوزه واردات 40 درصد سهم در این بخش دارند. 

تجارت مالزی با کشورهای غرب آسیا

نفوذ کشورهای غرب آسیا در بازار مالزی جلوه بسیار متفاوتی داشته است. از مجموع واردات 796.19 میلیارد رینگیتی مالزی در سال 2020، کشورهای غرب آسیا، 6.036 درصد سهم داشتند که بیشترین سهم آن با 2.69 درصد در اختیار عربستان و 2.02 درصد در اختیار امارات بود. این آمار در سال 2021 و تا آخر اکتبر با تغییراتی همراه بوده و جایگاه اول و دوم به همان ترتیب در اختیار عربستان با 1.27 درصد و امارات با 1.20 درصد می‌باشد.

ایران شریک چهل و یکم مالزی در بخش صادراتی این کشور و شصت و نهم در بخش واردات است. رتبه ایران در بخش صادرات نسبت به سال 2020؛ 4 رتبه بهبود داشته ولی در بخش وارداتی یک پله تنزل داشته هر چند به لحاظ رقم وارداتی از ایران شاهد رشد هستیم. واردات به مالزی در هر دو سال بسیار ناچیز است و سهم کمی از بازار وارداتی به مالزی را براساس آمارهای رسمی در اختیار داریم. در جداول زیر علاوه بر رتبه کشورهای غرب آسیا در تجارت مالزی (در دو بخش صادراتی این کشور و واردات مالزی از کشورهای منطقه)، رتبه کشورها به لحاظ شریک تجاری مالزی نیز در سطح جهانی مشخص شده است. همچنین رقم صادرات و واردات به این کشور و درصد این رقم از کل تجارت خارجی مالزی نیز به ترتیب سالهای 2020 و 2021 آورده شده است.

شرکای اصلی صادراتی مالزی در غرب آسیا- 2020

شرکای اصلی صادراتی مالزی در غرب آسیا- 10 ماهه اول 2021

شرکای اصلی وارداتی مالزی در غرب آسیا- 2020

شرکای اصلی وارداتی مالزی در غرب آسیا – 2021

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما