معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۷

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته سوم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

با افزایش 3 درصدی تورم در ماه اکتبر، قیمت برق مجدداً رکوردها را می‌شکند

به گزارش خبرگزاری TT  انتظار می رود قیمت برق دوباره رکوردها را بشکند، زیرا پیش بینی می‌شود میانگین قیمت در جنوب سوئد به 3.01 کرون در هر کیلووات ساعت افزایش یابد. وزش باد در جنوب سوئد کمتر از حد نرمال است  و این بدان معنی است که در روزهای دوشنبه، سوئد مجبور به واردات برق از آلمان و لهستان خواهد شد. همچنین بانک مرکزی پس از اینکه این نرخ ها در ماه اکتبر به نرخ سالانه 3% رسیدند، بالاترین نرخ تورم در بیش از 13 سال گذشته، عدم قطعیت فزاینده ای را در مورد نرخ های تورم را نشان داده است. افزایش قیمت برق بر تورم تاثیر داشته است و در صورت تداوم این روند ادامه خواهد داشت. آنیکا وینست، اقتصاددان ارشد در Nordeaدر این خصوص اظهار داشت که خطر تورم بالا موقتی نیست، بلکه در عوض ادامه دارد و این چیزی است که اخیراً در ایالات متحده و سوئد افزایش یافته است.

 

موافقت سوئد با پیشنهاد حداقل دستمزد اتحادیه اروپا 

خبرگزاری SVT گزارش می دهد که سوئد به مصالحه در مورد حداقل دستمزدها در سراسر اتحادیه اروپا رأی مثبت داده است. به گفته ایوا نوردمارک وزیر اشتغال و برابری جنسیتی، دو دلیل وجود داشت که سوئد به این پیشنهاد رای مثبت داد. اولاً، این پیشنهاد از شکل اصلی خود تغییر کرده است و ثانیاً، مذاکرات سختی قبل از تبدیل شدن به قانون باقی مانده است و پاسخ مثبت سوئد در این مرحله می‌تواند فرصت های بیشتری برای تأثیرگذاری بر روند ایجاد کند. دانمارک که همراه با سوئد با این پیشنهاد مخالفت کرده‌ بود مانند سوئد دارای سیستمی است که اتحادیه‌های کارگری و مشاغل در آن بدون دخالت دولت درباره دستمزدهای جمعی مذاکره می‌کنند، به این پیشنهاد رای منفی داد.

 

کارگران مشاغل اصلی نمی‌توانند از پس بهای مسکن در استکهلم برآیند

به گزارش خبرگزاری (DN) یک گزارش جدید از اتاق بازرگانی استکهلم نشان می‌دهد که ده‌ها هزار کارگر کلیدی که در مشاغل حساس اجتماعی کار می‌کنند، توانایی پرداخت هزینه زندگی در استکهلم را ندارند. این افراد شامل افسران پلیس، آتش نشانان، کمک پرستاران و کارکنان پیش دبستانی هستند. یک پنجم از 100000 نفری که در این نظرسنجی شرکت کردند اظهار داشتند که آنها تمکن مالی لازم برای اقامت در شهر استکهلم را ندارند، این برای کل شهرستان به طور کلی حدود 16000 نفر است. آندریاس هاتزیجئورگیو، مدیر عامل اتاق بازرگانی استکهلم، گفت: "ما چشم انداز بهترین پایتخت اروپا را داریم. اگر بازار مسکن را به روی همه باز نکنیم، آنوقت این امر امکان پذیر نخواهد بود. ما حدود 700 افسر پلیس را اینجا در منطقه از دست داده ایم". در سال های اخیر، به ویژه با افزایش قیمت مسکن در طول همه گیری، اوضاع حتی بدتر شده است. با توجه به اینکه بسیاری مجبورند به قراردادهای اجاره فرعی روی آورند، تعداد زیادی تلاش می‌کنند که در سریعترین زمان ممکن از استکهلم خارج شوند. استفان اکلوند، رئیس انجمن پلیس در منطقه استکهلم، در این زمینه به DN گفت: جذب و حفظ کارمندان دشوارتر می‌شود و متأسفانه بسیاری این حرفه را ترک می‌کنند.

 

احتمال کم ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید در سوئد

کارل پتر توروالدسون، وزیر جدید تجارت، صنعت و نوآوری گفت: «انرژی موتور [ایجاد] مشاغل سبز جدید است، بنابراین، مهم است که سوئد معادن جدید بیشتری باز کند و استخراج فلزات کمیاب را آغاز کند». ، وی در این خصوص به خبرگزاری DN. اظهار داشت که بیشتر فلزات مورد نیاز برای انتقال سبز را می‌توان در سوئد یافت. وی افزود: «با این حال، آنها باید بر اساس قوانین بسیار سختگیرانه زیست محیطی استخراج شوند» و تأکید کرد که این قانون با وزارت محیط زیست تدوین خواهد شد. او در بحث مجموعه ای از منابع انرژی، اظهار داشت که نیروی هسته ای جدید سوئد کاملاً دور از ذهن نیست، اما معتقد بود که احتمال ساخت رآکتورهای جدید وجود ندارد.

 

تاثیر اختلاف بین سوئد و نروژ بر قیمت انرژی

اکسپرسن می نویسد که مناقشه پیرامون برق بین سوئد و نروژ وجود دارد. سوئد، دسترسی نروژ را از استفاده از شبکه سوئدی برای انتقال برق از تولیدکنندگان مختلف منطقه مسدود کرده است، چیزی که نروژ با قطع برق سوئد به آن پاسخ داده است. این مناقشه مربوط به خطوط برقی است که از هر دو کشور عبور می‌کند و به اروپا کمک می‌کند تا برق را از منابع کم کربن مانند بادی و برق آبی توزیع نماید. کریستین هولتز، مشاور انرژی در شرکت مرلین و متیس، در این ارتباط می‌گوید که در نتیجه این مناقشه بین دو همسایه قیمت انرژی می‌تواند به افزایش خود ادامه دهد.

 

 

آسیب دیدن کشاورزان سوئدی از افزایش هزینه‌ها

به گزارش خبرگزاری TT   شاخص Green Business  از فدراسیون کشاورزان سوئدی (LRF) نشان می دهد که هزینه‌های برق، کود و گازوئیل در طول پاییز افزایش یافته است که این موضوع به ویژه کشاورزان سوئدی را تحت تاثیر خود قرار داده است. آنا کارین‌هات، مدیر عامل LRF در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «ما شاهد تضعیف چشم انداز اقتصادی در میان بسیاری از کشاورزان و مشاغل سبز بوده ایم. او اشاره می‌کند که LRF قبلاً در مورد توسعه قیمت نگران کننده هشدار داده است، به عنوان مثال، کودهای نیتروژن در یک سال 240٪ گران شده اند. این شاخص نزدیک به 10 واحد از 100.6 در سه ماهه سوم به 91.2 در سه ماهه چهارم سقوط کرد. یک سال پیش، رقم مربوطه 102.6 بود. حدود 400000 شرکت در صنایع سبز فعالیت می‌کنند که از این تعداد حدود 320000 شرکت جنگل و چوب و 70000 شرکت کشاورزی هستند.

 

 

افزایش تعداد مسافران خطوط هوایی

بر اساس آمار منتشر شده توسط سوئد آویا ترافیک هوایی از فرودگاه‌های سوئد همچنان در حال افزایش است و در ماه نوامبر تعداد مسافران در بالاترین سطح از ابتدای همه گیری بود. در آبان ماه نزدیک به یک میلیون و 730 هزار مسافر ثبت نام کردند که نسبت به ماه مشابه سال قبل 348 درصد افزایش نشان می دهد. در مقایسه با نوامبر 2019، این ارقام کاهش 42 درصدی را نشان می دهد. جوناس آبراهامسون، مدیر عامل سوئداویا، انتشار نوع جدید ویروس omicron را به عنوان یک منبع نگرانی می داند و می‌گوید  محدودیت‌های جدید ممکن است بر فرصت‌های مردم برای سفر، حداقل برای آینده قابل پیش‌بینی، تأثیر بگذارد.

 

افزایش تولید ناخالص داخلی سوئد در ماه اکتبر

براساس اعلام موسسه آمار سوئد در ماه اکتبر، با تعدیل فصلی و در مقایسه با سپتامبر، نرخ تولید ناخالص داخلی 1.2 درصد افزایش یافت. فعالیت اقتصادی در اکتبر 2021 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.8 درصد بیشتر بود. ندا شهبازی، کارشناس آمار موسسه مذکور در این زمینه اظهار داشت: "این شاخص ادامه رشد تولید ناخالص داخلی را در آغاز سه ماهه چهارم سال 21 نشان می دهد. این رشد کاملاً گسترده است، با ارقام مثبت در چندین بخش عمده از جمله بخش خدمات و تولید."

 

احتمال بازگشت قیمت برق به حالت عادی

سوئد اخیراً شاهد افزایش شدید قیمت انرژی بوده است که عمدتاً به دلیل سرمای شدید و همچنین اختلاف با نروژ است. قیمت ها در صبح روز سه شنبه 14 آذر به بالاترین حد خود رسید و سوئد حتی از کشورهای اروپایی همسایه برق وارد کرد . با این حال، با توجه به بهتر شدن وضعیت جوی این جدول قیمت ها قرار است تا اوایل چهارشنبه 22 آذرماه تغییراتی داشته باشد.

 

محدودیتهای جدید مشکلی دوباره برای رستورانها

پایان سال با جولبورد، "یک جشن سنتی کریسمس سوئدی"، اوج کار رستورانها و مراکز پذیرایی در سراسر سوئد است. سال گذشته، این سنت به دلیل محدودیت‌های کووید متوقف شد و به دلیل گسترش سریع Omicron، تاریخ در شرف تکرار است. دولت اعلام کرده است که می‌تواند محدودیت های جدیدی را اعمال کند که باعث می‌شود کارفرمایان در سراسر سوئد رزرو رستوران خود را لغو کنند. پاتریک اکمن، مدیر عامل هتل های اکمن، به رادیو Sveriges گفت که این کنفرانس مطبوعاتی تأثیر منفی مستقیمی‌بر تجارت او داشته است. اکمن گفت: "اگر این روند با این سرعت ادامه یابد، ممکن است شصت درصد از رزروهای خود را در دسامبر از دست بدهیم." "به طور معمول، کریسمس برای صنعت بسیار مهم است. و اکنون، زمانی که 19 ماه در یک بیماری همه گیر با بسیاری از افراد بدهکار هستیم، مهم تر از همیشه است." در یک سال معمولی، گردش مالی برای مهمانی‌های کریسمس در سوئد بیش از 3 میلیارد کرون است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما