معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۸- ۱۲:۰۰ - مشاهده: ۱۹۵

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته چهارم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کمک سوئد به بهبود وضعیت بهداشت آب در بنگلادش

بیزینس استاندارد: سوئد قرار است 4 میلیون دلار برای بهبود شرایط بهداشتی و ایمنی  آب در بنگلادش کمک کند و خاطرنشان می‌کند که این طرح تقریباً برای 20 میلیون نفر از جمله 5.4 میلیون کودک آب سالم را تأمین می‌کند. این بودجه برای کمک به بنگلادش در افزایش مدل‌های عملی و نوآورانه که قبلا توسط یونیسف با حمایت سوئد توسعه داده شده بود، در نظر گرفته شده است.

 

ثبت بیشترین نرخ تورم در سوئد

طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار سوئد، میزان تورم در ماه نوامبر ۳.۶ درصد بود. این بیشترین نرخ در ۲۸ سال گذشته در سوئد بوده است. برخی کارشناسان بر این باورند که بالا رفتن قیمت برق و سوخت دلیل افزایش نرخ تورم باشد. افزایش نرخ تورم به معنای افزایش قیمت کالا برای مصرف کننده است. 

وزیر جدید انرژی می‌گوید سوئد برق ارزان تری نسبت به بقیه اروپا دارد

خبرگزاری TT: خشایار فرمانبر وزیر جدید انرژی می‌گوید: صنعت سوئد همچنان از مزیت رقابتی در مقایسه با سایر کشورها از طریق دسترسی خوب به برق ارزان تر برخوردار است. او می افزاید که در درازمدت، سرمایه گذاری‌های بیشتری مورد نیاز است و آینده تامین برق در سوئد از طریق نیروگاه بادی نهفته است. وی بر این واقعیت تاکید می‌کند که امروزه برنامه‌های کاربردی برای ساخت نیروی بادی دریایی با ظرفیت سالانه بیش از 300 تراوات ساعت، عمدتاً در جنوب سوئد، تقریباً دو برابر بیشتر از میزانی که سوئد امروزی در یک سال استفاده می‌کند، وجود دارد. با این وجود فرمانبر تاکید می‌کند که شهرداری‌ها باید دست از مقاومت در برابر توسعه نیروگاه‌های بادی برداشته و اجازه دهند توربین‌های برق بادی ساخته شود.

 

افزایش تبادل برق میان سوئد و نروژ

ظرفیت انتقال برق بین نروژ و سوئد برای بخش‌های زیادی از سال 2021 محدود شده است. اپراتورهای شبکه برق Statnett و Svenska Kraftnät  روز جمعه گفتند که نروژ و سوئد قرار است کاهش‌های اخیر در جریان تبادل برق خود را رفع کنند. این کار بعد از تغییراتی که سوئد را مجبور به محدود کردن صادرات انرژی کرده بود انجام می‌گیرد. استاتنت تصمیم گرفته است ظرفیت خود را از جنوب نروژ به سوئد افزایش دهد. هیلد تونه مدیر عامل  این شرکت اظهار داشت: "ما به همراه همکاران خود در Svenska kraftnät  در حال رفع موانع هستیم تا راه‌هایی برای افزایش ظرفیت هر دو طرف پیدا کنیم." استاتنت در همکاری نزدیکتر با همتای سوئدی 250 مگاوات ظرفیت اضافی را در مرز خود با جنوب سوئد ارائه خواهد کرد. شرکت Svenska kraftnät  در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که با استناد به پیش بینی‌های جریان بهتر برق، ظرفیت نروژ را 150 مگاوات به 550 مگاوات از 2095 مگاوات افزایش خواهد داد.

 

شاخص قیمت مسکن SEB: بالاترین انتظارات نرخ در هفت سال گذشته

شاخص قیمت مسکن SEB در ماه دسامبر تقریباً بدون تغییر بود و از 44 در ماه نوامبر کمی‌پایین تر به 43 رسید. بارزترین نکته در نظرسنجی این ماه افزایش قابل توجه ارزیابی پاسخ دهندگان از نرخ سیاست آتی است که در نهایت به بالاترین میزان در هفت سال گذشته رسید. به طور متوسط، خانوارها در حال حاضر انتظار دارند نرخ سیاستی 0.64% در 12 ماه گذشته باشد که بالاترین میزان از سال 2014 است. بانک مرکزی معتقد است این امر تا سال 2024 طول خواهد کشید.

 

 خودروهای ولوو در معرض نقض اطلاعات

به گزارش DN، شرکت ولوو کار زمانی که هکرها اطلاعات تحقیق و توسعه را از سیستم های آن در یک حمله سایبری به سرقت بردند در معرض نقض داده‌ها قرار گرفت. این شرکت در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: «تحقیقات انجام شده تا این زمان تأیید می‌کند که مقدار محدودی از اموال تحقیق و توسعه این شرکت در جریان نفوذ به سرقت رفته است». ولوو کار هشدار داد که "ممکن است این حمله سایبری بر عملکرد شرکت تاثیر بگذارد و باعث سقوط 3.5 درصدی سهام آن در استکهلم شود.

 

همکاری شرکتهای Northvolt و ولوو کار در سرمایه گذاری بین المللی ساخت باطری

خبرگزاری DI به نقل از هاکان ساموئلسون، مدیر عامل ولووکارز، می نویسد که این شرکت با همکاری شرکت سازنده باتری Northvolt قصد دارند سرمایه گذاری باتری اروپایی خود را به آسیا و ایالات متحده گسترش دهند. ساموئلسون گفت: "اگر بتوانیم سریعتر از رقبا با هم کار کنیم، آنوقت می‌توانیم نه تنها در اروپا بلکه در قاره آمریکا و آسیا نیز حضور داشته باشیم." هیچ چیزی در توافقنامه ما وجود ندارد که ما را به اروپا محدود کند. اروپا جایی است که ما شروع می‌کنیم، اما البته ما در سطح جهانی خودرو تولید می‌کنیم. وی همچنین افزود که این همکاری ثابت خواهد کرد که داشتن تخصص خاص خود در باتری خودروهای الکتریکی، یک مزیت رقابتی حیاتی برای خودروسازان خواهد بود.

 

ولوو کار و نورث ولت مرکز تحقیق و توسعه گوتنبرگ را افتتاح می‌کنند

به گزارش  Teknikens Värld، شرکت های ولوو کار و Northvolt  یک مرکز تحقیق و توسعه  مشترک را در گوتنبرگ به عنوان بخشی از سرمایه گذاری 30 میلیارد کرونی در توسعه و تولید باتری افتتاح خواهند کرد. این مرکز تحقیق و توسعه در سال 2022 عملیاتی خواهد شد. هاکان ساموئلسون، مدیر اجرایی ولوو کار در یک بیانیه مطبوعاتی در این خصوص گفت "مشارکت ما با  Northvolt  تامین باتری‌های تولید شده پایدار را برای نسل بعدی خودرو های ولوو الکتریکی تضمین و شایستگی‌های اصلی ما و موقعیت ما را در تبدیل به یک شرکت خودروی کاملا الکتریکی تقویت می‌کند. مرکز تحقیق و توسعه با ساخت یک کارخانه تولید مشترک در اروپا که به طور خاص برای استفاده در خودروهای برقی خالص ولوو و پولستار توسعه یافته است، دنبال خواهد شد. ولوو کار و نورث ولت در مرحله نهایی فرآیند انتخاب برای یافتن مکان مناسب در اروپا هستند و انتظار می‌رود محل کارخانه در اوایل سال 2022 (SVT) تایید شود. اما نهرنهایم، مدیر ارشد محیط زیست نورث ولت، به   Teknikens Värld  گفت: « مهم است که در جای درست قرار بگیرد، بنابراین باید کمی صبر کنیم تا محل آن را اعلام کنیم. هاکان ساموئلسون، مدیر عامل ولوو کار، نیز به رادیو سوئد گفت که تعداد بسیار کمی از نامزدها در لیست باقی مانده اند و دو شهر هم سوئدی هستند.

 

میزان حقوق در شرکت های فناوری و شرکت های سرمایه گذاری

بر اساس گزارش Creditsafe، متوسط حقوق در شرکت سرمایه گذاری EQT Partners که بالاترین میزان پرداختی در سوئد را دارد، 3 میلیون کرون یا 206000 کرون در ماه است. بر اساس این گزارش، هواوی در رتبه دوم این فهرست قرار دارد و مدیریت سرمایه گذاری Nordea در رتبه سوم قرار دارد. فهرست امسال شامل 30 شرکت جدید، از جمله فیس بوک، ادوبی، بوناوا و استودیو امبارک می‌باشد. در عین حال، تعداد شرکت هایی که میانگین حقوق بیش از یک میلیون کرون دارند از 62 شرکت در سال گذشته به 76 شرکت افزایش یافته است. منطقه استکهلم محل استقرار 82 شرکت از این فهرست است. هنریک جاکوبسون، مدیر عامل Creditsafe می‌گوید: «شرکت‌های فناوری موفق و مرفه همراه با شرکت‌های دارویی و سرمایه‌گذاری در این فهرست در جایگاه برتر قرار دارند. ».

 

افزایش صادرات مواد غذایی در سیاست کشاورزی جدید سوئد

آنا-کارن ساتربرگ وزیر امور روستایی، طی یک نشست مطبوعاتی در روز پنجشنبه 25 آذرماه، سیاست کشاورزی جدید سوئد را برای دوره 2023-2027 ارائه کرد: سیاست جدید شامل مشاغل سبز بیشتر، افزایش تولید مواد غذایی و افزایش راندمان در مناطق زیست محیطی و آب و هوایی است. این استراتژی بر کشاورزان جوان متمرکز خواهد شد که باید بتوانند حمایت مالی بیشتری دریافت کنند. ساتربرگ گفت: "ما سرعت انتقال سبز را افزایش خواهیم داد، ما می خواهیم شاهد مشاغل بیشتری در سراسر کشور باشیم، و ما می خواهیم سودآوری را در کشاورزی تقویت کنیم و صادرات مواد غذایی سوئدی را به سایر نقاط جهان افزایش دهیم. به گزارش خبرگزاری SVD پیشنهاد نحوه اجرای سیاست مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا (CAP) اکنون برای تصویب در حال ارسال به کمیسیون اروپا می‌باشد.

 

سوئد در میان پنج کشور برتر رباتیک

میانگین تراکم ربات در اروپا 123 واحد در هر 10000 کارمند است، در آسیا میانگین 134 واحد است. فدراسیون بین المللی رباتیک گزارشی منتشر کرد که در آن سوئد در در این زمینه در بین کشورهای جهان رتبه پنجم را دارد. کره جنوبی در جایگاه اول و پس از آن سنگاپور، ژاپن، آلمان و سوئد قرار دارند. بریتانیا پایین ترین رتبه را در میان کشورهای G7 دارد، اما به دلیل برگزیت تقاضای زیادی برای اتوماسیون دارد. دولت بریتانیا با کمک مشوق های مالیاتی در حال تقویت صنعت تولید خود می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما