معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۷

اخبار اقتصادی اردن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اردن در آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

مشارکت 95 شرکت اردنی در نمایشگاه اختصاصی اردن در عراق

 اتاق صنعت اردن اعلام کرد که 95 شرکت این کشور در نمایشگاه صنایع اردنی که تا 20 دسامبر در بغداد جریان دارد مشارکت خواهند کرد.این نمایشگاه با همکاری وزارت سرمایه گذاری اردن و بر اساس پیشنهادات نشست رهبران اردن و مصر و عراق جهت ارتقا همکاری بخش های خصوصی دو کشور برگزار شده است.

این نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های بغداد برای مدت 10 روز برگزار خواهد شد و شرکت های صنایع شیمیایی و آرایشی، محصولات بحر المیت، رنگ و مواد شیمیایی ساختمان سازی، صنایع غذایی و کشاورزی و دامپروری، صنایع چوبی و اثاث منزل، صنایع پلاستیکی، صنایع مهندسی و برقی و فناوری اطلاعات، صنایع چرم و بافندگی، صنایع کاغذ و کارتون و لوازم اداری اردنی مشارکت دارند.

وزیر دارایی اردن: رشد اقتصادی امسال 2 درصد بود

محمد العسعس وزیر دارایی اردن با اشاره به اینکه در بودجه سال 2022 این کشور مالیاتها افزایش نخواهد یافت اظهار داشت: بودجه عمومی دولت طی سال آتی 43.6% در مقایسه با سال کنونی افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به اینکه دولت در سال 2021 توانست کسری اولیه بودجه را 2.1% کاهش دهد افزود: سیاست مبارزه با فرار مالیاتی و گمرکی به دولت این امکان را داده که از وضع مالیات جدید اجتناب کند. العسعس با بیان اینکه اردن در سال 2021 به 2% رشد دست یافته و پیشبینی می‌شود سال بعد به 2.5% رشد دست یابد تصریح کرد که تورم سال اینده 2.5% و بخش اصلی هزینه‌های جاری کشور را حقوق بخش دولتی (66%) تشکیل می دهد.

توافق اردن و مصر برای افزایش ظرفیت تولید برق مشترک

وزرای انرژی اردن و مصر توافق کرده اند تا حجم تولید برق مشترک توسط دو کشور را از 500 مگاوات تا مرز 1000 مگاوات افزایش دهند. وزیر انرژی اردن  گفت که این توافقنامه به گسترش تقویت شبکه مشترک دو کشور و دستیابی به بازارهای جدید کمک می‌کند و در نتیجه هزینه‌های سیستم های برقی کاهش خواهد یافت و در ضمن مناقصه برای اجرای اتصال برق اردن به عراق ظرف مدت دو ماه انجام خواهد شد. الخرابشه بر آمادگی شبکه برق اردن برای تامین برق لبنان تاکید نمود.  اردن و مصر از سال 1999 در زمینه برق همکاری می‌کنند و شبکه برق اردن توسط یک کابل زیردریایی 400 کیلو ولتی به طول 13 کیلومتر در طول خلیج عقبه و ظرفیت 550 مگاوات به شبکه برق مصر متصل می‌شود.

پیشنهاد برای افتتاح نمایشگاه دائمی عرضه کالاهای اردنی در بغداد

فتحی الجغبیر رئیس اتاق صنعت اردن و امان که به عراق سفر کرده با عادل عکاب رئیس اتحادیه صنایع عراقی ملاقات کرد و در رابطه با راه‌های همکاری بین اتاق صنعت اردن و فدراسیون صنایع عراقی گفتگو کردند. طرف اردنی از میزبان عراقی برای مشارکت در نمایشگاه صنایع اردنی دعوت کرد و با وی درباره راه اندازی بازار اردنی برای فروش مستقیم در عراق رایزنی کرد. الجغبیر بر اهمیت برگزاری نمایشگاه کالاهای اردنی در عراق تاکید کرد  و گفت: بازار عراق مهمترین بازار برای کالا های اردنی است.

دعوت اردن برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد با سوریه

عرفان الخصاونه مدیر کل منطقه آزاد اردنی – سوریه ای در بیانیه ای با اشاره به فعال شدن مجدد این منطقه آزاد بعد از 7 سال، اظهار داشت: این منطقه آمادگی جذب سرمایه گذاران و تجاری که علاقمند بهره برداری از این منطقه هستند را دارد. وی افزود: سرمایه گذاران بیش از 560 قرارداد در زمینه‌های مختلف در این منطقه امضا کرده اند و برخی از مکان‌های این منطقه نیاز به بازسازی و آماده سازی دارند لذا کارکنان اردنی و سوریه ای برای انجام این کار فعالیت دارند. مساحت این منطقه طبق گفته مدیر آن 6500 هکتار است که هم اردن و هم سوریه در آن سهم دارند. حجم کالا هایی که در سال 2014 (قبل از بسته شدن آن) رد و بدل می‌شد 3 میلیون تن با ارزش 1.5 میلیارد دلار بوده و توسط 8600 کامیون به مقصد خود می رسیدند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما