معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۶

اخبار اقتصادی یونان

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته دوم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه گذاری 19 میلیاردی یونان برای گذار به اقتصاد سبز

نخست وزیر یونان گفت این کشور 19 میلیارد یورو برای عبور به اقتصاد سبز سرمایه گذاری خواهد کرد. آقای میچوتاکیس طی سخنرانی در کنفرانس مجازی "تغییرات اقلیمی: یک بحران موجودیتی" در پیامی غیر مستقیم به وزیر دارایی جدید آلمان بر لزوم بازنگری سیاست مالی اتحادیه اروپا در پرتوی اهداف جاه طلبانه این اتحادیه برای عبور به "اقتصاد سبز" تاکید کرد. میچوتاکیس با اشاره به بودجه 32 میلیارد یورویی از صندوق بازیابی اروپا اظهار داشت 19 میلیارد یورو از این مبلغ در راستای عبور به اقتصاد سبز سرمایه گذاری خواهد شد. نخست وزیر یونان بر ضرورت توسعه انرژی‌های تجدید پذیر نیز تاکید کرد.  وی تصریح نمود "اهداف سخت گیرانه تعیین شده در پیمان ثبات و رشد امروزه نابهنگام ارزیابی می‌شوند چرا که امروزه برای عبور به اقتصاد سبز به منابع مالی بیشتری نیاز است". وی پیش بینی کرد یافتن نقطه تعادل بین تامین مالی عبور به اقتصاد سبز و انضباط مالی، بحث حاکم در جلسات سال آینده شورای اتحادیه اروپا خواهد بود. رئیس دولت با اشاره به اهداف تعیین شده توسط دولتش در مورد تغییرات اقلیمی‌به توقف فعالیت نیروگاه‌های ذغال سنگی کشور حداکثر تا 2028 و کاهش انتشار کربن به میزان 80 درصد تا سال 2040 اشاره نمود.

برگزاری سیزدهمین کمیسیون مشترک یونان و روسیه با تکیه بر اقتصاد

سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی، صنعتی، علمی و فنی یونان و روسیه به ریاست آقای میلتیادیس واوریچیوتیس قائم مقام امور اروپایی وزارت خارجه یونان و آقای ویتالی ساولیف وزیر حمل و نقل روسیه روز دوشنبه 30 نوامبر در مسکو برگزار گردید. این اجلاس با امضای پروتکل همکاری توسط آقایان وارویچیوتیس و ساولیف، که شامل مجموعه ای از توافق نامه‌ها و یادداشت تفاهم های دوجانبه در زمینه‌های گردشگری، انرژی، حمل و تقل، همکاری علمی و فناوری، همکاری‌های منطقه ای، فرهنگی و ادارات مالیاتی می‌باشد، به کار خود پایان داد. قائم مقام وزارت خارجه یونان امضای پروتکل همکاری را موفقیتی خوب برای دو کشور توصیف کرد و گفت که با امضای این سند مسیر برای همکاری عمیق تر بین یونان و روسیه هموار شده و پایه‌های محکمی‌برای انجام دیدار سازنده و موفقیت آمیز نخست وزیر از روسیه (8 مارس) را ایجاد می‌کند. به گفته نامبرده برگزاری و تکمیل موفقیت آمیز سیزدهمین جلسه کمسیون مشترک، در راستای اجرای اراده دو کشور برای تقویت بیش از پیش روابط اقتصادی و تجاری در زمینه‌های مورد علاقه متقابل چون انرژی، گردشگری، حمل و نقل، همکاری علمی و فناوری، همکاری منطقه ای، فرهنگی و امور مالیاتی می‌باشد. نامبرده در پایان اعلام کرد چهاردهمین جلسه کمیسیون مشترک در یونان برگزار خواهد شد اما از اعلام تاریخ آن خودداری کرد. معاون وزارت حمل و نقل، دبیر کل وزارت گردشگری و رئیس سازمان درآمدهای دولتی آقای وارویچیوتیس را در این سفر همراهی کردند.   

درآمد گردشگری یونان به بالای 10 میلیارد یورو خواهد رسید

آقای کیکیلیاس وزیر گردشگری یونان طی مصاحبه ای با شبکه فرانس 24 اظهار داشت در آغاز فصل توریستی امسال انتظار داشتیم که درآمد گردشگری بین 5 تا 6 میلیارد یورو باشد اما پیش بینی می‌کنیم درآمد گردشگری ما به بالای 10 میلیارد یورو خواهد رسید. وی اضافه نمود گردشگری 25 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است و بزرگترین موتور اقتصاد یونانی می‌باشد و به همین جهت در این بخش سرمایه گذاری ویژه می‌کنیم. 

یادداشت تفاهم همکاری در حوزه گاز طبیعی میان یونان و مصر

آقای اسکرکاس وزیر محیط زیست و انرژی یونان روز پنجشنبه 25 نوامبر با طارق الملا وزیر نفت و منابع معدنی مصر در قاهره دیدار کرد. طی این دیدار یادداشت تفاهم همکاری راهبردی بین یونان و مصر در بخش گاز طبیعی به امضا رسید. یادداشت تفاهم مورد نظر گسترش همکاری دوجانبه در زمینه‌های ذیل را پیش بینی می‌کند: 1- تجارت گاز طبیعی مایع . 2- اکتشاف و تولید گاز طبیعی. 3- چشم انداز اتصال سامانه‌های گاز طبیعی دو کشور از طریق ساخت لوله زیر دریایی. سه زمینه مذکور، نتیجه رایزنی‌های کمیته مشترک یونان و مصر می‌باشد که به تصمیم آقایان اسکرکاس و الملا در آوریل گذشته تشکیل شد. یادداشت تفاهم یادشده راه را برای امضای قراردادهای تخصصی در سه حوزه همکاری مذکور بین شرکت های یونانی و مصری، هموار خواهد کرد. وزیر یونانی در ششمین اجلاس مجمع گاز طبیعی مدیترانه شرقی نیز شرکت نمود. در این اجلاس نتایج نشست اخیر سازمان ملل در مورد تغییرات اقلیمی (COP 26) و اهداف راهبردی دراز مدت این مجمع مورد بررسی قرار گرفت. آقای اسکرکاس در پایان سفرش به قاهره اظهار داشت "یادداشت تفاهم بین کشورمان و مصر گام مهمی دیگری در تعمیق روابط راهبردی بین دو کشور، که عامل ثبات، امنیت و رفاه در منطقه شرق مدیترانه محسوب می‌شود، می‌باشد. این یادداشت تفاهم نقش ژئوپلیتیک یونان به عنوان‌هاب گاز طبیعی برای تمامی منطقه جنوب شرقی اروپا را ارتقا بخشیده و کفایت میزان انرژی و تنوع بخشی منابع و مسیر های انتقال را تامین خواهد کرد. نقش گاز طبیعی در سالهای آینده و در آستانه عبور به اقتصاد سبز و اصلاح ترکیب انرژی کشورمان با تعلیق نیروگاه‌های زغال سنگی، فوق العاده حساس خواهد بود. تقویت همکاری دوجانبه با مصر، به عنوان کشور دارای دانش فنی غنی در زمینه اکتشاف و تولید گاز طبیعی، برای شرکت های کشورمان چون شرکت گاز یونان (DEPA) و شرکت مدیریت منابع هیدروکربنی یونان (EDEY) فوق العاده مفید است".           

آخرین وضعیت شیوع کرونا در یونان                                                                                                                                               

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت تعداد مبتلایان از آغاز شیوع ویروس کرونا به 645095 نفر رسیده است. تعداد قربانیان 18234 نفر  اعلام شده است. 690 نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند. طی 24 ساعت اخیر 6196 مبتلای جدید شناسایی شده و 75 نفر جان باختند. تا کنون 14313976 دوز در یونان تزریق شده است. 7047482 نفر حداقل یک دوز تزریق کرده و 6606015 نفر نیز واکسیناسیون خود را تکمیل کردند. 1370818 نفر نیز دوز سوم را تزریق کردند.

تصمیم برای گسترش واکسیناسیون اجباری به افراد بالای 60 سال موجب دور جدید تقابل سیاسی بین نخست وزیر و رئیس ائتلاف چپ در پارلمان یونان شد. آقای میچوتاکیس نخست وزیر در دفاع از تصمیم خود مدعی شد که به وظیفه خود جهت حفاظت از سلامتی عمومی جامعه عمل کرده و وجدانش آرام است. وی افزود از ابتدا نسبت به اجباری کردن واکسیناسیون ملاحظه جدی داشته اما از آنجا که 90 درصد فوتی‌ها بالای 60 سال هستند و اکثر قاطع آنان غیره واکسینه می‌باشند، مجبور به اتخاذ این تصمیم شده است. وی با تاکید بر اهمیت تزریق دوز سوم اظهار داشت که از کمیته علمی خواسته تا کاهش فاصله دوز دوم با سوم را از 6 به 4 ماه تحت بررسی قرار دهد. آقای چیپراس رئیس ائتلاف چپ دولت را به حرف های ضد و نقیض متهم کرد و تاکید کرد در حالیکه وزیر بهداشت و دیگر وزرای دولت تا چند روز پیش واکسیناسیون اجباری را خلاف قانون اساسی می دانستند و انتخاب این گزینه را رد می‌کردند، امروزه این گزینه باج خواهانه توسط دولت اتخاذ شده است. نامبرده از آقای میچوتاکیس بابت عدم همفکری و تفاهم با سایر نیروهای سیاسی کشور برای مدیریت بحران پاندمی انتقاد کرد. رئیس ائتلاف چپ مدارس را مرکز شیوع ویروس خواند و خواستار تغییر پروتکل های بهداشتی در مورد فعالیت آنها شد.

سخنگوی دولت و وزیر کشور طی سخنانی از احتمال گسترش واکسیناسیون اجباری به گروه‌های غیر از 60 به بالا سخن گفتند. سخنگوی دولت اظهار داشت چنانچه لازم شود دولت آماده است واکسیناسیون اجباری تمامی افراد بالای 18 سال را اجرا نماید. وزیر کشور نیز اظهار داشت جهت مدیریت دشوار پاندمی از تمامی ابزارهای موجود استفاده خواهد شد. وی افزود چنانچه منافع عمومی و حفاظت سلامت عمومی ایجاب کند، از ابزار واکسیناسیون اجباری استفاده خواهد شد.   

به نقل از وزارت بهداشت یونان نخستین سویه اومیکرون در یونان شناسایی شد. به نقل از بیانیه وزارت بهداشت یک تبعه یونانی که اخیرا از افریقای جنوبی به کرت بازگشته، به سویه اومیکرون ویروس کرونا مبتلا شده و در قرنطینه قرار گرفته است.  

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما