معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۱

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته دوم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دومین نشست مجمع تجاری بین المللی کوبا - 2021 

آقای ریکاردو کابریساس، معاون نخست وزیر کوبا طی سخنرانی خود در مراسم اختتامیه دومین نشست مجمع تجاری بین المللی کوبا-2021 تاکید کرد که نشست سال جاری که طی 2 سال گذشته بدلیل همه گیری کرونا جانشین نمایشگاه بین المللی‌هاوانا گردیده چه از نظر تعداد شرکت کنندگان و چه از نظر کیفیت از نشست سال گذشته بهتر بود. آقای کابریساس تاکید کرد که بیش از 2 هزار و 285 نفر از 86 کشور از جمله 8 هیات نمایندگی دولتی، 23 اتاق بازرگانی و 41 آژانس توسعه تجارت و سرمایه گذاری، 1252 نماینده شرکت های ملی و خارجی و 215 نماینده از بخش خصوصی کوبا در این نشست تجاری شرکت کردند. 45% از شرکت کنندگان فقط به فعالیت های تجاری علاقمند بودند، 4% فقط به سرمایه گذاری و 51 % به هر دو بخش تجاری و سرمایه گذاری در کوبا تمایل نشان دادند. معاون نخست وزیر افزود که دومین نشست تجاری فرصت مناسبی بود برای این که وزرا و مدیران بخش های جهانگردی، انرژی و معادن، کشاورزی، صنایع غذایی، منطقه ماریل و بیوکوبافارما توضیحات به روزتر از وضعیت فعلی را به علاقمندان ارائه دهند. وی تاکید کرد که در این چارچوب نیز فهرست فرصت های سرمایه گذاری خارجی (678 پروژه با حجم سرمایه گذاری 12 میلیارد و 500 میلیون دلار) نیز از سوی مراجع ذیربط برای سرمایه گذاری در سال 2022 ارائه شد.

سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در کوبا افزایش می یابد

آقای لیوان آرونته، وزیر انرژی و معادن کوبا اطمینان داد که دومین نشست مجمع تجاری بین المللی کوبا - 2021 تعامل با شرکت های خارجی با قصد سرمایه گذاری در کوبا را در زمینه‌های مختلف مانند حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تسهیل می‌کند. در هفته جاری نشستی برای ارائه ظرفیت های کوبا در زمینه انرژی بادی، انرژی خورشیدی فتوولتائیک و تولید انرژی با استفاده از زیست توده (بیوماس) برگزار شد. آقای آرونته در این نشست تاکید کرد که هزینه تولید برق در کوبا بالا است و 95 درصد از آن با استفاده از سوخت های فسیلی تولید می‌شود. وی در این راستا تاکید کرد که در حال حاضر قصد کوبا تولید 100 درصد برق مورد نیاز کشور با استفاده از منابع تجدیدپذیر می‌باشد. اکنون کوبا امتیازات مختلفی را به سرمایه گذاران خارجی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر می دهد از جمله معافیت از پرداخت مالیات بر سود به مدت هشت سال برای پروژه‌هایی که با سرمایه کاملا خارجی اجرا می‌شود. همچنین در فرآیند سرمایه گذاری عمدتا برای واردات ماشین آلات، تجهیزات و سایر وسایل از پرداخت حقوق گمرکی معاف خواهند بود. یکی از اهداف کوبا تولید 9960 گیگا وات/ساعت در سال تا سال 2030 است با مشارکت 37 درصدی منابع تجدیدپذیر. در تولید انرژی مزبور برای انجام این کار، باید 17 نیروگاه بیوالکتریک، 13 مزرعه بادی و 74 نیروگاه آبی کوچک و همچنین پارک های خورشیدی فتوولتائیک با ظرفیت تولید دو هزار و 104 مگاوات نصب کند. هدف کشور جایگزینی 2.3 میلیون تن سوخت در سال است.

کوبا سرمایه گذاری‌های خارجی با تاکید بر تولید مواد غذایی را توسعه می دهد

کوبا در هفته جاری و در جریان نشست مجمع تجاری بین المللی کوبا-2021 فهرست فرصتهای سرمایه گذاری خارجی این کشور در سال 2022 میلادی در پروژه‌های مختلف که مبلغ کل سرمایه گذاری در آنها به بیش از 12 میلیارد و 500 میلیون دلار می رسد را با تاکید و اولویت بر تولید مواد غذایی معرفی نمود. آقای رودریگو مالمیرکا، وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی کوبا طی این نشست فهرست جدیدی از فرصت های سرمایه گذاری خارجی که دارای 678 پروژه (175 پروژه بیشتر در مقایسه با فهرست سال قبل) را معرفی نمود و طی سخنانی افزود که فهرست جدید به دنبال تسهیل تجارت و رفع موانع است. همچنین امتیازات جذاب تری برای کارآفرینان علاقه مند فراهم می‌کند. آقای مالمیرکا بر وجود 60 پروژه تحت حمایت دولتهای محلی با مبلغ سرمایه گذاری کمتر، مانند قراردادهای مدیریتی (شامل 70 پروژه) بدون هزینه و حدود 30 پروژه دیگر که سرمایه گذاری در آنها کمتر از 500 هزار دلار نمی رسد اشاره نمود. علاوه بر این، برای اولین بار بخشی که تعداد بیشتری از پروژه‌ها را به خود اختصاص داده بخش تولید مواد غذایی است که 164 پروژه را شامل می‌گردد. فهرست فرصت ها همچنین شامل پروژه‌های دیگر در بخش زیست محیطی (126 پروژه)، جهانگردی (142 پروژه)، صنعت (90 پروژه)، داروسازی (11 پروژه)، معدن (52 پروژه)، نفت (116 پروژه) و انرژی (17 پروژه) است. کوبایی‌های مقیم خارج از کشور (دارای شخصیت حقوقی) نیز می‌توانند در این پروژه‌ها سرمایه گذاری کنند.

کوبا به دنبال بهبود وضعیت اقتصاد خود با حفظ کنترل کرونا است

هیات وزیران کوبا خواستار تلاش همه مقامات برای بهبود وضعیت اقتصادی و بازیابی سطوح فعالیت اقتصادی کشور همزمان با حفظ کنترل بیماری کرونا شد. در نشست فوق پیش نویس طرح اقتصادی دولت و طرح بودجه سال 2022 به تصویب رسید که در نشست آتی پارلمان در ماه دسامبر ارائه خواهند شد. آقای آلخاندرو خیل، معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و برنامه ریزی در این راستا گفت که پس از دو سال انقباض اقتصاد کوبا از نیمه دوم سال 2021 کشور روند بهبود تدریجی فعالیت ها را آغاز کرده و تاکید نمود که روند مزبور باید در طی سال 2022 ادامه یابد. وی همچنین از جمله اهداف دولت برای سال 2022 را حرکت به سمت فرآیند باثبات کردن اقتصاد کلان و بازیابی نقش پزو واحد پول ملی کوبا به عنوان محور سیستم مالی کشور جهت توقف تورم دانست. همچنین بر نیاز به برطرف کردن مشکلات مربوط به تولید برق، دگرگونی سیستم شرکت های دولتی و ارائه استقلال بیشتر به شهرداری‌ها برای ارتقای توسعه محلی به عنوان  اهداف دیگر برای سال آتی تاکید نمود.

کوبا فهرست محصولات و خدمات صادراتی خود را ارائه کرد

آقای رودریگو مالمیرکا، وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی کوبا در جریان دومین نشست مجمع تجاری بین المللی کوبا -2021 فهرست محصولات و خدمات صادراتی کوبا را ارائه کرد. محصولات (بیش از 300)، کالاها (320) و خدمات (52) از 74 واحد صادرکننده از جمله بخش خصوصی و تعاونی‌ها در این فهرست جدید معرفی شده اند . غذاهای طبیعی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات، و همچنین مواد غذایی پردازش شده مانند شکر، محصولات لبنی و غذاهای دریایی مانند شاه میگو، میگو، خرچنگ آبی و ماهی‌های مختلف در فهرست مزبور قرار می‌گیرند. همچنین سیگار برگ، نوشیدنی‌ها، آبمیوه و غیره جزء محصولات صادراتی کوبا می‌باشند. در زمینه بیوتکنولوژی بر صادرات واکسن‌هایی مانند هبربیوباک (علیه هپاتیت B) و هبرپنتا (علیه دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت B و هموفیلوس آنفلوآنزا نوع b) و سایر محصولات مانند «سوماسوف» برای تشخیص آسیب های مربوط به سرطان کولون (روده بزرگ) در فهرست محصولات صادراتی کوبا مورد توجه قرار گرفته اند.

منطقه ماریل یک پروژه استراتژیک است که تأثیر قابل توجهی در توسعه اقتصادی کشور دارد

«منطقه ویژه توسعه اقتصادی ماریل» با حجم سرمایه گذاری بالغ بر 3 میلیارد دلار به یک پروژه استراتژیک که بیشترین تأثیر بر توسعه اقتصاد کوبا را دارد تبدیل شده است. برای منطقه مزبور 61 پروژه تصویب شده اند (31 پروژه با استفاده از سرمایه کاملا خارجی و 30 پروژه با سرمایه مشترک یا 100% کوبایی). تا به حال 21 کشور در منطقه مذکور سرمایه گذاری و فعالیت خود را آغاز نموده اند. تنها در طول سال 2021 چندین شرکت مستقر در ماریل مانند شرکت تولید کننده سیگار «براسکوبا اس.ای.» فعالیت های تولیدی خود را آغاز کردند.

سیمان LC3 آینده صنعت سیمان است

آقای خوزه فرناندو مارتیرنا، مهندس کوبایی که سیمان LC3 را ایجاد کرد گفت که این محصول آینده صنعت جهانی سیمان است زیرا ارزان تر و آلودگی آن کمتر است و نیز خاصیت بهتری دارد. آقای مارتیرنا گفت که این پروژه 15 سال پیش آغاز شد و این فناوری در حال حاضر در بسیاری از کشورها مانند کلمبیا، ساحل عاج و هند استفاده می‌شود. وی همچنین گفت که تا سال 2030 ظرفیت تولید جهانی این گونه سیمان می‌تواند تا حدود 50 میلیون تن برسد که به معنی کاهش ارسال 10 میلیون تنی اکسید کربن به محیط زیست است. در کشور هند هزار تن از این سیمان به صورت آزمایشی با نتایج عالی تولید شده و در کوبا یک کارخانه آزمایشی کوچک با ظرفیت دو تن در روز در استان مرکزی ویلا کلارا ساخته شده و قرار است یک کارخانه دیگر با ظرفیت 40 تن در روز در جزیره ایسلا د لا هوونتود نیز راه اندازی گردد. وی افزود که در حال حاضر  شرکت های کوبائی برای ساخت دو کارخانه دیگر با سرمایه خارجی (یکی در منطقه ویژه توسعه ماریل و دیگر در استان سینفوئگوس) تلاش می‌کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما