معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ونزوئلا در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته دوم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

طرح توافق سبز اروپا

یکی از برنامه‌های اولویت دار اتحادیه اروپا طرح توافق سبز است. این برنامه نه تنها اقتصاد را بطور اساسی دگرگون می‌کند بلکه عواقب ژئوپلیتیکی عمیقی نیز در پی خواهد داشت. این سیاست از طریق تاثیر گذاری بر تعادل انرژی اروپا و بازارهای جهانی انرژی، تولیدکنندگان نفت و گاز در همسایگی اروپا، امنیت انرژی اروپا، مدلهای تجارت جهانی به ویژه مکانیسم جبران کربن، معادلات ژئوپلیتیکی جدیدی را رقم خواهد زد.

مواضع گروه نوردیک-بالتیک (NBC) در اجلاس سالانه کمیته مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول

آقای Dag-Inge Ulstein وزیر توسعه بین الملل نروژ در اجلاس سالانه کمیته مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که در تاریخ 25 مهرماه 1399 و به صورت وبینار برگزار شد، از طرف گروه نوردیک-بالتیک (NBC) شامل کشورهای دانمارک، استونی، فنلاند، ایسلند، لتونی، لیتوانی، نروژ و سوئد، سخنرانی نمود. وی ضمن تقدیر از اقدامات مشترک گروه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در مدیریت بحران ناشی از کووید 19 از تخصیص بودجه 12 میلیارد دلاری برای تولید واکسن استقبال نمود. وزیر نروژی همچنین با اشاره به ضرورت جهانی سالم تر بر توجه به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل تاکید و در خصوص موضوعاتی همچون لزوم کاهش سوختهای فسیلی، اصلاح ساختارهای مالیاتی، توسعه و تعمیم برابری‌های جنسیتی، تقویت شبکه‌های بهداشت و سلامت عمومی و مقابله با نابرابری‌ها در این زمینه، حمایت از سرمایه‌های انسانی، بازپرداخت بدهی‌های کشورهای فقیر، لزوم توجه به شرایط کشورها با درآمد پایین و اقتصادهای شکننده و ضرورت اتخاذ استراتژی‌های جدید در این خصوص، فراهم آوری فرصت های برابر برای زنان، فقرا و افراد کم برخوردار، افزایش توان مالی گروه بانک جهانی و در نهایت در مورد لزوم تغییرات تدریجی در مورد سهام و حق رای در انجمن توسعه بین الملل به تبین مواضع گروه نوردیک- بالتیک پرداخت.

پروژه‌های بزرگ گازی اندونزی و چالش های پیش رو

چهار طرح راهبردی بالادستی گاز اندونزی با محدودیت های مربوط به شیوع ویروس کرونا مانند خارج شدن نیروی انسانی و کارگران از طرح های مذکور و عدم تمایل شرکت های سرمایه گذار مجری آنها برای ادامه فعالیت، با چالش مواجه شده و در حال خروج از چرخه اجرا و یا کاهش پیشرفت فیزیکی می‌باشند . چنین روندی چالش هایی را برای جاه طلبی اندونزی برای تبدیل شدن به یک صادرکننده عمده گاز در آسیا و اقیانوسیه تا سال 2030 بوجود خواهد آورد .

بی توجهی بانک های استرالیایی به پیمان آب و هوایی پاریس

بر اساس تحلیلی که توسط موسسه مارکت فورسز (Market Forces) انجام شده و نتایج آن در گزارش بن اسمی (Ben Smee) در روزنامه گاردین استرالیا منتشر شده است، بانک های استرالیا در فاصله سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، مبلغ هفت میلیارد دلار وام به ۳۳ پروژه جدید یا در حال توسعه سوخت های فسیلی اختصاص داده اند.چهار بانک بزرگ استرالیایی از زمان امضای پیمان آب و هوایی پاریس تاکنون سرمایه گذاری‌هایی را در پروژه‌های مربوط به سوخت های فسیلی انجام داده اند که نتیجه اجرای آن، عدم دسترسی به اهداف تعیین شده در کاهش گازهای گلخانه ای خواهد بود.