معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۶

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته دوم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حضور وزیر منابع و امنیت آبی الجزایر در نشست توسعه پایدار بوداپست 

کریم حسنی وزیر منابع و امنیت آبی الجزایر در افتتاحیه رسمی فروم بین المللی توسعه پایدار در بوداپست شرکت کرد. این فروم از 29 نوامبر تا 5 دسامبر برگزار می‌شود و به موضوعات مربوط به مدیریت پایدار آب، مواد غذایی، انرژی و حمل و نقل می‌پردازد. وی در حاشیه این اجلاس با وزیر کشاورزی مجارستان ملاقات و زمینه‌های همکاری دو کشور در حوزه کشاورزی از جمله بخش آبیاری را مورد بررسی قرار دادند. 

اظهارات وزیر انرژی الجزایر درباره نشست اوپک پلاس 

محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر اعلام کرد سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) به دنبال تضمین عرضه نفت در بازار جهانی هستند و تمامی اقدامات لازم برای حفظ تعادل بازار در فضای ترس‌های ایجاد شده از شیوع گونه جدید کرونا  "اومیکرون" را اتخاذ خواهند کرد. وی اظهار داشت اوپک پلاس در نشست خود گزارشات کارشناسان درباره عرضه نفت در بازار بین المللی را بررسی خواهد کرد و برای تضمین عرضه مناسب بازار نفت تصمیمات لازم را خواهد گرفت. 

مقایسه حقوق دریافتی بخش دولتی و خصوصی در الجزایر 

بر اساس نتایج تحقیقی که مرکز آمار الجزایر در سال 2019 و در بین بیش از 700 شرکت الجزایری انجام داده، متوسط درآمد کارکنان بخش های دولتی نسبت به بخش خصوصی در این کشور بیشتر بوده است. میانگین حقوق خالص ماهیانه دریافتی در بخش دولتی 58400 دینار و در بخش خصوصی 34100 دینار بوده است. متوسط حقوق ماهیانه یک کارمند ارشد در بخش دولتی 88600 دینار و بخش خصوصی 73700 دینار بوده است. این اختلاف حقوق به دلیل وجود شرکت‌های مهم و بزرگ دولتی با گردش مالی بالا به ویژه در بخش های هیدروکربور، حمل و نقل، ارتباطات و فعالیت های مالی است. به طور میانگین حقوق های دریافتی در سال 2019 نسبت به سال 2018 به میزان دو درصد رشد داشته است. 

برنامه برای جذب 3 میلیون گردشگر خارجی در سال 2024 

مدیرکل گردشگری وزارت گردشگری و صنایع الجزایر اعلام کرد در چارچوب نقشه راه این حوزه برای جذب بیش از 3 میلیون نفر گردشگر در سال 2024 برنامه ریزی شده است. وی افزود این نقشه راه در چند بخش از جمله تقویت زیرساختها و مدرن سازی هتل ها، تقویت گردشگری آب های گرم ، ترویج گردشگری داخلی، اجرای طرح "الجزایر به عنوان یک مقصد"، بهبود کیفیت و عمکرد کیفی تعریف شده است. به گفته وی تسهیل فرایندهای دریافت روادید گردشگری الجزایر از جمله روادید گروهی گردشگری توسط آژانس های گردشگری و همتایان خارجی آنها از دیگر اقدامات در دستور کار می‌باشد.

آماده شدن پیش نویس قانون معادن الجزایر 

محمد عرقاب وزیر انرژی و معادن الجزایر اعلام کرد پیش نویس قانون جدید حوزه معادن کشور آماده شده و طی هفته‌های آتی برای بحث و بررسی ارائه می‌شود. وی افزود: برای ایجاد جذابیت سرمایه گذاری، بازبینی اساسی قانون فعلی معادن ضروری است. وی بر اهمیت توسعه بخش معادن کشور بر اساس معیارهای بین المللی از جمله مباحث زیست محیطی و توسعه پایدار تاکید کرد. وی ترویج و حمایت از قراردادهای مشارکتی بین بخش دولتی، خصوصی و خارجی را یکی از محورهای توسعه حوزه معادن دانست که همزمان تامین مالی و انتقال فن آوری را به همراه دارد. 

ایجاد کمیته ملی هیدروژن الجزایر 

وزارت انرژی و معادن الجزایر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در پی دستور نخست وزیر کشور، کمیته ملی تهیه راهبرد هیدروژن در الجزایر متشکل از نمایندگان وزارت انرژی‌های تجدید پذیر و شرکت‌های سوناطراک و سونلگاز تشکیل شد. این کمیته مسئولیت دارد تا طرح جامع و نقشه راه اجرای راهبرد ملی برای توسعه هیدروژن در کشور را تهیه و تدوین کند. 

آمار واردات و صادرات الجزایر در ده ماهه نخست 2022

مدیر اداره دریافت و مالیات گمرک الجزایر اعلام کرد میزان واردات الجزایر از ابتدای سال 2021 تا پایان اکتبر حدود 31 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 میلیارد دلار افزایش داشته است. همچنین ارزش کل صادرات این کشور طی این مدت بیش از 30 میلیارد دلار بوده که 11 میلیارد دلار افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل را نشان می دهد.مهمترین کالاهای صادراتی در این مدت محصولات هیدروکربور، مواد پتروشیمی، آهن، فولاد، شکر سفید و سبزیجات و میوه بوده است. وی اعلام کرد کل میزان درآمد ناشی از دریافت عوارض گمرکی در طول 10 ماه سال جاری 849 میلیارد دینار بوده و پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به 1000 میلیارد دینار برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما