معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۸

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته دوم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

درآمد زایی 98 میلیون دلاری شرکت ملی نفت اروگوئه در سه ماهه سوم سال 2021

اداره ملی سوخت، الکل و سیمان اروگوئه (موسوم به آنکاپ) سه ماهه سوم سال جاری را با سود خالص عملیاتی به میزان 1288 میلیون دلاری به پایان رساند. ارائه آمار عملکرد آنکاپ طی جلسه ای با حضور مسئولین آنکاپ و خبرنگاران برگزار شد. طبق آمار موجود، سود عملیاتی این شرکت در مجموع  1986 میلیون دلار بوده است که با کسر تخفیفات، پاداش ها و ارزش مالیات ویژه داخلی (IMESI) -[مالیات برخی اقلام از جمله نفت و مشتقات نفتی]- سود خالص عملیاتی آن به 1288 میلیون دلار بالغ گردید. معامله در بازارهای دیگر و همچنین پوشش دهی تغییرات نرخ تبدیل ارز، از جمله مواردی بوده اند که مانع از ضرر آنکاپ شده اند.

رشد 3 درصدی اقتصاد اروگوئه در سال 2022

ایگناسیو مونژو اقتصاددان و رئیس مرکز مطالعات واقعیات اقتصادی و اجتماعی اروگوئه (CERES) در گزارشی درباره چشم انداز اقتصادی سال آینده اروگوئه گفت: پیش بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی کشور در سال 2022 به میزان 3 درصد رشد نماید. مونژو توضیح داد، اشتغالزایی بیشتر و سرمایه گذاری در کارخانه سلولز UPM در استان دوراسنو از جمله دلایل رشد اقتصادی کشور خواهند بود. وی همچنین نقش برجسته صادرات و درآمدهای حاصله از آن را در رشد صادراتی اروگوئه مهم ارزیابی کرد و گفت: صنعت گردشگری که همواره از جمله عوامل مثبت در رشد اقتصادی اروگوئه بوده است نیز در سه ماهه نخست سال آینده عملکرد بهتری را به ثبت خواهد رساند.

51 درصد مردم اروگوئه، اقتصاد را مشکل اصلی کشور می دانند

بر اساس تازه ترین نتایج نظرسنجی مرکز آماری سیفرا، 51 درصد از مردم اروگوئه اصلی ترین مشکل کشور را اقتصاد خوانده اند. در میان آنها، 25 درصد به مشکل بیکاری، 20 درصد وضعیت کلی اقتصادی و 6 درصد مابقی نیز تورم، حقوق و فقر را در زمره مشکلات اقتصاد کشور دانسته اند. این نظرسنجی همچنین نشان داده شده که 17 درصد از مردم موضوع ناامنی؛ 10 درصد بهداشت؛ و 10 درصد نیز سیاست و اجتماع را از جمله مشکلات اصلی کشور می دانند. سایر شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز دولت، اوپوزیسیون، مردم و ارزش های موجود در جامعه را از جمله مشکلات این کشور توصیف کرده اند.

افزایش 60 درصدی صادرات اروگوئه در ماه نوامبر 2021

به گزارش موسسه توسعه تجارت و سرمایه گذاری اروگوئه (اروگوئه 21) ثبت سفارش برای صادرات اقلام مختلف تجاری در اروگوئه در ماه نوامبر سال جاری به 1097 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با نوامبر سال 2020 به میزان 60 درصد افزایش یافته است. صادرات اروگوئه طی یازده ماه اخیر (ژانویه تا نوامبر 2021) با احتساب مناطق آزاد تجاری 10390 میلیون دلار محاسبه شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 42 درصدی را به ثبت رسانده است. گوشت گاوی، انرژی برق، سلولز، کنستانتره‌های نوشیدنی و مالت از جمله اصلی ترین اقلامی‌بودند که در رشد صادراتی کشور در ماه نوامبر سال جاری تأثیرگذار بودند. اصلی ترین مقاصد صادراتی اروگوئه نیز در این ماه به ترتیب چین (251 میلیون دلار)، برزیل (227 میلیون دلار)، اتحادیه اروپا (75 میلیون دلار)، آرژانتین (57 میلیون دلار) و آمریکا (44 میلیون دلار) بودند.

 چاپ اوراق قرضه اروگوئه در بازار ژاپن با بهره اندک

وزارت اقتصاد و دارایی اروگوئه با صدور بیانیه ای اعلام کرد، دولت مراحل انتشار اوراق قرضه عمومی در بازار ژاپن را به ارزش 50 میلیارد ین (معادل 442 میلیون دلار) با مهلت 3 تا 15 ساله با نرخ بهره سالانه بطور متوسط 0.71 درصد به اتمام رساند. در این بیانیه آمده است، برغم وجود نوسانات در بازارهای مالی منطقه و جهان، وزارت اقتصاد اروگوئه موفق شد به بازار اوراق قرضه ژاپن بدون ضمانت بانک همکاری‌های بین المللی این کشور (JBIC) دست یابد. نرخ بهره سالانه این اوراق کمترین نرخ از نوع خود از زمان انتشار نخستین اوراق قرضه اروگوئه در بازار ژاپن در سال 1994 بوده است. طی 20 سال اخیر، اروگوئه پس از مکزیک دومین کشور در آمریکای لاتین به حساب می آید که در ژاپن بدون ضمانت اصلی ترین بانک این کشور، اقدام به صدور اوراق قرضه نموده است.

تمجید صندوق بین المللی پول از عملکرد اقتصادی اروگوئه 

صندوق بین المللی پول با صدور بیانیه ای نوشت: اروگوئه از جمله کشورهایی بوده که موفقیت آمیزترین فعالیت واکسیناسیون را در عرصه جهانی داشته است. این بیانیه همچنین اقدام اروگوئه برای بهبود چارچوب های مالی برغم چالش های ناشی از بیماری همه گیر کرونا را ارزشمند دانست. صندوق بین المللی پول در عین حال بر اهمیت احیا و بازسازی فضای اقتصادی و مالی، مواجهه با فشار تورم و ایجاد اصلاحات ساختاری به منظور دستیابی به رشد اقتصادی بیشتر و فراگیرتر تاکید کرد. این نهاد مالی بین المللی همچنین پیش بینی کرد، رشد اقتصادی اروگوئه در پایان سال جاری 3.4 درصد و در سال آینده 3.2 درصد باشد.

ارسال 42 هزار تن برنج از اروگوئه به ونزوئلا

کشتی با محموله ای شامل 35 هزار تن برنج با پوست و 7 هزار تن برنج شکسته سفید روز 30 نوامبر 2021 بندر مونته ویدئو را به مقصد ونزوئلا ترک کرد. محموله حاضر از محصول برداشتی 2021-2020 است و ارسال آن برغم مشکلات بین المللی در عرصه حمل و نقل و پشتیبانی از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است. شرکت اروگوئه ای دامبوریارئنا اسکوستگوی (Damboriarena Escosteguy) از 23 نوامبر مشغول ارسال محموله مذکور به انبارهای پایانه بندری TGM و بارگیری آنها در کشتی ام.وی آنتاکیا جهت ارسال به ونزوئلا بوده است. کلائودیو اسکوستگوی از جمله مدیران شرکت مذکور با اشاره به مشکلات موجود در عرصه خدمات حمل و نقل و پشتیانی بین المللی، خاطرنشان کرد: بیماری همه گیر کرونا افزایش هزینه‌های باربری و کشتیرانی را به دنبال داشته بطوریکه در ارتباط با برخی مقاصد، هزینه‌ها پنج برابر شده اند. شایان ذکر است، برنج ارسالی به ونزوئلا از انبارهای برنج در شهرهای مختلف در چهار استان ریوئرا، سررو لارگو، ترئینتا ترس و روچا جمع آوری شد و برای انتقال آنها به پایانه مذکور از 15 شرکت باربری استفاده شده است. قرارداد خرید این مقدار برنج در ماه ژوئن سال جاری منعقد شده بود. به گزارش موسسه توسعه و ترویج تجارت و سرمایه گذاری اروگوئه، صادرات برنج در ماه نوامبر به 34 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با نوامبر سال گذشته، رشد 8 درصدی را به ثبت رسانده است. صادرات برنج در ماه نوامبر به ونزوئلا قابل ملاحظه بوده است. در این ماه فروش به بازارهای دیگر نیز اعم از مکزیک و انگلستان به ترتیب 38 درصد و 95 درصد رشد داشته است. این در حالی است که فروش برنج به برزیل و پرو به ترتیب 68 درصد و 73 درصد کاهش داشته است. شایان ذکر است، صادرات برنج اروگوئه طی یازده ماه اخیر ( از ژانویه تا نوامبر 2021) کاهش 20 درصدی را به ثبت رسانده و به 345 میلیون دلار رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما