معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۱

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته اول آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

روند صعودی بهای متوسط محصولات لبنی

به گزارش موسسه ملی شیر اروگوئه بهای مرجع محصولات لبنی در مجموع در بازار جهانی (طبق آمار Dairy Trade - Fonterra) در ماه نوامبر سال جاری روند افزایشی داشته است. این افزایش برای کشورهای صادرکننده لبنیات از جمله اروگوئه خبر خوشایندی بود، چرا که در این کشور آمریکای جنوبی 80 درصد از شیر تولیدی روانه چرخه صنعتی شده و در بازارهای خارجی به فروش می رسد. در حال حاضر بهای محصولات لبنی (بطور متوسط برای همه اقلام لبنی) به ازای هر تن 4287 دلار است. این در حالی است که بهای متوسط قیمت در اوایل ماه نوامبر 4207 دلار در هر تن بود، بطوریکه تقریبا طی دو هفته بهای لبنیات به میزان 1.9 درصد ( یا هشتاد دلار در هر تن) افزایش یافته است. بررسی فراز و نشیب های قیمت محصولات لبنی از ابتدای سال 2020 تاکنون از افزایش بهای لبنیات در 12 مقطع زمانی و کاهش آن در 9 مقطع زمانی حکایت دارد، موضوعی که نشان می دهد بهای محصولات لبنی عمدتا روند صعودی داشته است. شایان ذکر است بهای متوسط محصولات لبنی در اواسط ماه نوامبر در حالی به 4287 دلار در هر تن افزایش یافته است که بهای آنها در تاریخ 5 ژانویه سال 2021 بر روی 3420 دلار در هر تن به ثبت رسیده بود.

افتتاح فعالیت کارخانه مونتاژ خودروی فورد –ترانزیت در اروگوئه با حضور رئیس جمهور

لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه با حضور در محل کارخانه نوردکس در استان مونته ویدئو در مراسم گشایش خط مونتاژ خودروی "فورد ترانزیت" Ford Transit شرکت نمود. لاکاژه پو همچنین در این بازدید با سرمایه دار آرژانتینی، مانوئل آنتئلو سهامدار اصلی کارخانه، که در پروژه‌های میلیونی دیگر نیز در اروگوئه سرمایه گذاری کرده است ملاقات نمود. شایان ذکر است، آنتئلوی 68 ساله در کارخانه مذکور به میزان 50 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. وی همچنین سهامدار شرکت سانتاروزا است که نمایندگی شرکت های خودروسازی رنو و نیسان را در اروگوئه برعهده دارد.

تعیین ریسک مالی اروگوئه

وزارت اقتصاد و دارایی اروگوئه با صدور بیانیه ای اعلام کرد، مرکز تعیین ریسک مالی و اقتصادی DBRS Morningstar در کانادا گزارشی را درباره وضعیت بدهی و اقتصادی اروگوئه منتشر کرده و این کشور را در دسته بندی درجه اعتباری BBB قرار داده که حاکی از بهبود وضعیت چشم انداز مالی این کشور است. بر اساس این گزارش، رشد اقتصاد اروگوئه تا قبل از بیماری همه گیر کرونا با آهنگی کند صورت می‌گرفت، اما هم اکنون چشم انداز مالی و اقتصادی بهتری پیدا کرده است.

مخالفت اروگوئه با کاهش تعرفه‌های خارجی مشترک مرکوسور

به گفته منابع دیپلماتیک در جریان نشست "گروه بازار مشترک مرکوسور"، کشور اروگوئه با کاهش 10 درصدی تعرفه‌های خارجی این بلوک مخالفت نموده است. بدنبال پیشنهاد سایر اعضاء برای کاهش تعرفه‌های مذکور برای کل کشورهای عضو بلوک، دولت اروگوئه اعلام کرده است که رأی موافق به این پیشنهاد صرفا منوط به آن خواهد بود که سایر اعضاء متعهد به حمایت از ایجاد انعطاف پذیری در مرکوسور شوند، بطوریکه هریک (بدون نیاز به اتفاق نظر کلی در مرکوسور) بتوانند با کشورهای ثالث وارد مذاکرات تجاری شوند. این مذاکرات بخشی از گفت و گوهایی به حساب می آید که قرار است در اجلاس سران مرکوسور در روزهای 16 و 17 دسامبر در برازیلیا (با حضور روسای جمهور، وزیران خارجه و اقتصاد کشورهای عضو) انجام گیرد. شایان ذکر است، دولت برزیل، پنجم نوامبر گذشته در تصمیمی یکجانبه 10 درصد از تعرفه‌های وارداتی خود را (به استنثای برخی کالاها) کاهش داد. این موضوع باعث شد که وزارت خارجه اروگوئه نیز ادامه مذاکرات با چین برای دستیابی به توافق تجارت آزاد را ادامه دهد.

تاکید بر توسعه تجارت محصولات لبنی در اروگوئه

گابریئل فرناندز یکی از نامزدهای انتخابات (از حزب ملی) برای ریاست تعاونی ملی تولید کنندگان شیر اروگوئه (موسوم به شرکت Conaprole) در مصاحبه با روزنامه لامانیئانا گفت، این شرکت سال آینده باید بیش از پیش در عرصه تأمین بازار داخلی، صنعتی سازی و تجارت محصولات لبنی پیشتاز باشد. انتخابات جهت تعیین مدیران شرکت مذکور قرار است هفته دوم ماه دسامبر سال جاری با حضور سه نامزد (از حزب ملی و جبهه گسترده) برگزار شود. فرناندز بر سیاست توسعه بازار برای صادرات شیر و محصولات لبنی اروگوئه تاکید کرد و گفت، در این ارتباط می‌توان به بازار کشورهای نوظهور در جنوب شرق آسیا و خاورمیانه اشاره کرد. فرناندز درباره گسترش روابط با چین طی ده سال اخیر خاطرنشان کرد، سال گذشته حدود 40 هزار دام زنده (گوساله) به چین صادر شد که از جمله دلایل آن نیاز تولید کننده برای صادرات دام زنده قبل از آنکه حیوان به شیردهی برسد، بوده است. فرناندز توضیح داد، قابلیت شیردهی هر یک از گوساله‌ها سالانه به میزان 5 هزار لیتر است که با احتساب 40 هزار رأس در مجموع می‌توانستیم به میزان 200 میلیون لیتر شیر بدوشیم که این رقم تقریبا 10 درصد از کل شیر تولیدی اروگوئه در سال گذشته به حساب می آید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما