معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۳

اخبار اقتصادی یونان

گزیده آخرین اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته چهارم آبان‌ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش نرخ بیکاری در یونان

سازمان آمار یونان نرخ بیکاری در کشور در ماه سپتامبر را 13 درصد اعلام کرد که نسبت به ماه اوت (9.13 درصد) 0.9 درصد کاهش یافته است. شایان ذکر است نرخ بیکاری سپتامبر سال گذشته 16.5درصد اعلام شده بود. نرخ بیکاری زنان به 9.16 درصد و نرخ بیکاری مردان به 8.9 درصد رسیده است. بیکاری جوانان 15 تا 24 سال، 28 درصد اعلام شده است.   

بازدید دیدار وزیر خارجه یونان از نمایشگاه اکسپوی دبی

آقای دندیاس وزیر خارجه یونان روز شنبه و یکشنبه 13 و 14 نوامبر جهت شرکت در دوازدهمین نشست سالانه مجمع "صیر بنی یاس" و بازدید از نمایشگاه اکسپوی دبی به امارات سفر کرد. وزیر خارجه یونان روز یکشنبه از نمایشگاه بین المللی اکسپو 2020 که از یکم اکتبر 2021 تا 31 مارس 2022 در دبی برگزار می‌شود نیز بازدید نمود. آقای دندیاس از غرفه‌های یونان، امارات و عربستان سعودی در این نمایشگاه بازدید کرد.  در حاشیه این نمایشگاه، دیدار سه جانبه وزرای خارجه یونان- قبرس- امارات و دیدار چهارجانبه یونان- قبرس- مصر- اردن برگزار شد.

ارتقای مناسبات اقتصادی یونان و انگلیس پس از برگزیت

نخست وزیر یونان در دومین روز دیدارش از لندن در روز چهارشنبه 17 نوامبر با مدیران شرکت های سرمایه گذاری، موسسات مالی و شرکت های مدیریت دارایی و همچنین مدیران شرکت های برجسته بین المللی در حوزه‌های انرژی، املاک، فناوری، صنایع و پروژه‌های عمرانی در انگلیس دیدار و درباره ارتقای مناسبات اقتصادی دو کشور تبادل نظر کرد. آقای میچوتاکیس چشم انداز اقتصاد یونان در سالهای آتی را تشریح و از ظرفیت های گسترده برای سرمایه گذاری در بخش های فناوری و اقتصاد سبز سخن گفت. وی تاکید کرد یونان امروزه دارای نظام سیاسی ثابت و پایدار و دولت تک حزبی با حمایت اکثریت پارلمان می‌باشد و محیط مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی مهیا کرده است. میچوتاکیس برنامه اصلاحی دولت جهت کاهش بروکراسی و ایجاد محیطی دوستانه برای سرمایه گذاران خارجی را نیز تشریح نمود. 

افزایش مجدد قیمت بنزین و گازوئیل در یونان

روند افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در یونان همچنان ادامه دارد. میانگین قیمت بنزین 95 اکتان از لیتری 43.1 یورو در ژانویه امروز به 76.1 رسیده است. در جزایر یونان نیز قیمت بنزین 95 اکتان از مرز لیتری 2 یورو عبور کرده است. همچنین میانگین قیمت بنزین 100 اکتان از 63.1 در ژانویه به 93.1 یورو افزایش یافته است. قیمت گازوئیل برای مصارف خانگی نیز از  لیتری 85 سنت یورو به 16.1 یورو و گازوئیل خودرو از 16.1 به 51.1 یورو افزایش پیدا کرده است. شایان ذکر است دو نوع مالیات بر قیمت بنزین و گازوئیل اعمال می‌شود: مالیات ویژه بر سوخت (70 سنت یورو بر هر لیتر بنزین، 41 سنت یورو بر هر لیتر گازوئیل خودرو و 28 سنت برای هر لیتر گازوئیل خانگی) و مالیات بر ارزش افزوده (24 درصد). علیرغم افزایش قیمت سوخت و تاثیر مستقیم آن بر افزایش سایر کالا و خدمات، دولت یونان حاضر به بازنگری مالیات های غیر مستقیم تحمیلی بر قیمت بنزین و گازوئیل نشده و فقط یارانه‌هایی برای اقشار کم درآمد جهت تهیه گازوئیل خانگی در نظر گرفته است.  

افزایش شیوع کرونا در یونان                                                                                                              

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت تعداد مبتلایان از آغاز شیوع ویروس کرونا به 853841 نفر رسیده است. تعداد قربانیان 17012 نفر  اعلام شده است. 561 نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند. طی 24 ساعت اخیر 6682 مبتلای جدید شناسایی شده و 87 نفر جان باختند. تا کنون 13411039 دوز در یونان تزریق شده است. 6850822 نفر حداقل یک دوز تزریق کرده و 6489186 نفر نیز واکسیناسیون خود را تکمیل کردند. 756639 نفر نیز دوز سوم را تزریق کردند.

 

       

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما