معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۴

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته چهارم آبان ماه مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

- نگرانی از سرمایه‌گذاری‌های عمده چین در بخش انرژی سوئد

اسکار آلمن، کارشناس امنیتی آژانس دفاع تحقیقاتی سوئد  (FOI)  نسبت به تبدیل یک شرکت وابسته به شرکت دولتی چینی CGN به یکی از سهامداران کلیدی در شش نیروگاه بادی سوئد ابراز نگرانی نمود و گفت: "اگر سهم چین در تولید برق سوئد افزایش یابد، آنگاه این کشور می‌تواند از این نفوذ برای اعمال فشار بر سوئد استفاده کند.

 

طرح ولوو کار برای احداث سومین کارخانه خود در اروپا

رویترز می نویسد، شرکت خودروسازی ولوو کار با در نظر گرفتن ایجاد یک کارخانه تولید جدید در اروپا در سال های آینده، ظاهراً به توسعه در اروپا چشم دوخته است.  مدیر مالی این شرکت می‌گوید که این خودروساز در حال حاضر دو کارخانه در گوتنبرگ و گنت دارد، اما برای افزایش سطح تولید خود به بیش از 1.2 میلیون خودرو در سال، به کارخانه سوم نیاز دارد. مکان مشخص نشده است زیرا کارخانه هنوز در حال بررسی موضوع است.

 

افزایش قیمت برق در مناطق جنوبی

 قیمت برق برای مصرف کنندگان در مناطق جنوبی افزایش شدیدی پیدا کرده است. این بدان معناست که ساکنان این مناطق ده برابر از ساکنان شمال باید بهای بیشتری برای قبض برق بپردازند. کارشناسان بر این باورند که این شرایط برای مدتی طولانی وجود خواهد داشت. تفاوت در قیمت ها به این دلیل است که سوئد به ۵ منطقه قیمتی برق تقسیم شده که شرکت‌های مختلف در آن فعالیت می‌کنند و برق مورد نیاز خود را از منابع مختلف تامین می‌کنند. قیمت برق در همه مناطق در حال افزایش است، اما به درجات مختلف. یوناس اشتاین بک، مسئول شرکت واتِن فال پیش بینی کرد که قیمت  برق در زمستان به اوج خود خواهد رسید. در حالی که یکی از مقامات شرکت Eon Lotta Aronson گفت اگر باران زیاد ببارد و هوا معتدل باشد، ممکن است قیمت ها در زمستان کاهش یابد.

 

 اقدامات نوآورانه شرکت های سوئدی

بین سال‌های 2018 تا 2020، 55 درصد از شرکت‌ها در سوئد فعالیت‌های نوآورانه انجام داده اند. در ارتباط با شرکت های بزرگ، این رقم حدود 70٪ بوده است. در طول همین دوره زمانی، 30٪ از شرکت ها درگیر نوآوری محصول بودند، در حالی که 45٪ نیز  نوآوری در فرآیند کسب و کار را معرفی نمودند. 8 درصد از شرکت ها هم توانست ابتکاراتی را ارائه دهند که به طور قابل توجهی به حفاظت از محیط زیست از طریق کاهش مصرف انرژی یا CO2  کمک می‌کند.

 

افزایش اندک میزان مصرف و تولید

مرکز آمار سوئد میزان مصرف و تولید در ماه سپتامبر را منتشر کرد. بر اساس این آمار هم در مصرف خانوارها و هم در بخش تولید در ماه سپتامبر شاهد اندکی افزایش می‌باشیم. مصرف خانوارها 0.1 درصد ماهانه و 4.4 درصد سالانه افزایش یافته که البته اندکی کمتر از بهبود مورد انتظار در مصرف بود. بیشترین سهم افزایش در این زمینه مربوط به بخش تفریحات و کالاها و خدمات بود که در مقایسه مدت مشابه سال 2020 حدود 11.1 درصد افزایش نشان می دهد.. طی مدت زمان سه ماهه گذشته، میزان مصرف در قیمت های ثابت و ارقام تعدیل شده در روز کاری 5.2 درصد افزایش یافته است.

تولیدات بخش خصوصی در ماه سپتامبر 1.9 درصد ماهیانه و 6.0 درصد سالانه افزایش یافته است. بیشترین سهم افزایشی مربوط به صنایع شیمیایی و دارویی بوده که 46.9 درصد افزایش داشته است. بیشترین سهم نزولی نیز در صنایع وسایل نقلیه موتوری بوده که با 24.9 درصد کاهش همراه بوده است.

 

 بیکاری کمتر از سطح قبل از همه گیری

بر اساس آخرین آمار خدمات اشتغال عمومی سوئد میزان بیکاری در ماه اکتبر به 7.3٪ کاهش یافت. بنابراین آمار میزان بیکاری در 17 استان از 21 شهرستان به زیر سطح قبل از همه گیری رسیده است. در عین حال، تعداد بیکاران طولانی مدت برای سومین ماه متوالی کاهش نشان می دهد. تعداد مشاغلی که هنوز خالی هستند در بالاترین حد خود باقی مانده است. این شرایط  با در نظر گرفتن سایر شاخص ها همگی به بهبود سریع مداوم در آینده اشاره می‌کنند.

 

دستگیری هکرهای گروه Coop

یوروپل (آژانس اتحادیه اروپا برای همکاری در اجرای قانون ) در بیانیه‌ای اعلام کرد که چندین نفر وابسته به عملیات باج‌افزاری REvil دستگیر شده‌اند.خبرگزاری  DN در این زمینه می‌گوید که این گروه پشت حمله سایبری علیه سوپرمارکت های زنجیره ای Coop در تابستان امسال بوده اند که به خاطر آن صدها فروشگاه مجبور به تعطیلی در سراسر سوئد شدند. به گفته یوروپل، REvil مظنون به این است که قربانیان خود را مجبور نموده اند در مجموع معادل 2 میلیارد کرون باج بپردازند تا قفل وب سایت های خود را باز کنند.

 

افزایش مسافر شرکت هواپیمایی SAS

شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی (SAS) اعلام نمود در ماه اکتبر، 1.4 میلیون مسافر از طریق خطوط هوایی این شرکت پرواز کرده اند که بیانگر افزایش 130 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در مقایسه با آمار سپتامبر، SAS  شاهد جهش مسافری 27 درصدی می‌باشد. به گفته این شرکت هواپیمایی، میزان تقاضا حتی پس از فصل تابستان نیز همچنان در حال افزایش است. آنکو ون در ورف، مدیرعامل این شرکت گفت: «ما هنوز با چالش‌ها و آینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی روبرو هستیم، که ادامه رقابت را بسیار مهم می‌کند».

 

 ضرورت آمادگی شرکتها برای هزینه‌های آلایندگی بالاتر

گابریل ویکستروم، هماهنگ کننده کشوری برای تهیه دستور کار 2030، می‌گوید که سوئد فهرستی از بیش از 100 پیشنهاد برای اقدامات کوتاه مدت و میان مدت برای تسریع در تبدیل به یک جامعه پایدار تهیه کرده است. وی بر این باور است شرکت های سوئدی باید هزینه‌های داخلی را برای انتشار دی اکسید کربن اعلام نمایند که این خود انگیزه ای برای کاهش سریعتر انتشار آلودگیها ایجاد می‌کند. این موضوع در نشست آب و هوای سازمان ملل در گلاسکو مطرح شد. ویکستروم نتیجه می‌گیرد "اگر ما موفق به شناسایی نحوه استفاده از مشوق‌ها و مقررات مالی و تغییر جهت تبدیل شدن در دوره گذار شویم، نه تنها بسیاری از مسائل را برای خود حل کرده‌ایم، بلکه نقشه‌ای بوجود آورده ایم که یک اقتصاد پایدار چگونه می‌تواند به قطعه ای مهم در مسیر پایداری جهانی بدل شود".

 

 نیروگاههای بادی در تضاد با حقوق بومی‌ها

گسترش استفاده از  نیروی بادی به عنوان کلیدی اصلی برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته می‌شود و علاقه وافر برای بکار گیری این منبع انرژی تجدیدپذیر در COP26 در گلاسکو ابراز شد. با این وجود، گفته می‌شود احداث این نیروگاه‌های عظیم بادی نقض حقوق گروه‌های بومی را در پی داشته است. مردم سامی در شمال سوئد، نروژ و فنلاند عمدتاً از طریق گله‌داری گوزن شمالی زندگی می‌کنند. گوزن‌های شمالی با صدای توربین‌ها آشفته می‌شوند و گله دارها را به طور فزاینده ای با مشکل مواجه می‌کند. دادگاه عالی نروژ به همین منظور در حکمی‌که ماه پیش صادر کرد، جلوی ساخت دو نیروگاه بادی را گرفت زیرا باور بر این بود که این نیروگاه‌ها باعث نقض حقوق سامی‌ها می‌شوند. ماجا-کریستین جاما در نشست COP26 در گلاسکو در مصاحبه ای اظهار نمود: "در شورای سامی در نروژ، ما با نگرانی زیادی به این وضعیت نگاه می‌کنیم. این ساخت و سازها اغلب در مناطق چرای گوزن شمالی بدون اجازه گله داران روی می دهد."

 

بالا بودن هزینه استخدام در سوئد در مقایسه با میانگین OECD

بر اساس گزارش جدید Svensk Handel ، هزینه‌های استخدام در سوئد از بالاترین‌ها در کل اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. شرکت‌های سوئدی هر سال 28 میلیارد کرون بیشتر از میانگین OECD  مالیات بر حقوق پرداخت می‌کنند. برای جامعه تجاری به عنوان یک کل، این رقم 177 میلیارد کرون است. این گزارش همچنین بیان می‌کند که اثرات اشتغال ‌زایی کاهش مشارکت‌های مالیات بر حقوق به طور سیستماتیک دست کم گرفته شده است. این گزارش نشان می دهد که کاهش گزینشی مالیات بر حقوق برای همه جوانان زیر 26 سال یک اقدام موثر سیاست بازار کار برای ایجاد مشاغل بیشتر است. هزینه‌های نیروی کار سوئد در خرده فروشی حدود 23 درصد بیشتر از آلمان و تا 37 درصد بالاتر از میانگین در منطقه یورو است. Svensk Handel ادعا می‌کند که برای یک صنعت با پرسنل زیاد مانند خرده فروشی، این یک نقطه ضعف رقابتی محسوب می‌شود.

 

 چاره موقت برای ادامه فعالیت شرکت سیمان

پس از اینکه دادگاه تجدیدنظر زمین و محیط زیست سوئد درخواست شرکت سیمان سمنتا برای مجوز تمدید بهره برداری یک معدن را در اوایل ژوئیه رد کرد، این کشور در آستانه بحران سیمان قرار گرفته است که می‌تواند به توقف کامل بخش ساخت و ساز منجر شود. با این وجود، در حال حاضر جلوی این مشکل گرفته شده زیرا دولت مجوز سمنتا را تا پایان سال 2022 تمدید کرده است. پر بولوند وزیر محیط زیست و آب و هوا  در یک کنفرانس مطبوعاتی در این باره اظهار داشت این تصمیم یک "راه حل کوتاه مدت" است. ابراهیم بایلان، وزیر صنعت، نوآوری و کسب و کار، با تاکید بر اهمیت سیمان تولیدی برای کل کشور افزود: «در حال حاضر جلوی بحران سیمان گرفته شده و ما می‌توانیم از پیامدهای اجتماعی جدی برای ساخت و ساز مسکن، زیرساخت ها و صنعت جلوگیری کنیم. وی همچنین اظهار داشت تلاش‌های گسترده تر انتقال انرژی و اینکه شرکت‌های متکی به تامین سیمان باید تامین‌کننده‌های جایگزین بیابند در صورتی که تمدید مجوز بعدی با موانع قانونی بیشتری مواجه شود را باید در نظر داشت. با این حال، آژانس حفاظت از طبیعت نسبت به این تصمیم تجدید نظر خواهد کرد. اسکار آلایرک در آژانس حفاظت از طبیعت به TT گفت: "این موضوع مربوط به یک محیط طبیعی آسیب پذیر در Gotland است و تامین آب شیرین شهرداری نیزدر معرض تهدید است. علاوه بر این، سمنتا در حال استثنا شدن از قوانین حفاظت از طبیعت که سایر بازیگران باید از آن پیروی کنند می‌باشد."

 

 سود شرکت Kivra از ارائه گواهینامه دیجیتالی واکسن کرونا

پس از اینکه دولت برنامه‌های خود را برای به اجرا گذاشتن شرط ارائه گذرنامه کووید-19 برای رویدادهای بزرگتر از اول دسامبر اعلام کرد، شرکت صندوق پست دیجیتال Kivra شاهد افزایش رجوع مشتریان به خدمات این شرکت بود. این شرکت به کاربران خود گواهی دیجیتال کووید-19 را ارائه می دهد. این شرکت در روز چهارشنبه 26 آبان شاهد افزایش 350 درصدی کاربران جدید در مقایسه با یک روز "عادی" در ماه نوامبر بود. هنریک هوگلین، رئیس بخش ارتباطات در کیورا، در رابطه با اعلامیه دولت اظهار داشت: "البته، این انگیزه ای برای افراد بیشتری است که از خدمات ما استفاده کنند." تا کنون، بیش از 4.7 میلیون سوئدی از خدمات کیورا استفاده کرده اند و بیش از 4 میلیون نفر از طریق پلتفرم آن گواهی کووید-19 دریافت کرده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما