معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵۸

اخبار اقتصادی قزاقستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

پیام رییس جمهور قزاقستان به نمایشگاه کالاهای وارداتی چین

نورسلطان. کازینفورم - به گزارش کازینفورم، اقای توکایف رئیس جمهورقزاقستان در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین المللی کالاهای وارداتی( 5 نوامبر) چین پیامی ویدیویی داد. در بخشی از پیام آمده که:

چین در حال توسعه همیشه شریک اصلی و قابل اعتماد ما در آسیا خواهد بود. روابط تجاری و اقتصادی به عنوان پایه ای محکم برای تعامل بین کشورهایمان است، در آینده نیز توسعه خواهد یافت. علیرغم مشکلات، تنها در سال 2020، تجارت دوجانبه 5 درصد رشد کرد و از مرز 15 میلیارد دلار گذشت.

  تجارت همواره موتور اصلی شکوفایی و همکاری بین المللی بوده است. تا به امروز، سالانه بیش از 500 هزار کانتینر از چین به اروپا از طریق خاک قزاقستان حمل می‌شود.

 پس از راه اندازی بندر دریایی کوریک، زمان تحویل کالا از Khorgos به استانبول در امتداد کریدور حمل و نقل Lianyungan-Kars از 60 به 13 روز کاهش یافت. ما در حال ایجاد یک مرکز جدید فرامرزی با کشورهای همسایه هستیم.  قزاقستان به همکاری نزدیک با همه ذی نفعان برای تقویت و تنوع مسیرهای حمل و نقل منظم و معرفی رویکردهای لجستیکی نوآورانه ادامه خواهد داد. در این نمایشگاه 30 تولید کننده بزرگ قزاقستان حضور دارند. انتظار می رود آنها برای تامین مواد غذایی و محصولات کشاورزی به ارزش بیش از 100 میلیون دلار قرارداد منعقد کنند.

افزایش قیمت بلیط های هواپیمایی در قزاقستان در طول سال 9 درصد ، در برخی مناطق برای 30 درصد

طبق گزارش Finprom.kz افزایش قیمت ها را بیشتر ساکنان  استان‌های ترکستان، قیزیل اوردا و منگیستائو احساس کردند. طبق نتیجه  پایان ماه  اکتبر، خدمات حمل و نقل هوایی در طول سال 8.7 درصد افزایش یافت.

تنها در استان  قزاقستان شمالی، قیمت ها در همان سطح اکتبر سال گذشته باقی مانده است. در سه استان ذیل، هزینه خدمات بسیار بیشتر از 9٪ سالانه افزایش یافته است:

در استان ترکستان - 30٪،  قیزیل اوردا - 23٪ ،  مانگیستائو- 19٪.

در سه  استان ذیل، قیمت ها کاهش یافته است:

در استان  پاولودار 13٪ ،   قزاقستان غربی -  15٪ ، استان  اکمولا  - 23٪.

درآمد شرکت های هواپیمایی در طول سال تقریباً دو برابر افزایش یافته است که در پایان سپتامبر،  به میزان 265 میلیارد و 7 میلیون تنگه رسید. شایان ذکر است که در طول نه ماهه سال گذشته، درآمد شرکت ها در سطح 135 میلیارد و 8 میلیون  تنگه بوده است.

از ابتدای سال تا  ماه سپتامبر، خطوط هوایی قزاقستان  تعداد 6 میلیون و 900 هزار  نفر را جابجا کردند. در مقایسه با سال  2019 که قبل از بحران ویروس کرونا است، تردد مسافران 8 درصد افزایش یافته وگردش مسافران 85 درصد رشد داشته است. گفتنی است که حمل و نقل بار نیز افزایش یافته : برای دوره ژانویه تا ماه  سپتامبر سال جاری، 25 هزار تن بار جابجا شد که 62٪ بیشتر از دوره مشابه سال 2020 است).

در سال 2020،  در بازار حمل و نقل هوایی داخلی شرکت ایر آستانه با سهم  70 % پیشرو بود، از جمله 31% متعلق به FlyArystan می‌باشد. پس از آن، خطوط هوایی SCAT و Qazaq Air با 24  و 4 درصد قرار دارند. 2 درصد باقیمانده  متعلق به  "آسمان جنوبی" است. گفتنی است که در زمینه حمل و نقل بین المللی شرکت "ایر آستانه"با 46 درصد پیشرو است و پس از آن خطوط هوایی SCAT  با 16 درصد و آئروفلوت (9 درصد) قرار دارند.

 https://informburo.kz/novosti/na-9-podorozhali-uslugi-aviatransporta-za-god-v-nekotoryh-regionah-rost-dostig-30

 اختصاص  کمک مالی برای انجام اصلاحات کشاورزی در قزاقستان توسط بانک جهانی

کارشناسان بین المللی سیستم ارائه یارانه‌ها را در این زمینه تجزیه و تحلیل خواهند کرد و اقدامات موثر حمایت دولتی را پیشنهاد خواهند کرد.

طبق اعلامیه که در سایت  وزارت کشاورزی قزاقستان منتشر شده، آقای اربال کاراشوکییف وزیر کشاورزی قزاقستان و مدیر  بانک جهانی در مورد همکاری توافق کردند که در چارچوب آن،  کمک هایی برای توسعه کشاورزی در قزاقستان ارائه خواهد شد.

شایان ذکر است که بانک جهانی یک برنامه کمک فنی برای کشورهای علاقه مند در ارزیابی گزینه‌های مربوط به بازنگری و تغییر سیاست های فعلی در امور کشاورزی، ایجاد کرده است. این برنامه در حال حاضر با 13 کشور برای حمایت از کار تحلیلی آنها و ارائه گزینه‌های اصلاحی امکان پذیر از نظر فنی، اقتصادی و اجتماعی فعالیت می‌کند. موضوع  ارائه کمک های فنی به قزاقستان برای دو سال با هزینه کمک های مالی طراحی شده هم بررسی شد. این کمک مالی برای  ایجاد یک سیستم کشاورزی-غذایی پایدار با تمرکز بر رشد کشاورزی، به حداقل رساندن اثرات برمحیط زیست و دستیابی به نتایج بالا در زمینه امنیت غذایی و تغذیه بر اساس اولویت های پروژه توسعه مجتمع  کشاورزی و صنعتی ملی برای سال های 2021-2025 اختصاص داده خواهد شد.

در چارچوب  ارائه  کمک های فنی، کارشناسان بین المللی و وزارت کشاورزی  قزاقستان  با در نظر گرفتن تجارب بین المللی، تجزیه و تحلیل عمیقی از سیستم یارانه انجام خواهند داد و همچنین  اقدامات موثر حمایت دولتی را پیشنهاد خواهند کرد و در ارائه حمایت های مالی مساعدت لازم را انجام خواهند نمود.

همچنین بانک جهانی توصیه‌هایی را برای کاهش تاثیر خشکسالی بر کشاورزی، تدوین استراتژی موثر برای مدیریت و کاهش پیامدهای آن تدوین کرده است. میزان کمک  مالی (بورس)  که قرار است ارائه شود،  هنوز مشخص نشده است.

https://informburo.kz/novosti/vsemirnyj-bank-vydelit-grant-dlya-provedeniya-reformy-v-selskom-hozyajstve-kazahstana

 افتتاح 5 کارخانه پتروشیمی تا سال 2025 در قزاقستان

سهم محصولات وارداتی  باید از 87 درصد تا  72 درصد کاهش یابد. طبق اعلام آژانس کازاینفورم،  به گفته آقای است ایرگالیوف وزیر اقتصاد ملی جمهوری قزاقستان، تا سال 2025  در نظر است در قزاقستان 5  کارخانه  پتروشیمی راه اندازی شود.

وی در جلسه مطبوعاتی گفت: "در چارچوب  بخشی از توسعه مجتمع پتروشیمی، کارخانه‌های بزرگ پتروشیمی‌با فناوری پیشرفته برای افزایش تنوع صادرات و تامین نیاز داخلی،  راه‌اندازی می‌شوند.  تا سال 2025 قرار است 5 کارخانه  پتروشیمی راه اندازی شود".

به گفته وی، در نتیجه،  حجم تولید محصولات پتروشیمی از 140 هزار تن تا  2 میلیون تن افزایش و  سهم محصولات پتروشیمی وارداتی از 87 درصد تا 72 درصد کاهش می یابد.

آقای است ایرگالیوف افزود:" در عین حال صادرات محصولات نهایی نفت و گاز  9 برابر تا 1 میلیارد و 400 میلیون  دلار رشد خواهد کرد." پیشتر اعلام  شده بود که قزاقستان قصد دارد تا سال 2025 سهم شرکت ها را در صنعت تولید افزایش دهد.

 https://kapital.kz/economic/100112/k-2025-godu-v-rk-otkroyut-5-neftegazokhimicheskikh-zavodov.html

تمدید شش ماهه ممنوعیت صادرات بنزین به خارج از قزاقستان از طریق جاده

 طبق دستور مشترک وزارت انرژی، وزارت دارایی، وزارت کشور و کمیته امنیت ملی قزاقستان ممنوعیت صادرات بنزین به خارج از کشور از طریق جاده به مدت شش ماه تمدید شد. این ممنوعیت از تاریخ 21 نوامبر معتبر خواهد بود.

در دستور نوشته شده است: " ممنوعیت صادرات بنزین، سوخت دیزل و برخی از انواع فرآورده‌های نفتی  از طریق جاده از قزاقستان (بر اساس سند طبقه بندی کالا اتحادیه اقتصادی اوراسیا  به شماره‌های 2709، 2710، 2902، 3403، 3811، 3826 ) به استثنای روغن کاری  و صادرات در مخازن گاز که توسط سازنده خودروهای سواری و همچنین در ظروف جداگانه با حجم حداکثر 20 لیتر ، برای مدت شش ماه  اعلام می‌شود."گفتنی است که این ممنوعیت پس از افزایش صادرات بنزین ارزان قزاقستان به روسیه اعمال شده است.  صاحبان خودروهای سواری از اختلاف قیمت استفاده و بنزین را در فدراسیون روسیه فروختند.

https://informburo.kz/novosti/kazahstan-na-polgoda-prodlil-zapret-na-vyvoz-benzina-za-predely-strany-avtotransportom

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما