معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۱

اخبار اقتصادی قرقیزستان

آخرین اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته سوم آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 پرداخت بدهی خارجی ۵۶.۶ میلیون دلاری قرقیزستان به تعویق افتاد

وزارت دارایی قرقیزستان برای تعویق پرداخت بدهی خارجی کشور تحت ابتکار تعلیق خدمات بدهی (DSSI)، در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ تفاهم نامه ای را با کلوپ پاریس امضا کرد. طبق این برنامه قرقیزستان پرداخت بدهی به چین، فرانسه، آلمان، ترکیه، عربستان سعودی و ژاپن را به تعویق انداخت. مجموع مبلغ پرداختی که به سال های بعد منتقل شده است بالغ بر ۵۶.۶ میلیون دلار است. از این مبلغ ۹۰.۲ درصد مربوط به تجدید ساختار بدهی به چین است. تحت برنامه DSSI شرایط استانداردی وجود دارد، بنابراین مدت زمان تعویق پرداخت بدهی به طلبکاران از اول ژوئیه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ محاسبه می‌شود و تمام وجوه معوق به سال های بعد در قسمت های مساوی با دوره ۶ سال منتقل می‌شود که سال های اول آن ترجیحی است.

منبع: روزنامه وچنی بیشکک       تاریخ: 11 نوامبر 2021

 اتحادیه اروپا منبعی بزرگ برای سرمایه گذاری

تری‌هاکالا نماینده ویژه اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی که در اولین همایش اقتصادی اتحادیه اروپا- آسیای مرکزی سخنرانی می‌کرد اظهار داشت: اتحادیه اروپا به عنوان یک منبع سرمایه گذاری ظرفیت تغییر وضعیت در قرقیزستان را دارد. نماینده ویژه اتحادیه اروپا خاطر نشان ساخت: اتحادیه اروپا شریک قابل اعتماد برای آسیای مرکزی است و این افتخار را دارد که در مسیر دموکراسی همراه قرقیزستان بوده است. استراتژی اتحادیه اروپا بر اهداف چون افزایش و شکوفایی و انعطاف پذیری منطقه تاکید می‌کند. همچنین ابتکارهای جدی و راه حل های فناوری شده توسط بخش های خصوصی اتحادیه اروپا می‌تواند از توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان کشورها حمایت کند. وی این همایش را فرصتی مناسب برای گسترش روابط اقتصادی خواند.

منبع: خبر کی جی – 5 نوامبر 2021

 دیدار رئیس جمهور قرقیزستان با معاون رئیس کمیسیون اروپا

صادیر جاپاروف رئیس جمهوری قرقیزستان، در چهارم نوامبر با والدیس دومبروسکیس معاون کمیسیون اروپا که برای شرکت در اولین مجمع اقتصادی بین المللی "اتحادیه اروپا - آسیای مرکزی" وارد بیشکک شده است دیدار کرد.رئیس جمهور قرقیزستان گفت: اتحادیه اروپا شریک مهم سیاست خارجی قرقیزستان است. از زمان استقلال قرقیزستان، اتحادیه اروپا پیوسته از این کشور در اجرای اصلاحات دموکراتیک و بازار حمایت کرده است.قرقیزستان برای توسعه بیشتر همکاری‌های چندجانبه با اتحادیه اروپا در همه زمینه‌های مورد علاقه طرفین باز و آماده است.والدیس دامبروسکیس گفت: پتانسیل بالایی برای توسعه همکاری در زمینه‌های تجارت، سرمایه گذاری، اقتصاد سبز، دیجیتال سازی بین اتحادیه اروپا و قرقیزستان وجود دارد.

منبع: خبرگزاری خبر           تاریخ: 4 نوامبر 2021

دیدار رئیس جمهور قرقیزستان با دبیر کل سازمان جهانی گمرک

صادیر جاپاروف رئیس جمهور قرقیزستان در چهارم نوامبر در چارچوب اولین مجمع بین المللی اقتصادی "آسیای مرکزی - اتحادیه اروپا" با کونیو میکوریا دبیر کل سازمان جهانی گمرک (WCO) دیدار کرد.صادیر جاپاروف در این ملاقات اعلام داشت:  قرقیزستان علاقه مند به ساده سازی رویه‌های گمرکی و تقویت همکاری‌های گمرکی است. در همین راستا، ما در ماه سپتامبر قانونی در مورد الحاق قرقیزستان به کنوانسیون بین المللی ساده سازی و هماهنگ سازی رویه‌های گمرکی امضا کردیم. وی در ادامه کمک مرکز آموزش منطقه ای سازمان جهانی گمرک در ارتقای سطح حرفه ای افسران گمرکی را مهم دانست.

رئیس جمهور با اشاره به شیوع کرونا گفت: در شرایط همه گیر کشور ما تا حد امکان روش حمل بار را ساده کرده و آزادی جابجایی کالا را تامین کرده ایم. وی ابراز اطمینان نمود همکاری قرقیزستان و سازمان جهانی گمرک به ایجاد شرایط برای جابجایی آزاد و ایمن کالا، ساده‌سازی رویه‌های گمرکی و کنترل خدمات گمرکی مطابق با استانداردهای بین‌المللی کمک خواهد کرد.

دبیر کل سازمان جهان گمرک نیز از فعالیت موفقیت آمیز مرکز آموزش منطقه ای سازمان در بیشکک که در  سال ۲۰۱۹ فعالیت خود را شروع کرده  و در جهت ارتقای مهارت افسران گمرک می‌باشد قدردانی نمود. امضای اسناد مهم در مورد ساده سازی و هماهنگی رویه‌های گمرکی انگیزه بیشتری برای تشدید تعامل بین قرقیزستان و سازمان جهانی گمرک خواهد داد.

منبع: خبرگزاری خبر           تاریخ: 4 نوامبر 2021

همایش اقتصادی در شهر بیشکک

در تاریخ 5 نوامبر سال جاری نخستین همایش اقتصادی "اتحادیه اروپا- آسیای مرکزی" برگزار شد. در این همایش اقدامات اقتصادی هماهنگی در حمایت از اقتصاد سبز و احیای پایدار پس از بحران اقتصادی و اجتماعی کرونا ویروس مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. این همایش در سطح نخست وزیر و معاونان نخست وزیران کشورهای آسیای مرکزی برگزار شد. از اتحادیه اروپا والدیس دامبراوسکیس معاون رئیس کمیسیون اروپا شرکت نموده بود. علاوه بر این از کشورهای اتحادیه اروپا نمایندگان سطح عالی، وزیران امور خارجه برخی کشورها ، نمایندگان ویژه، روسای تعدادی از سازمان‌های بین المللی، انستیتوهای مالی از جمله سازمان جهانی گمرکی و معاهده منشور انرژی، نمایندگان تجاری و بخش های بانکی شرکت داشتند.

منبع: وستی کی جی، 24 کی جی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما