معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۳

برگزاری اولین اجلاس اقتصادی اتحادیه اروپا - آسیای مرکزی در بیشکک

اولین اجلاس اقتصادی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در 14 آبانماه 1400 با حضور نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا، بخش های خصوصی و موسسات مالی اروپایی در شهر بیشکک برگزار شد.

در این اجلاس که با هدف تقویت روابط اقتصادی، گذار به اقتصاد سبز، دیجیتالی شدن و ایجاد فضای کسب و کار سالم و همچنین بررسی اقدامات لازم برای غلبه بر بحران اجتماعی-اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید 19 برگزار گردید، رئیس جمهور قرقیزستان " صادیر جاپاروف "طی سخنانی گفت: «امروز می‌توانیم آغاز مرحله جدیدی در گسترش همکاری بین اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی را اعلام کنیم که به ما خوش‌بینی می‌دهد.  اولویت اکنون با آب و هوا و ایجاد یک اقتصاد سبز است. وی به سخنرانی اخیر خود در کنفرانس تغییرات اقلیمی در گلاسکو اشاره نمود و افزود: قرقیزستان تا سال 2030 قصد دارد انتشار گازهای گلخانه ای را تا 44 درصد کاهش دهد و تا سال 2050، قرقیزستان تلاش خواهد کرد به کربن زدایی در پلت فرم «توسعه سبز» دست یابد. لوکوموتیو این سیاست بدون کربن، منابع انرژی تجدیدپذیر، در درجه اول انرژی آبی خواهد بود. در نظر داریم به تدریج پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های برق آبی کوچک و متوسط را با هدف انتقال کامل بخش صنعت، بخش مسکن و خدمات عمومی‌به برق به جای منابع انرژی کربنی، در درجه اول زغال سنگ و نفت کوره، اجرا کنیم.

دیگر سخنران این اجلاس آقای عاقلبک جاپاروف، رئیس کابینه وزرای قرقیزستان بود. وی در این سخرانی گفت: عواملی در قرقیزستان وجود دارد که هم برای بهبود سبز و هم برای ایجاد یک اقتصاد سبز در کل مفید است.به گفته وی، پتانسیل برق آبی 252 رودخانه بزرگ و متوسط در جمهوری 140 میلیارد کیلووات ساعت برق برآورد شده است. در حال حاضر حدود 10 درصد از آنها استفاده می‌شود. قرقیزستان در این شاخص رتبه سوم را در بین کشورهای CIS دارد. پتانسیل منابع انرژی تجدیدپذیر 840.2 میلیون تن معادل سوخت در سال برآورد شده است.

وی در ادامه افزود: ما در حال اجرای برنامه سرمایه گذاری اقلیم و برنامه توسعه اقتصاد سبز برای سال های 2023-2019 هستیم. جاپاروف گفت: در این راستا، تجربه و فناوری کشورهای اروپایی برای دستیابی به اهداف بازیابی سبز بسیار مهم است.

به طور کلی، مشکلات مربوط به تغییرات آب و هوایی و پیامدهای منفی آن دیگر چشم انداز دوری برای ما نیست. بلایای طبیعی مختلف هر ساله در بسیاری از نقاط جهان رخ می دهد، مانند خشکسالی، سیل، گل و لای، رانش زمین، آتش سوزی. شرایط اضطراری هم جمهوری ما را درگیر می‌کند. من می خواهم در مورد وضعیت یخچال ها به شما یادآوری کنم. گرم شدن مداوم کره زمین، افزایش دمای هوا و تا حدودی تاثیرات صنعتی باعث شده است که مساحت یخچال های طبیعی در 30 سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

اورزولا فن در لاین،  معاون رئیس کمیسیون اروپا گفت:  آسیای مرکزی در حال حاضر از اثرات تغییرات آب و هوایی رنج می‌برد.به گفته او، آسیای مرکزی برای اروپا مهم است. به مدت 30 سال پس از به دست آوردن استقلال، اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی بدون وقفه رشد کرد تا زمانی که بیماری همه گیر تغییرات خود را ایجاد کرد. وی ابراز اطمینان کرد همکاری بین اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی امکان راه اندازی مجدد موتور اقتصاد را فراهم می‌کند. در عین حال، می‌تواند اقتصاد آسیای مرکزی را در بلندمدت قوی‌تر، عادلانه‌تر و پایدارتر کند.

نامبرده ادامه داد: بازیابی سبز، دیجیتالی شدن و فضای کسب و کار مطلوب سه حوزه اصلی هستند که امروز در دستور کار مورد بحث قرار خواهند گرفت. اروپا در همه این زمینه‌ها تجربه بی نظیری دارد. ما به همه کشورهای آسیای مرکزی در راستای منافع مشترک خود همکاری نزدیک‌تری ارائه می‌دهیم. در تابستان امسال خشکسالی باعث نابودی محصولات کشاورزی، مرگ حیوانات و تخلیه مخازن در کشورهای آسیای مرکزی شد. اما در عین حال، آسیای مرکزی دارای پتانسیل عظیمی‌برای منابع انرژی تجدیدپذیر است.

وی در پایان سخنرانی خود گفت: به لطف سرمایه گذاری، منطقه می‌تواند کمتر به زغال سنگ و سوخت های فسیلی وابسته شود، آنها به ایجاد مشاغل اضافی و هوای پاک کمک خواهند کرد. سرمایه گذاری سبز می‌تواند به بهبود اقتصادی کمک کند. اروپا نیز از نظر دیجیتالی شدن چیزهای زیادی برای ارائه دارد. بالاخره این کاری است که ما در خانه انجام می دهیم. مردم، شرکت ها، حقوق آنها در مرکز توجه دیجیتالی شدن قرار می‌گیرند. اروپا در حال حاضر اولین سرمایه گذار خارجی در بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی است. پتانسیلی وجود دارد که می‌توان این همکاری را قوی‌تر کرد.

شایان ذکر است اجلاس بعدی اقتصادی اتحادیه اروپا - آسیای مرکزی به پیشنهاد نخست وزیر قزاقستان در نورسلطان برگزار می‌گردد.

رئیس وزرای قرقیزستان پیشنهاد نمود دبیرخانه مجمع در بیشکک ایجاد شود تا نتایج رویدادهای برگزار شده را تجزیه و تحلیل کند و برای جلسات جدید آماده شود. همچنین طرف قرقیزی پیشنهاد نمود برگزاری این مجمع بصورت دائمی در هر یک از کشورهای آسیای مرکزی برگزار شود که با استقبال همه اعضای شرکت کننده رو برو شد.

  

  

 

    

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما