معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۶

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته دوم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تانزانیا هاب منطقه‌ای نفت امارات و عربستان خواهد شد- (روزنامه گاردین)

کشورهای امارات متحده عربی و عربستان سعودی، درصدد ایجاد یک مرکز بزرگ نفتی در دارالسلام می‌باشند. با توجه به مزیت بالقوه مرزهای زمینی تانزانیا با 8 کشور لند لاک منطقه‌؛ این کشورها برای توسعه پروژه عظیم ایجاد هاب نفتی شرق آفریقا در تانزانیا به‌عنوان تأمین‌کننده اصلی نفت کشورهای شرق آفریقا به توافق رسیدند. هاب گازی پیشنهادی که برای پایتخت تجاری تانزانیا (با توجه به بندری بودن شهر دارالسلام) برنامه‌ریزی‌شده، یک پالایشگاه نفتی را برای فرآوری نفت خام به فرآورده‌های نفتی و کارخانه‌های مختلف در خود جای می‌دهد. این مرکز محموله‌ها را مستقیماً از خاورمیانه دریافت خواهد کرد و تضمین می‌کند که این کشور در تأمین سوخت داخلی و مازاد برای صادرات خودکفا خواهد شد. در همین راستا وزیر انرژی تانزانیا تصریح کرد که این تحولات به دنبال دستور مستقیم ریاست جمهوری و سفر مأموریتی موفقیت‌آمیز نمایندگان تانزانیا به کشورهای الجزایر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، باهدف کاوش برای راه‌های کاهش و ثبات قیمت سوخت در کشور صورت پذیرفت.

برتری منطقه‌ای کشور تانزانیا در امنیت غذایی - (روزنامه سیتی‌زن)

تعهدات سیاست امنیت غذایی و رسیدگی به نوسانات تولید محصولات کشاورزی و کاهش متوسط قیمت مواد غذایی منجر به بهبود چشمگیر تانزانیا در امنیت غذایی شد به‌گونه‌ای که این کشور را در رتبه 86 ام سطح جهان قرار داده است. تانزانیا به دلیل بهبود امنیت غذایی خود در دهه گذشته در جایگاه خوبی قرارگرفته است و تأثیرات مضاعف تغییرات اقلیمی و کووید-19 را که همچنان به ویران کردن سیستم‌های غذایی جهانی ادامه می‌دهد کمتر احساس کرده است. شاخص امنیت غذایی جهانی که توسط واحد اطلاعات اکونومیست به نمایندگی از Corteva Agriscience گردآوری‌شده است، نشان می‌دهد که این کشور آفریقای شرقی امتیاز خود را 13.3 امتیاز افزایش داده است. سایر کشورهای آفریقایی که در رتبه 10 کشور برتر قرار گرفتند، الجزایر (سوم)و کنیا (دهم)هستند که هرکدام به دلیل توانایی آنها در مقرون‌به‌صرفه بودن، ایجاد شبکه‌های ایمنی و افزایش دسترسی به بازار، افزایش قابل‌توجهی داشته‌اند.

پیش‌بینی رشد اقتصادی قوی‌تر تانزانیا در دو سال آینده- (تانزانیا اینوست)

برابر آخرین داده‌های حاصله از بانک توسعه آفریقا (AfDB)تولید ناخالص داخلی تانزانیا در سال 2021 به میزان 2.8 درصد رشد خواهد کرد و برای سال‌های 2022 و 2023 به ترتیب رشد اقتصادی 4.9 و 6.3 درصدی را پیش‌بینی می‌کند. این گزارش عملکرد اقتصادی 13 کشور زیر نظر دفتر توسعه منطقه‌ای آفریقای شرقی و توسعه تجارت AfDB که شامل بوروندی، کومور، جیبوتی، اریتره، اتیوپی، کنیا، رواندا، سیشل، سومالی، سودان جنوبی، سودان، تانزانیا و اوگاندا را بررسی می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما