معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۳

اخبار اقتصادی حوزه آسیای جنوبی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای جنوبی در هفته اول آبان ماه 1400 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پاکستان

پاکستان، آمریکا را به سنگ‌اندازی در پروژه سیپک متهم کرد

به گزارش دان اردو، خالد منصور مسئول اجرایی پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان که دستیار ویژه عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز است، در سمیناری که توسط "موسسه مدیریت بازرگانی" در کراچی سازماندهی شده بود، گفت: از دیدگاه موقعیت ژئواستراتژیک در حال ظهور یک چیز کاملا مشخص است، آمریکا در حمایت از هند قصد خرابکاری در پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان را دارد. اما ما اجازه نخواهیم داد آنها در این کار موفق شوند. اینجا جایی است که ما باید موضع‌گیری کنیم. وی افزود: هیچ راهی وجود ندارد که پاکستان از منافعش چشم‌پوشی کند. ما بیش از یکبار در گذشته پشت دست خود را درخصوص اعتماد به ائتلاف غرب داغ کرده‌ایم. تلاش‌ها برای تضعیف نفوذ استراتژیک پکن در منطقه موفق نخواهند بود. خالد منصور تاکید کرد: غرب پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان را سمبلی از جاه‌طلبی سیاسی پکن می‌بیند. وی در ادامه گفت: به همین خاطر است که پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان از نظر آمریکا و اروپا مشکوک است. آنها این پروژه را بیشتر تلاش چین برای توسعه نفوذ سیاسی، استراتژیک و تجاری‌اش می‌دانند. این مقام پاکستانی اشاره کرد که اسلام‌آباد خواهان گسترش پروژه سیپک تا افغانستان است و با دولت طالبان درباره احتمال الحاق افغانستان به این پروژه مذاکره کرده است.

ابقاء پاکستان در فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی و تلاش برای خروج از آن

به گزارش روزنامه پاکستانی دنیا، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به رغم اذعان به عملکرد پاکستان در اجرای تمهیدات این گروه، رای به برقرار ماندن پاکستان در فهرست خاکستری داد. نشست سه روزه گروه ویژه اقدام مالی با موضوع تقویت اقدامات جهانی علیه پولشوئی، تامین مالی تروریسم و مجازات تروریست‌ها در پاریس برگزار شد که طی آن عملکرد پاکستان در این زمینه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. براساس این گزارش گروه ویژه اقدام مالی به رغم تمجید از عملکرد پاکستان در مقابله با پولشوئی با حذف نام این کشور از فهرست خاکستری مخالفت کرده و به دولت اسلام آباد چهار ماه دیگر فرصت داد تا تمهیدات ۷ ماده‌ای ارائه شده توسط این نهاد مالی را کاملا اجرایی کند. منابع خبری افزودند: پاکستان از تمهیدات ۷ ماده‌ای FATF چهار مورد را به درستی به مرحله تکمیل رسانده و در اجرایی کردن ۳ مورد باقی مانده نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

تورم  در پاکستان

تورم در پاکستان در سه سال گذشته با دو برابر شدن قیمت مواد غذایی رکورد 70 ساله را شکسته است. در حالی که قیمت روغن، شکر، آرد و مرغ به  بالاترین سطح تاریخی خود رسیده است. بنابر گزارش اداره آمار از اکتبر 2018 تا اکتبر 2021، نرخ برق 57 درصد ، گاز مایع 51 درصد، قیمت بنزین 49 درصد، قیمت شکر 83 درصد، قیمت حبوبات 60 تا 76 درصد، قیمت کیسه 20 کیلویی آرد 52 درصد، قیمت گوشت گاو  48 درصد قیمت برنج 30 درصد ، تخم مرغ 47 درصد  و شیر32 درصد افزایش یافته است.

سقوط روپیه پاکستان

روپیه پاکستان در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح تاریخ خود رسید و برای اولین بار در بازار بین بانکی روز سه شنبه با 175 معامله شد و به پایین ترین حد خود یعنی 174.43 سقوط کرد. روپیه پاکستان حدود 13 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا به دلیل عدم شفافیت مذاکرات با صندوق بین المللی پول (IMF) از دست داده است. سعد خان، رئیس سهام در IGI Securities به Business Recorder گفت: "بازار مشتاقانه منتظر سیگنال سبز وام بین المللی است." مدتی است که مذاکرات با صندوق بین المللی پول ادامه دارد. پاکستان به دنبال پرداخت یک میلیارد دلار تسهیلات تمدید شده است.  صندوق بین‌المللی پول از دولت خواسته است که سخت‌گیری‌های پولی و مالی را اعمال کند و  واردات غیرضروری را محدود کند. خان گفت: « این انقباض مالی منجر به افزایش بیشتر تورم داخلی خواهد شد. در بازار آزاد نیز فروش دلار 176.40 و یورو به 203.50 رسید.

برگزاری نمایشگاه صنعتی چین-پاکستان 2021

پنجمین نمایشگاه صنعتی پاکستان با نام "نمایشگاه صنعتی چین-پاکستان 2021" از 7 تا 9 آبان در لاهور با حضور 104 شرکت چینی برای نمایش ماشین آلات، ساخت و ساز، انرژی‌های تجدیدپذیر مصالح ساختمانی، ماشین آلات کشاورزی، ماشین آلات پلاستیک، سخت افزار، مواد شیمیایی و خودرو  برگزار شد. کریس ژو، معاون مدیر کل این نمایشگاه بین المللی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم امسال، مشارکت سازمان همکاری شانگهای (SCO) برای اولین بار بود. اکسپوی صنعتی پاکستان 2021، نمایشگاهی منحصر به فرد برای نمایش محصولات چینی، از هر دو روش "آنلاین و آفلاین" استفاده کرد. محصول به صورت فیزیکی در غرفه‌های محل نمایشگاه وجود داشت در حالی که جلسه B2B از طریق ابزارهای نصب شده در غرفه برگزار شد.

تزریق 100 میلیون دوز واکسن کرونا در پاکستان

به گزارش دان اردو، در 9 ماه گذشته 100 میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است. 68 میلیون نفر دوز اول واکسن را دریافت کرده اند و از این تعداد 38 میلیون نفر به طور کامل واکسینه شده اند. دکتر فیصل سلطان وزیر بهداشت پاکستان در پیامی‌ گفت: «روند واکسیناسیون با گذشت زمان شتاب گرفته است و در ماه جاری روزانه 1 میلیون واکسن تزریق می‌شود.» بر اساس آمار منتشره در 24 ساعت گذشته تنها 9 نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت کرده اند.

بنگلادش

افتتاح مرکز نمایشگاه­های دائمی‌ بنگلادش توسط نخست وزیر

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، «مرکز نمایشگاه دوستی بانگاباندو بنگلادش-چین» را در «پورباچال» در اطراف داکا به طور مجازی افتتاح کرد. این مرکز نمایشگاهی، محل دائمی نمایشگاه­های مختلف محصول-محور در طول سال می­ باشد. دفتر توسعه صادرات مسئولیت اجرای پروژه ساخت این مرکز نمایشگاهی که به طور مشترک توسط بنگلادش و چین تامین مالی شده است را برعهده داشت. این مرکز نمایشگاهی 33 هزار متر مربع مساحت دارد که شامل یک سالن نمایشگاه 15418 متر مربعی می­باشد. این مرکز از یک تصفیه­ خانه، اتاق کنترل تلویزیونی، اینترنت بی­سیم، یک فواره مدرن و ورودی کنترل از راه دور نیز برخوردار است. وزیر بازرگانی، وزیر نساجی و کنف، وزیر مشاور در امور مسکن و زیرساخت و مقامات ارشد بنگلادش در این مراسم حضور داشتند.

افتتاحیه اجلاس بین المللی سرمایه گذاری و تجارت بنگلادش 2021

اجلاس بین المللی سرمایه گذاری و تجارت بنگلادش که به ابتکار مشترک وزارت تجارت و اتاق بازرگانی و صنایع داکا برگزار می‌شود، با سخنرانی افتتاحیه خانم شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش( از طریق ویدیو کنفرانس ) افتتاح گردید. در نشست افتتاحیه این اجلاس 6 روزه وزرای امور خارجه و تجارت، مشاور نخست وزیر در امور سرمایه گذاری و صنایع بخش خصوصی، قائم مقام وزیر تجارت، رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع بنگلادش و همچنین رئیس اتاق بازرگانی و صنایع داکا به ایراد سخنرانی پرداختند. نخست وزیر در سخنرانی خود اظهار داشت:« تاجرانی که برای سرمایه گذاری به اینجا می آیند، این فرصت را خواهند داشت تا از بازار جنوب و جنوب شرق آسیا استفاده کنند، چرا که بنگلادش پلی بین شرق و غرب برای گسترش تجارت ایجاد خواهد کرد. فرصت های مختلفی با در نظر داشت موقعیت جغرافیایی و اهمیت بنگلادش ایجاد می‌شود. کسانی که برای سرمایه گذاری به بنگلادش می آیند، نه تنها بنگلادش را به دست می آورند، بلکه فرصت مناسبی برای تصاحب بازار جنوب و جنوب شرق آسیا و صادرات نیز به دست خواهند آورد. شبکه راه‌های آبی، ریلی، جاده‌ای و هوایی نیز در کشور در حال ساخت هستند.» وزرای امور خارجه و تجارت نیز از کار آفرینان داخلی و خارجی خواستند که هر چه بیشتر در بنگلادش سرمایه گذاری کنند تا از فضای مناسب تجارت و سرمایه گذاری در این کشور بهره مند شوند. رضوان رحمان رئیس اتاق بازرگانی داکا، جاشم الدین رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع بنگلادش و سلمان رحمان، مشاور نخست وزیر در امور سرمایه گذاری و صنایع بخش خصوصی نیز در این مراسم پیرامون ظرفیت های بالا و افق های روشن سرمایه گذاری در این کشور سخنرانی نمودند. 

افغانستان

دیدار وزیر خارجه ترکمنستان با متقی؛ توافق برای آغاز پروژه تاپی

مولوی امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان در کابل با رشید مردوف؛ وزیر خارجه ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار دو طرف برای آغاز هرچه زودتر پروژه «تاپی» توافق کرده‌اند. این دیدار (شنبه، ۸ آبان) در کابل انجام شده است. عبدالقهار بلخی؛ سخنگوی وزارت خارجه طالبان در رشته توییتی نوشته‌است که آقای مردوف در این دیدار با بیان اینکه ترکمنستان آماده تقویت روابط همه جانبه و ادامه همکاری با افغانستان است، گفته که کشورش از امنیت کامل مرزی و تجارت راضی است. سرپرست وزارت خارجه طالبان برای تطبیق پروژه‌های مشترک اعلام آمادگی کرده و از ترکمنستان خواسته تا برای گسترش تجارت و ایجاد ویزا و سایر تسهیلات لازم برای تجار افغان گام های فوری بردارد.  پروژه انتقال خط لوله گاز ترکمنستان یا تاپی در سال ۲۰۱۸ در افغانستان راه‌اندازی شد؛ اما این پروژه مدت‌هاست که متوقف شده‌است. این خط لوله در افغانستان از مرز شمال غربی با ترکمنستان، از جنوب از طریق شهر غربی هرات تا قندهار در نزدیکی مرز با پاکستان خواهد گذشت. انتظار می‌رود این خط لوله سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در مسیری به طول ۱۸۰۰ کیلومتر از گالکینیش؛ دومین میدان گازی بزرگ جهان، به شهر فضیلکا در هند در نزدیکی مرز پاکستان منتقل کند.

چین خواستار کمک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به افغانستان شد

وانگ یی؛ وزیر امور خارجه چین از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول (IMF) خواسته که با توجه با بحران نقدینگی در افغانستان، به این کشور کمک کنند. به گزارش رویترز، وانگ یی این اظهارات را پس از دیدار با وزیر خارجه یونان در آتن بیان کرد. پس از تسلط طالبان، میلیاردها دلار از دارایی بانک مرکزی افغانستان مسدود شد و موسسات مالی بین‌المللی دسترسی به منابع مالی را تعلیق کردند. در حال حاضر، افغانستان با بحران نقدینگی مواجه است و کارمندان دولت به دلیل این بحران، چند ماه می‌‎شود معاش نگرفته‌اند. آقای وانگ همچنین روز چهارشنبه که به شکل مجازی در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران صحبت می‌کرد، از امریکا و سایر کشورهای غربی نیز خواست تا تحریم‌های یک‌جانبه بر افغانستان را لغو کنند و وارد تعامل با طالبان شوند. او گفت: «تصور کلی من این است که طالبان مشتاق گفتگو و همکاری با خارج هستند و آنها در این مورد جدی هستند.» چین در کنار پاکستان، از حامیان اصلی طالبان محسوب می‌شود و پس از تسلط طالبان تلاش کرده تا با کمک به این گروه و نیز راه‌اندازی رایزنی‌های دیپلماتیک، حاکمیت طالبان را مشروعیت ببخشد و مسیر برچیدن چالش‌های فراروی آن را هموار کند.

کمک ۵۸ میلیون دلاری توکیو به افغانستان

وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم گرفته است ۵۸ میلیون دلار کمک اضطراری بشردوستانه به افغانستان ارائه کند. به گزارش شبکه خبری “ان. اچ. کی”، موتگی توشیمیتسو؛ وزیر خارجه ژاپن طی یک نشست خبری در توکیو اعلام کرد، این کشور از طریق هفت نهاد بین المللی مواد غذایی نظیر گندم، غلات و نیز لوازم امدادی شامل چادر برای افراد بی خانمان شده ارسال خواهد کرد. این اولین کمک اضطراری ژاپن به افغانستان از زمان تسلط طالبان بر این کشور خواهد بود. موتگی گفته که پس از سقوط دولت، شرایط انسانی در این کشور در حال وخیم تر شدن است و تعداد آوارگان بیشتر و بیشتر می‌شود. او افزوده که ژاپن به حمایت از مردم افغاستان ادامه خوهد داد.

هند

پالایشگاه‌های خصوصی هند به‌دنبال خرید نفت بیشتر

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، وزیر نفت هند اعلام کرد پالایشگاههای نفت خصوصی تمایل دارند با پالایشگاههای دولتی برای چانه زنی جمعی به منظور بستن قراردادهای بهتر واردات نفت همکاری کنند. پیش از این نیز رویترز گزارش کرده بود هند در حال تشکیل گروهی از پالایشگاههای نفت خصوصی و دولتی برای تضمین قراردادهای بهتر واردات نفت است. وزیر نفت هند در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنفرانس انرژی هند گفت: نتیجه دیدار میان پالایشگاههای خصوصی و دولتی دلگرم کننده بوده است. وی اظهار کرد: پالایشگاههای نفت از این طرح هیجان زده شده اند. هند سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت جهان بوده و برای حدود ۸۵ درصد از نیازهای نفتی خود به واردات نفت متکی است و عمده خریدش را از تولیدکنندگان خاورمیانه انجام می دهد.

ساخت ذخایر استراتژیک زغال سنگ و گاز در هند

هند که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان و واردکنندگان انرژی است در حال بررسی امکان نگهداری ذخایر زغال سنگ و گاز طبیعی وارداتی به منظور مقابله با شوک‌های کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها در آینده است. به گزارش ایسنا، اگر چه هند تولیدکننده بزرگ زغال سنگ است اما در حال حاضر با کمبود زغال سنگ و افزایش چشمگیر قیمت‌های زغال سنگ و گاز طبیعی مایع (LNG) در بحبوحه کمبود جهانی انرژی در سراسر جهان دست و پنجه نرم می‌کند. الوک کومار، یکی از مقامات بلندپایه هند در نشست نیروی جنوب آسیا اظهار کرد: اجازه دهید درباره نگهداری ذخایر استراتژیک زغال سنگ و گاز وارداتی فکر و صحبت کنیم تا اقتصادها بتوانند به مدت حدود یک ماه یا بیشتر در برابر شوکهای عرضه دوام بیاورند. تا زمانی که هند استراتژی برای نگهداری ذخایر نداشته باشد، قیمتهای بالای آتی، امنیت انرژی را بسیار چالش برانگیز خواهند کرد. ایده نگهداری ذخایر استراتژیک زغال سنگ و گاز طبیعی در شرایطی مطرح شده که هند با بحران کمبود زغال سنگ و برق روبروست که خاموشی برق و تعطیلی صنعت را به دنبال داشته است.

اقتصاد هند تا سال ۲۰۳۰ به اقتصاد ۱۰ تریلیون دلاری تبدیل می‌شود

به گزارش بازار، وزیر نفت و گاز طبیعی هند گفت: در حالی که این بیماری همه گیر منجر به احیای بخش بهداشت هند و افزایش صادرات شده، رشد اقتصادی در این کشور در حال شتاب گرفتن است. سایر عوامل رشد عبارتند از: افزایش فعالیت اقتصادی، افزایش شاخص تولید جهانی توسط این کشور، دستیابی به اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر، بالاترین ذخایر ارز خارجی و ابتکارهای تحول آفرین. وی در حالی که در هشتمین مجمع ملی هند (PAFI) از طریق ویدئو کنفرانس صحبت می‌کرد، گفت: مطمئن هستم که ما از اقتصاد ۲.۷-۲.۸ تریلیون دلاری امروزی در مسیر تبدیل شدن به اقتصاد ۵ تریلیون دلاری تا سال ۲۰۲۵-۲۰۲۴ و اقتصاد ۱۰ تریلیون دلاری تا سال ۲۰۳۰ هستیم. به گفته این وزیر، بازار سهام هند نسبت به پایین ترین سطح در ماه مارس ۲۰۲۰، ۲۵۰ درصد افزایش داشته و به مرز ۶۲ هزار رسیده، که این خود دستاورد بزرگی بود. وی خاطرنشان کرد: مصرف بنزین در کشور نسبت به قبل از کرونا ۱۶ درصد و مصرف گازوئیل ۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر است. قیمت بالای انرژی، بهبود اقتصاد جهانی را تضعیف می‌کند و افزود که این قیمت‌ها به منافع کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه آسیب می‌زند.

خسارت 87 میلیارد دلاری هند در سال گذشته به دلیل بلایای طبیعی و تغییرات آب و هوایی

بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی (WMO) "وضعیت آب و هوا در آسیا" که روز سه شنبه منتشر شد، هند سال گذشته به دلیل بلایای طبیعی مانند طوفان‌های استوایی، سیل و خشکسالی 87 میلیارد دلار خسارت متحمل شد. این تحول درست چند روز قبل از آغاز نشست سران سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی، COP26، در گلاسکو، اسکاتلند، رسانه ای شد.

راه اندازی کارخانه 20 میلیون دلاری شرکت JSW Steel توسط هند در کشمیر

به نقل از رویترز، در پی تلاش دولت هند برای توسعه در منطقه مورد مناقشه، شرکت JSW Steel هند (JSTL.NS) روز دوشنبه اعلام کرد که حدود 20 میلیون دلار برای راه اندازی یک کارخانه فولاد در جامو و کشمیر سرمایه گذاری کرده است که دومین اطلاعیه در مورد هزینه‌های مهم در چند هفته اخیر است. دولت ملی‌گرای هندو به رهبری نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند خواستار توسعه در بخش تحت حاکمیت هند کشمیر شده است.

تبدیل هند به تامین کننده اصلی گندم در جنوب و غرب آسیا با افزایش قیمت جهانی

به نقل از هندو بیزنس لاین، به گفته مقامات و کارشناسان صنعت، هند به عنوان اصلی ترین تامین کننده گندم برای کشورهای جنوب آسیا و منطقه اقیانوس هند، عمدتا غرب آسیا، تبدیل شده است. افزایش هزینه‌های حمل و نقل نیز منجر به روی آوردن این کشورها به هند برای تامین نیاز گندم خود شده است. بر اساس گزارش اداره توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی فرآوری شده (APEDA)، هند 1.99 میلیون تن  گندم در دوره مالی آوریل تا آگوست صادر کرد در حالی که این رقم در سال گذشته 0.263 میلیون تن بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما