معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۰

اخبار اقتصادی عمان

اهم اخبار اقتصادی عمان در هفته اول آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:
  • شرکت هواپیمایی فرانسه (ایر فرانس) خط مستقیم پروازی بین پاریس و مسقط به صورت سه پرواز در هفته راه اندازی کرد. شایان ذکر است در سال ۲۰۱۹ پیش از پاندمی‌کرونا ۶۸۰۰۰ گردشگر فرانسوی از عمان دیدن کردند. متقابلا شرکت هواپیمایی عمان (عمان ایر) پروازهای خود به پاریس را برقرار نمود.
  • تعداد ۵۶۰ شرکت سرمایه گذاری خارجی با سرمایه ای بالغ بر ۳ ملیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در استان مرکزی عمان سرمایه گذاری کردند. استان مرکزی عمان شامل چهار شهر است که مهمترین آن شهر ویژه اقتصادی دقم است.
  • نخستین کارخانه تولید لوله‌های پلاستیکی (پلی اتیلن) جهت استفاده در صنعت نفت و گاز در شهر صنعتی چین و عمان در منطقه ویژه اقتصادی دقم آغاز به کار کرد. این کارخانه که در مساحتی بالغ بر ۶۰ هزار متر مربع ساخته شده سالانه ظرفیت تولید ۷۰۰ کیلومتر لوله پلی اتیلن ۴ و ۶ اینچی را داراست. قرار است این محصول پس از تامین بازار داخلی در کشورهای آسیا، آفریقا، آمریکا و اروپا نیز بازاریابی شود.
  • مجموع تولید برق عمان تا اواخر ماه اگوست ۲۰۲۱ (اوایل شهریور) با افزایش بیش از هفت درصدی نسبت به سال گذشته به ۲۸ هزار و ۲۸۱ گیگاوات ساعت رسید.
  • معاون وزارت کشاورزی و شیلات و منابع آب عمان در نشست کارشناسان ارشد هشتمین کنفرانس وزارتی سازمان همکاری‌های اسلامی در زمینه امنیت غذایی و توسعه کشاورزی در استانبول ترکیه شرکت نمود. وضعیت کشاورزی و امنیت غذایی در کشورهای عضو این سازمان، حمایت مالی بانک اسلامی‌توسعه از پروژه‌های زراعی و غذایی، برنامه کاری سازمان جهت توسعه کالاهای رهبردی کشاورزی و تاسیس صندوق ذخیر امنیت غذایی کشورهای عضو سازمان از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست بوده است.
  • در حاشیه مراسم انتقال مقر جدید مرکز داوری تجاری عمان، یک توافقنامه همکاری میان این مرکز با مرکز داوری تجاری کشورهای شورای همکاری امضا شد. بندر بن سلمان بن محمد رئیس افتخاری مرکز داوری تجاری شورای همکاری، عبدالله السعیدی وزیر دادگستری و امور حقوقی، قیس الیوسف وزیر تجارت و صنعت و توسعه سرمایه گذاری و رضا جمعه آل صالح رئیس اتاق بازرگانی عمان در این مراسم حضور داشتند.
  • بانک مرکزی عمان در نهمین گزارش سالیانه خود اقتصاد این کشور را برای سال جاری و آینده به دلیل بهتر شدن شرایط ناشی از پاندمی‌کرونا و همچنین بهبود قیمت های جهانی نفت، مثبت ارزیابی کرد. در بخشی از این گزارش آمده است که تولید ناخالص ملی در سال ۲۰۲۰ به دلیل کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا بیش از ۱۷ درصد کاهش نشان داد.
  • در حاشیه مشارکت وزارت راه، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان در کنفرانس بین المللی هوا – فضا در دبی،‌ شرکت فناوری جهانی پیشرو (اتکو) یادداشت تفاهمی را با یک شرکت ایتالیایی (دی اوربت) جهت ساخت و تولید تجهیزات ماهواره ای در عمان امضا کرد. بر اساس این تفاهمنامه مقرر گردید یک کارخانه برای ساخت تجهیزات ماهواره‌های کوچک و متوسط و خدمات فضایی از طریق انتقال دانش ایتالیا به عمان و آموزش نیروی عمانی طی سه سال احداث شود.
  • جان کلوس مدیر سابق برنامه اسکان بشر و توسعه شهرسازی پایدار سازمان ملل با خلفان الشعیلی وزیر مسکن و شهرسازی عمان دیدار و گفت و گو کرد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما