معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۸

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته اول آبان ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ایجاد پنجره واحد جذب سرمایه گذاری در کلمبیا

خانم ماریا خیمنا لومبانا، وزیر بازرگانی، صنعت و گردشگری کلمبیا طی سخنانی در هفتمین اجلاس سرمایه گذاری کلمبیا  اعلام کرد کشورش، به عنوان بخشی از اقدامات برای جذب، تسهیل و حفظ مشارکت سرمایه‌های خارجی و سرمایه گذاران خارجی به زودی پنجره واحد سرمایه گذاری را راه اندازی خواهد کرد. به گفته این مقام اقتصادی کلمبیا، با توجه به ظرفیت های موجود سرمایه گذاری در کشور، فرصت های سرمایه گذاری در بخش و زمینه‌های مختلف در یک برنامه و استراتژی واحد و با هدف تسهیل سرمایه گذاری خارجی ارائه خواهد شد. به گفته وزیر بازرگانی، صنعت و گردشگری کلمبیا  این مکانیزم مفیدی برای نظارت بر مشکلات سرمایه گذاران با مقامات دولتی و جنبه‌های نظارتی خواهد بود. این امر همچنین امکان تشخیص زودهنگام شرایط و جلوگیری از اختلافات احتمالی بین المللی را نیز ممکن می سازد. وی در مورد پنجره سرمایه گذاری واحد (VUI) توضیح داد که این یک نقطه تماس نهادی برای سرمایه گذار است که روابط را با نهادهای مختلف دولتی در طول فرایند سرمایه گذاری متمرکز می‌کند. وی گفت: "آنچه سرمایه گذار انتظار دارد، یک تعامل است که زبان او را می فهمد و صحبت می‌کند، او را در این کار راهنمایی می‌کند و زمان و هزینه‌های مربوطه را به حداقل می رساند." در چارچوب این نشست بین المللی که توسط ProColombia برگزار شد، وزیر از سرمایه گذاران بالقوه دعوت کرد تا منابع خود را به کلمبیا بیاورند و از مزایای این کشور به ویژه در زمینه صنایع کشاورزی، فلزکاری، صنعت خدمات ICT، گردشگری، لوازم آرایشی، شیمیایی و علوم زیستی، انرژی‌های تجدیدپذیر یا جایگزین و صنایع خلاق سود ببرند. کلمبیا در حال حاضر دارای یک کمیته سرمایه گذاری مستقیم خارجی و خدمات تسهیل سرمایه گذاری مستقیم خارجی یا کمیته FDI - SIFAI برای تجزیه و تحلیل، بحث، راهنمایی، پیشنهاد، بیان و نظارت جامع سیاست ارتقاء، جذب و حفظ سرمایه گذاری خارجی مستقیم و بهبود فضای کسب و کار است. علاوه بر این، یک دستورالعمل ریاست جمهوری وجود دارد که نهادهای دولتی را ملزم می‌کند یک کانال ارتباطی داشته باشند که به سرمایه گذاری‌های تأثیرگذار در ایجاد، بهره برداری و توسعه پروژه‌ها بپردازد. 

تصویب بودجه دولت کلمبیا برای سال 2022

کنگره کلمبیا، بودجه سال 2022 دولت کلمبیا را تصویب کرد. وزیر اقتصاد کلمبیا در مصاحبه ای رئوس بودجه کشور را تشریح کرد. به گفته آقای رسترپو  Restrepo وزیر اقتصاد، در سال 2022، دولت سهم قابل توجهی را در بخش عمومی و اجتماعی سرمایه گذاری خواهد کرد. دولت کلمبیا قصد دارد در سال آینده بودجه ای معادل 69.9 میلیارد پزو را هزینه کند که از افزایش 18.8 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار است. بخش های بهره مند از این بودجه عبارتند از آموزش و پرورش، دفاع و پلیس، بهداشت و حمایت اجتماعی و کار.  این میزان بی سابقه بودجه عمومی‌ با هدف ایجاد اشتغال و پوشش برنامه‌های اجتماعی تنظیم شده است. بودجه کل مصوب، 350.4 میلیارد پزو می‌باشد. بخش هایی که بیشترین بودجه را به خود اختصاص داده اند عبارتند از آموزش و پرورش با 49.5 میلیارد، دفاع و پلیس 42.6 میلیارد؛ بهداشت و حمایت اجتماعی 41.9 میلیارد؛ اشتغال 34.7 میلیارد؛ خزانه داری 24.3 میلیارد و مشارکت و آشتی اجتماعی 23.2 میلیارد پزو. وی همچنین افزود: هدف این است که کیفیت زندگی افرادی که در فقر شدید و شرایط آسیب پذیری اقتصادی به دلیل اثرات همه گیری کرونا زندگی می‌کنند بهبود یابد. به این ترتیب برنامه‌های اجتماعی مانند درآمد همبستگی، کمک های اولیه کودکی، آموزش کار توسط SENA، خانواده‌ها و جوانان در برنامه اقدام  شهرداری‌های کلمبیا، اعتبارات و کمک هزینه تحصیلی تأمین می‌شود.

دولت کلید انتقال انرژی را ارائه کرد

وزیر انرژی و معادن کلمبیا در سخنانی در کنگره انجمن ملی معادن کلمبیا، رئوس برنامه استراتژیک کشور برای بخش های معدن و انرژی را تشریح کرد. به گفته وی  نقشه تهیه شده توسط سازمان زمین شناسی  کلمبیا (SGC)  نشانه‌های ثروت در معادن فلزی از جمله طلا و مس را تأیید می‌کند. این ظرفیت به بخش معدن کشور اجازه می دهد تا سال 2030 اهداف بلند پروازانه ای داشته باشد و به سومین تولید کننده بزرگ مس در آمریکای لاتین تبدیل شود و تولید طلا را در مقایسه با سال 2019 به دو برابر افزایش دهد. بنابر گزارش سازمان زمین شناسی کلمبیا با افزایش مناطق کانی کشور از 16 نقطه به 36 منطقه  پیشرفت های قابل ملاحظه ای حاصل شده است.

بنابر گزارشات در دوره پنج ساله از سال 2016 تا 2020، صنعت ذغال سنگ به طور متوسط 1 درصد از تولید ناخالص داخلی ملی و 16 درصد از صادرات کلمبیا را تشکیل داده است. علاوه بر این افزایش قیمتهای جهانی ذغال سنگ در سطح جهانی نشان از یک آینده و دورنمای خوب دارد. به گفته وزیر انرژی و معدن کلمبیا، راه‌های پیشبرد معادن جدید را که شامل دستور کار برای اکتشاف معادن ذغال سنگ است خواهد گشود. به گفته وزیر، این وزارت متعهد به ارتقای تحول انرژی در کشور است و ما درک کرده ایم که بخش معدن متحد اصلی در این هدف است. اما نه آن و نه هیچ تعهد دیگری بدون اقدامات ممکن نیست. به همین دلیل، از طریق نهادها، ما مسیری از اقدامات، از حقایق ملموس  ساخته ایم، به طوری که امروز معدن به واقعیت تبدیل شده است. به گفته این مقام کلمبیایی، این مسیر شامل اقدامات مشخصی برای پیشرفت در تنوع و اکتشاف معادن، ارتقای معادن قانونی و موقعیت بخشی به عنوان مولد فرصتها، پیشرفت و توسعه برای جوامع و مناطق است. چشم انداز این معدن جدید جامع، مدرن و بر اساس پروژه‌های پایدار است. وزیر همچنین اشاره کرد که دستور کار زغال سنگ در حال توسعه است، که مسیر تغییر این صنعت در کشور و سازگاری آن با پویایی جهان است. این شامل 4 ستون است: 1) رقابت پذیری، 2) قانونی بودن، امنیت و بهترین شیوه‌ها، 3) سازگاری، گذار و تنوع و 4) تقویت نهادی.

ارزیابی جدید از نرخ رشد اقتصادی کلمبیا در 2021

موسسه ملی آمار کلمبیا، در گزارشی جدید از وضعیت اقتصادی کشور در سال 2021، ارزیابی پیشین خود در مورد نرخ رشد اقتصادی را اصلاح کرد و با افزایش آن، نرخ رشداقتصادی کشور برای پایان سال 2021 را به سطح 9.5 درصد افزایش داد. بنابر اخبار منتشره این موسسه با مدنظر قراردادن تحرک اقتصادی از ماه می، پایان یافتن محدودیتهای کرونایی به دلیل افزایش سطح واکسیناسیون مردم و مشاهده رشد قابل توجه در برخی از بخش ها از جمله بخش حمل و نقل و تجارت، ارزیابی خود از رشد اقتصادی در پایان سال را از سطح 7.2 به سطح 9.5 درصد افزایش داد. این گزارش از وضعیت فعالیتهای اقتصادی در بخش های اقتصادی حاکی از این است که 10 بخش اقتصادی از 12 بخش اقتصادی، در سطحی بیشتر از سطح قبل از همه گیری دارای فعالیت هستند. به همین ترتیب، سایر شاخص ها تا کنون یک روند صعودی مستمر را در ماه اکتبر نشان داده اند، مانند سطوح تحرک، که در راستای افتتاح بخش هایی که با محدودیت های شدید روبرو شده اند، از سطح قبل از همه گیری گذشته است. همچنین افزایش مصرف برق غیرقابل تنظیم وجود دارد که نشان دهنده پویایی خوب تولید بخش صنعتی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما