معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۸۸

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

اهم اخبار و تحولات اقتصادی آذربایجان در هفته اول آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساخت تعدادی از بزرگراه‌ها و پل ها طی 9 ماه سالجاری ادامه داشته است

خبرگزاری «آذرتاج»: 7 آبان

به گزارش آژانس دولتی راه‌های جاده ای آذربایجان طی 9 ماهه سال جاری میلادی، احداث بزرگراه جدید M1 باکو-گوبا - مرز روسیه، جاده ای به طول 152 کیلومتر با 4 خط و توسعه بزرگراه M2 به گنجه-گرجستان به 4 خط ادامه یافت. در این مدت احداث جاده‌ها در پایتخت و نقاط مختلف کشور، از جمله ساخت پل جدید بر روی شاهراه موغانلی – اسماعیلی – قبله، بازسازی بزرگراه قره مریم – اسماعیلی – شکی (47.2 کیلومتر)، احداث قطعه 204 تا 207 کیلومتر بزرگراه الت - آستارا - مرز دولتی با ایران و پل روی رودخانه آستاراچای، احداث 24 کیلومتر اول بزرگراه فنی بین پاسگاه سامور و خانوبا در مرز با فدراسیون روسیه، احداث 34 کیلومتر بزرگراه سوسای-خینالیق انجام شد. خاطرنشان شد که احداث بزرگراه جدید (21 کیلومتر) منتهی به زیرساخت های مدرن گردشگری در اطراف آتشفشان‌های گلی در منطقه آبشرون ادامه دارد.

 

عوارض دولتی دو برابر خواهد شد - این منجر به افزایش شدید قیمت محصولات می‌شود

پرتال خبری «اسفرا.آذ»: 6 آبان

در سال آینده، درآمدهای ناشی از عوارض دولتی بیش از دو برابر خواهد شد و به 363.5 میلیون منات خواهد رسید. بر اساس پیش بینی، درآمدهای ناشی از عوارض دولتی در سال 2021 باید 170 میلیون منات باشد. این مقایسه نشان می دهد که مجموعه عوارض دولتی در سال آینده 193.5 میلیون منات یا 1.14 برابر افزایش می یابد. افزایش عوارض دولتی ناشی از تغییرات مورد انتظار در «قانون عوارض دولتی» است. انتظار می رود این قانون هزینه‌های وسایل نقلیه و ثبت تلفن‌های همراه را افزایش دهد. افزایش عوارض خودرو هزینه نگهداری خودرو را نیز افزایش می دهد. برای تلفن‌های همراه وارداتی نیز هزینه ثبت نام وجود دارد. میزان این هزینه‌ها بسته به قیمت گوشی از 20 تا 150 منات متغیر است. تا سال 2019 میزان عوارض ثبت نام تلفن همراه 5 منات بود. از آن تاریخ، عوارض به شدت افزایش یافت. انتظار می رود هزینه ثبت نام تلفن‌های همراه در سال آینده بازنگری شود. در صورت تصویب افزایش عوارض تلفن همراه، قیمت این محصولات افزایش می یابد. اگر میزان عوارض مثل 3 سال قبل چندین برابر شود، افزایش قیمت تلفن همراه بیشتر خواهد شد.

 

سال آینده 6 میلیارد منات از بودجه آذربایجان برای فعالیت های اقتصادی هزینه می‌شود

خبرگزاری «رپورت»: 5 آبان

در پیش نویس قانون در مورد بودجه دولتی برای سال 2022» آمده است: سال آینده 5 میلیارد و 932 میلیون منات از بودجه دولتی برای فعالیت های اقتصادی آذربایجان اختصاص می یابد. بر اساس این سند، 4 میلیارد و 992 میلیون منات برای ساخت و ساز و توسعه شهری هزینه خواهد شد که 2 میلیارد و 790 میلیون منات برای سرمایه گذاری دولتی (سرمایه گذاری)، 2.2 میلیارد منات برای بازسازی و احیای مناطق آزاد شده است. علاوه بر این، در بودجه سال آینده 218 میلیون منات برای حمل و نقل و ارتباطات، 56 میلیون منات برای فعالیت های تجاری، 8 میلیون منات برای ژئودزی و مواد معدنی، 2 میلیون منات برای سوخت و انرژی و 656 میلیون منات برای سایر فعالیت های اقتصادی هزینه خواهد شد.

 

صفر مهدی اف: در 3 سال گذشته 6 تن مواد مخدر کشف شد

خبرگزاری «رپورت»: 4 ابان

صفر مهدی اف، رئیس کمیته دولتی گمرک، در دیدار با هیئتی به سرپرستی دتلف شرودر، مدیر اجرایی آژانس آموزش اجرای قانون اتحادیه اروپا (CEPOL) گفت: «در نتیجه اقدامات انجام شده طی سه سال گذشته، پیشرفت های چشمگیری در مبارزه با قاچاق به ویژه قاچاق مواد مخدر حاصل شده است، بالغ بر 6 تن مواد مخدر کشف و ضبط و چندین باند تبهکار شناسایی و خنثی شد.» در این نشست اجرای پروژه TOPCOP مشارکت آموزشی و عملیاتی علیه جرایم سازمان یافته که توسط CEPOL و با مشارکت آذربایجان اجرا می‌شود و همچنین تقویت همکاری‌های آتی مورد بررسی قرار گرفت.

ورادات غلات

خبرگزاری «رپورت»: 7 آبان

  • آذربایجان در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال جاری 5600 تن غلات از قزاقستان وارد کرده است.این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 70 درصد بیشتر است. در طول دوره گزارش، قزاقستان در مجموع 6 میلیون 393 هزار تن غلات صادر کرده است. این 10 درصد کمتر از یک سال پیش است.

خصوصی سازی برخی شرکتها

  • الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دستور خصوصی سازی برخی موسسات دولتی زیر نظر «شرکت صنعتی آذربایجان» را امضا کرد. طبق این دستور موسسه‌های زیر مربوط به «شرکت صنعتی آذربایجان» خصوصی سازی می‌شوند: «شرکت آذر شیشه»، «شرکت کارخانه کفش»، «شرکت آذر ابریشم»، «شرکت آذر تکستیل»، «شرکت ایزولیت»، «شرکت شکی شراب»، «شرکت نیروگاه آبی شکی»

 تصمیمات بانک مرکزی

پرتال خبری «شرق.آذ»: 7 آبان

  • المان رستم اف رئیس هیئت مدیره بانک مرکزی آذربایجان در کنفرانس مطبوعاتی گفت:«بانک مرکزی آذربایجان تصمیم گرفت نرخ تنزیل را از 6.5 درصد به 7 درصد افزایش دهد. حد پایین کریدور نرخ سود 6 درصد حفظ شد و حد بالایی از 7 درصد به 8 درصد افزایش یافت.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی

خبرگزاری «آذرتاج»: 5 آبان

  • میکائیل جباروف وزیر اقتصاد در اجلاس سرمایه گذاری و فرهنگ در باکو گفت: «طی 10 سال گذشته، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد آذربایجان بالغ بر 57 میلیارد دلار بوده است»

درآمد حاصل از بلوک نفت و گاز آذری-چراغ-گونشلی

  • صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر به عنوان بخشی از پروژه توسعه بلوک نفت و گاز آذری-چراغ-گونشلی در بخش آذربایجانی دریای خزر، 3 میلیارد و 966.8 میلیون دلار درآمد کسب کرد. لازم به ذکر است که درآمد صندوق نفت از پروژه «آذری-چراغ-گونشلی» تاکنون (از سال 2001) به 153 میلیارد و 372 میلیون دلار رسیده است

 صادرات فلزات

خبرگزاری «آذرتاج»: 3 آبان

  • در ماه‌های ژانویه تا شهریور امسال 119 هزار و 700 تن فلزات آهنی و فرآورده‌های آن صادر شده است. بر اساس گزارش کمیته دولتی گمرک، ارزش صادرات فلزات آهنی و محصولات آنها در دوره گزارش از 88.4 میلیون دلار فراتر رفت. لازم به ذکر است در 9 ماهه سال 2020، 57 هزار و 200 تن فلزات آهنی و فرآورده‌های آن به ارزش 38.2 میلیون دلار صادر شده است

 

 

تعداد اتباع خارجی که امسال به آذربایجان سفر کرده اند، اعلام شد

خبرگزاری «رپورت»: 6 آبان

در «بررسی اصلاحات» تهیه شده توسط مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی با موضوع «9 ماهه اول سال 2021: احیای رشد اقتصادی و ساختمان پسا منازعه» آمده است: در ماههای ژانویه-سپتامبر سالجاری 515 هزار و 280 نفر تبعه خارجی به کشور سفر کرده اند. این میزان 25 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته (686 هزار303 در سال 2020) است. در ماه سپتامبر، 72 هزار 686 خارجی از آذربایجان بازدید کردند. این رقم در ماه مشابه سال گذشته 36 هزار و 531 نفر بوده است، یعنی در سالجاری 99 درصد افزایش داشته است. در ماه سپتامبر بیشترین شهروندان ترکیه (20 هزار 186 نفر)، روسیه (18 هزار 967 نفر)، ایران (16 هزار 270 نفر)، گرجستان (5 هزار 503 نفر) اوکراین (1 هزار 270 نفر) به آذربایجان سفر کرده اند.

 

آذربایجان قرارداد وام با بانک جهانی در مورد پروژه «راه‌های منطقه ای و توسعه» امضا کرده است

خبرگزاری «آذرتاج»: 6 آبان

 در 27 اکتبر، دولت جمهوری آذربایجان و بانک بین المللی بازسازی و توسعه، یکی از اعضای گروه بانک جهانی، توافق نامه ای را در مورد وام پروژه «راه‌های منطقه ای و توسعه» امضا کردند. قرارداد وام 65 میلیون دلاری به نمایندگی از دولت آذربایجان توسط سامر شریف اف وزیر دارایی و سارا مایکل مدیر بانک جهانی برای آذربایجان امضا شد. این وام برای بازسازی قطعه موجود ینی کند - بیله سوار که جایگزین بزرگراه آلات - آستارا - مرز ایران است مطابق با رده فنی دوم، همچنین بهبود کارایی جاده، ایمنی، بهبود کیفیت خدمات جاده ای جدید، ایجاد مدلی برای مدیریت لجستیک و زیرساخت های بازار در اطراف جاده و ارائه سایر کمک های فنی استفاده خواهد شد. در مراسم امضای قرارداد از حمایت مستمر گروه بانک جهانی از برنامه‌های توسعه در آذربایجان قدردانی شد. سامر شریف اف با ابراز خرسندی از همکاری بلندمدت و استراتژیک بانک جهانی با آذربایجان، به حمایت مالی این بانک از تعدادی از پروژه‌های مهم اجرا شده توسط دولت اشاره کرد. سارا مایکل نماینده بانک جهانی با تاکید بر اینکه همکاری بانک جهانی و آذربایجان به عنوان شرکای قابل اعتماد ادامه خواهد داشت، ابراز اطمینان کرد که پروژه جدید به آذربایجان در دستیابی به اولویت های توسعه ملی کمک خواهد کرد.  آذربایجان از سال 1992 با بانک جهانی همکاری می‌کند. در این مدت، بانک مجموعاً 4 میلیارد دلار برای پروژه‌های اجرا شده توسط آذربایجان اختصاص داده است.

 

شرکت بین المللی مالی میزان سرمایه گذاری خود در آذربایجان را اعلام کرد

خبرگزاری «ترند»: 3 آبان

ایوانا فرناندس دوارته، مدیر منطقه ای شرکت مالی بین المللی (IFC) برای قفقاز جنوبی گفت: «این شرکت از سال 1995 حدود 500 میلیون دلار در آذربایجان سرمایه گذاری کرده است. این وجوه برای تامین مالی حوزه‌های مختلف از جمله خدمات مالی و همچنین پروژه‌های زیرساختی و تولیدی استفاده شده است. در عین حال، IFC حدود 100 میلیون دلار تحت برنامه تامین مالی تجارت اختصاص داده و 250 میلیون دلار برای پروژه خط لوله باکو-تفلیس-جیهان اختصاص داده است. در چند سال گذشته، تلاش های IFC بر مشاوره زیرساخت های مالی در آذربایجان و همچنین ایجاد یک چارچوب قانونی برای استراتژی‌های ارتقای سرمایه گذاری متمرکز بوده است. فعالیت IFC در آذربایجان شامل ابتکارات قانونی و نظارتی، به ویژه در زمینه‌های تجارت کوچک، کشاورزی، امنیت غذایی و گردشگری می‌باشد.»

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما