معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۰

اخبار اقتصادی پاکستان - ایالت بلوچستان

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته اول آبان 1400مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

- میر جام کمال خان عالیانی سروزیر بلوچستان در سفر به بندر گوادر در جمع خبرنگاران گفت: دولت گام های مشخص و خوبی را برای ارتقاء سطح گردشگری درایالت به ویژء در بندر گوادر برداشته است و توسعه گوادر یکی از اولویت های اصلی این دولت است.

- شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان ( OGDC ) از کشف ذخایر گازی در منطقه کوهلو درایالت بلوچستان خبر داد. بر اساس اعلام سخنگوی این شرکت از چاه Jundran West X-1 به میزان 391/2 میلیون فوت مکعب گازدر هر روز استخراج می‌شود. بزعم وی عمق این چاه 1627 متر بوده و عملیات حفاری آن از تاریخ 19 مه 2021 آغاز شده است. او در ادامه افزود که این شرکت تلاش های خود را برای اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز در کشور تشدید کرده است. کشف این چاه به رفع نیازهای فزاینده گاز در کشور کمک نموده و به ذخایر هیدروکربنها درپاکستان اضافه خواهد شد.از سوی دیگر 100 درصد سهام این چاه به شرکت OGDC تعلق دارد.

- خانم آندرو کامینارا ، سفیر اتحادیه اروپا در پاکستان در تاریخ 1400.7.30 با سید ظهور احمد آغا حکمران بلوچستان در کاخ حکمرانی دیدار کرد. در این ملاقات دو طرف موضوعات مورد علاقه مشترک از جمله آموزش ، بهداشت و فعالیت های رفاهی اتحادیه اروپا در بلوچستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. از سوی دیگر نامبرده  با میر ضیاءالله لانگو وزیر امور داخله ملاقات نمود که طی آن درخصوص روابط دوجانبه بویژه بهبود مناسبات تجاری اتحادیه مذکور با پاکستان، زلزله اخیر هرنایی، تحولات افغانستان، طرح درختکاری 10 میلیاردی نخست وزیر، برنامه‌های دولت بلوچستان برای مقابله با تغییرات آب و هوایی ( اقلیمی) و طرح های توسعه ای و عمرانی این اتحادیه از جمله در بخش آموزش، برگزاری دوره‌های‌ مهارت آموزی برای جوانان و زنان، تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای مردم در این ایالت مذاکره و تبادل نظر نمودند.  

- عارف محمد حسنی وزیر ارتباطات و ساخت و ساز دولت ایالتی گفت؛ برای بازگشایی مرزهای مشترک با ایران و افغانستان با فرمانده نیروهای ارتش در کویته و مسئولین مرزبانی گفتگو خواهد کرد تا بتوان از مشکلات مردم مرزنشین کاست.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما