معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۵

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

اهم اخبار و تحولات اقتصادی آذربایجان در هفته سوم مهر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی:                                                                

کوچک شدن بانک ASB بانک صنعتی آذربایجان

پرتال خبری «آذپلیتیکا.اینفو»: 23 مهر

گزارشات بانک ASB بانک صنعتی آذربایجان متعلق به شرکت سرمایه گذاری آنادولو، زیرمجموعه هلدینگ آذرسون، یکی از شش بانک برتر در بخش بانکداری، در 9 ماهه امسال نشان می دهد که این بانک کمی‌کوچک شده است. بر اساس گزارش های این بانک، دارایی‌ها، وجوه جمع آوری شده از مشتریان، وام ها و در آمد سود وام بانک ASB به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

 

پالایش نفت در آذربایجان در سه ماهه سوم به شدت افزایش یافت

خبرگزاری «آپا»: 23 مهر

در ژوئیه-سپتامبر سال جاری، شرکت سوکار 1.8 میلیون تن نفت پالایش کرد که 46.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. این افزایش شدید با این واقعیت توضیح داده می‌شود که تعمیرات دوره ای پالایشگاه نفت حیدر علی اف در سال گذشته همزمان با سه ماهه سوم سال بود و در سه ماهه سوم سال جاری، کارخانه برای تعمیرات دوره ای کار خود را متوقف نکرد. بر اساس این گزارش، طی این سه ماهه 812 میلیون متر مکعب گاز در کارخانه فرآوری گاز سوکار پردازش شده است. حجم پالایش نفت و گاز و محصولات پتروشیمی صادر شده توسط این شرکت نیز در سه ماهه سوم افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس این گزارش شرکت سوکار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود 1.1 میلیون تن فرآورده‌های نفتی پتروشیمی و نفتی از آذربایجان صادر کرده است. اشاره شد که افزایش تولید در پالایشگاه نفت به دلایل فوق نقش مهمی در این رشد ایفا کرد. در همان زمان، افزایش قابل توجهی در صادرات محصولات شیمیایی مانند پلی اتیلن تحت فشار بالا، ایزوپروپیل الکل مطلق و اوره وجود داشت.

 

آذربایجان می‌تواند 20 هواپیمای نسل جدید ایرباس را تا سال 2030 خریداری کند

خبرگزاری «آپا»: 22 مهر

جهانگیر عسکراف رئیس شرکت هوایی «آذال» روز 13 اکتبر با سرگئی ندبایلو مدیر منطقه ای فروش گروه «ایرباس» در شرق و شمال اروپا دیدار کرد. در طول مذاکرات، طرفین در مورد همکاری بلند مدت در چارچوب ابتکارات دوجانبه بحث کرده و تجربه موفق تعامل بین شرکت ها را مورد تاکید قرار دادند. به طور خاص، توافق اولیه برای تجدید ناوگان موجود آذال تا سال 2030 انجام شد. بنابراین، در دوره یاد شده، گروه «ایرباس» می‌تواند به جای ایرباس A319 و ایرباس  A320، حداکثر 20 هواپیمای نسل جدید ایرباس A320neo و ایرباس A321neo را به این شرکت هواپیمایی عرضه کند. طرفین توافق کردند که پیشنهاداتی را برای خرید این هواپیماهای مدرن تهیه کنند. این پیشنهادات سپس به هیئت نظارت شرکت هواپیمایی آذربایجان و هلدینگ سرمایه گذاری آذربایجان ارائه می‌شود. طرفین همچنین در مورد وضعیت کنونی هوانوردی غیرنظامی، تأثیر همه گیری و پیامدهای گسترش ویروس کرونا در هوانوردی غیرنظامی تبادل نظر کردند.

 

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی ساختمان آذربایجان در ماه جاری در باکو برگزار می‌شود

خبرگزاری «رپورت»: 21 مهر

 بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی ساختمان آذربایجان (Baku Build-2021) در تاریخ 20 تا 22 اکتبر در مرکز نمایشگاه باکو برگزار می‌شود. اولین نمایشگاه بین المللی آذربایجان با موضوع «بازسازی، احیا و توسعه قره باغ» همزمان با این نمایشگاه برگزار می‌شود.  این نمایشگاه‌ها توسط آژانس توسعه مشاغل کوچک و متوسط تحت وزارت اقتصاد، بنیاد تشویق صادرات و سرمایه گذاری آذربایجان، کمیته دولتی برنامه ریزی و معماری شهری و صندوق احیای قره باغ حمایت می‌شوند.

نمایشگاه ساختمان باکو 2021 شامل «مصالح ساختمانی»، «سقف و عایق»، «داخلی، مصالح تزئینی و طراحی»، «رنگ، لاک و روکش»، «معماری و طراحی منظر»، «نما، پنجره‌ها و درها»، «تجهیزات و فناوری‌های ساختمانی»، «نورد فلزات»، «محصولات روشنایی و برق» و سایر بخشهای موضوعی می‌باشد. بخشهای اصلی نمایشگاه بازسازی قره باغ عبارتند از «بانکها و سرمایه گذاری»، «امنیت»، «معدن»، «بهداشت»، «فناوری اطلاعات»، «آموزش»، «صنایع غذایی»، «کشاورزی»، «راهسازی و زیرساختها»، « حمل و نقل، گردشگری و میراث فرهنگی»، « انرژی و اکولوژی».

 

 

منطقه اقتصادی وادی ارس» شهرک سازی را تسریع می‌کند

خبرگزاری «ترند»: 19 مهر

رشاد حسن اف کارشناس اقتصادی گفت: «شهرک صنعتی «منطقه اقتصادی وادی ارس» که در جبرائیل ایجاد می‌شود، چشم اندازهای خوبی را نوید می دهد. دولت از ابزارهای مختلفی برای ترویج اسکان در مناطق آزاد شده و همچنین متمرکز ساختن پتانسیل اقتصادی آن مناطق استفاده می‌کند. در این راستا گام هایی برداشته می‌شود تا منابع را بسیج کرده و هر چه سریعتر منطقه را در اقتصاد کشور ادغام کند. یک رویکرد عمومی‌برای این مناطق وجود خواهد داشت، اما در عین حال برنامه ریزی شده است که با استفاده از وضعیت یک منطقه ویژه، سرمایه گذاری را در منطقه جذب کند. در ابتدا، مطابق با برنامه توسعه عمومی، منطقه جبرائیل محل ایجاد شهرک صنعتی «منطقه اقتصادی وادی ارس» شناخته شد. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در مسیر وسایل حمل و نقل و ارتباطات برای تجارت بسیار مناسب است. پس از بازسازی راه آهن، امکان حمل چنین کالاهایی از طریق زنگه زور به نخجوان-ترکیه، نخجوان-ایران و بر عکس و نیز در جهت گرجستان، روسیه و حتی در دراز مدت در جهت ارمنستان وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر، این واقعیت که منطقه مذکور در نزدیکی پل خداآفرین قرار گرفته است و قرار است در آینده یک پاسگاه مرزی جدید در اینجا فعالیت کند، اهمیت اقتصادی منطقه را افزایش می دهد. از این نظر، این منطقه مزایای زیادی در صادرات محصولات به ایران دارد. فکر می‌کنم که همه اینها شرایط را برای بسیج سرمایه گذاری خارجی و داخلی در کوتاه مدت ایجاد می‌کند. زیرا وضعیت شهرک صنعتی به کارآفرینان مزایای مالیاتی و مالی در سایر مناطق می دهد. علاقه به منطقه در فضای استفاده کارآفرینان از این مزایا زیاد خواهد بود. همچنین انتظار می رود مشارکت سرمایه گذاران خارجی زیاد باشد. تا آنجا که من می دانم، اولین ساکن این شهرک صنعتی یک سرمایه گذار خارجی است. اما در آینده، نقش سرمایه گذاران محلی در این روند افزایش می یابد. به احتمال زیاد، سرمایه گذاران آینده سعی خواهند کرد تا آنجا که ممکن است برنامه‌های عملی را مطابق با منابع منطقه اجرا کنند. این بدان معناست که علاوه بر این فرصتی برای ایجاد ارزش چند برابر برای توسعه منطقه وجود خواهد داشت. سازماندهی اقتصاد با خرید کالاها و خدمات از منطقه و استخراج مواد اولیه از آنجا می‌تواند تأثیر موثر منطقه صنعتی را بر اقتصاد منطقه بیشتر کند. در عین حال اشتغال ایجاد خواهد کرد. فکر می‌کنم که اگرچه در سطح مدیریت هم نباشد، اما فرصت های مشارکت جمعیت منطقه در سایر فعالیتها بسیار زیاد است. این به خودی خود اسکان مردم را تشویق می‌کند.

 

صادرات ترکیه به آذربایجان بیش از 16 درصد افزایش یافت

خبرگزاری «آپا»: 23 مهر

صلاح الدین کاپلان عضو هیئت مدیره مجمع صادرکنندگان ترکیه در جلسه تجار ترک در باکو گفت: «در ژانویه تا سپتامبر امسال صادرات ترکیه به آذربایجان با افزایش 16.5 درصدی به 1.73 میلیارد دلار رسید. در 9 ماهه امسال مواد و محصولات شیمیایی به ارزش 372.8 میلیون دلار در اختیار آذربایجان قرار گرفته است که 22.1 درصد بیشتر از سال گذشته است. در این بخشها، به ترتیب صادرات صنایع دفاعی و هوایی با 49.6 درصد به 184 میلیون دلار، برق و لوازم الکترونیکی با 12.4 درصد به 136.6 میلیون دلار، مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی با 8.8 درصد به 104.6 میلیون دلار افزایش یافته است.»

 

جمهوری آذربایجان و ترکیه قرارداد جدید گاز امضا کردند

خبرگزاری «رپورت»: 23 مهر

فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: «آذربایجان و ترکیه توافقنامه ای مبنی بر تجارت 11 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی دیگر امضا کردند که تا پایان سال 2024 معتبر بوده و از طریق خط باکو-تفلیس-ارزروم حمل می‌شود. ترکیه در زمینه تامین گاز طبیعی اضافی پیشرفت چشمگیری داشته است. ترکیه با دیپلماسی موفق دوره بحران جدی انرژی را پشت سر خواهد گذاشت. مذاکرات برای برآوردن تقاضای روزافزون گاز طبیعی با نزدیک شدن به فصل زمستان به شیوه ای مثبت ادامه دارد. لازم به ذکر است که براساس قرارداد قبلی که در آوریل 2021 منقضی شد، ترکیه سالانه 6.6 میلیارد متر مکعب گاز از میدان گازی شاه دنیز در بخش آذربایجان دریای خزر از طریق خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم تأمین می‌کرد.»

 

وزیر انرژی: آذربایجان دارای ذخایر عظیم گاز در دریای خزر است و می‌توان از این ذخایر تحت شرایط خاصی استفاده کرد

خبرگزاری «ترند»: 22 مهر

پرویز شهبازاف وزیر انرژی در سخنرانی خود در مجمع بین المللی «هفته انرژی روسیه» در مسکو گفت گفت: «امروزه آذربایجان ضمن افزایش فرصتهای صادراتی خود، گاز طبیعی تولید و صادر می‌کند. آذربایجان دارای ذخایر عظیم گاز در دریای خزر است و می‌توان از این ذخایر تحت شرایط خاصی استفاده کرد. امروزه قیمت بالای گاز باعث افزایش قیمت سایر منابع انرژی از جمله زغال سنگ می‌شود. اگر به واردات زغال سنگ اروپا در شش ماه گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم که با کاهش سرمایه گذاری در بخش گاز و استفاده از زغال سنگ بیشتر، فرآورده‌های نفتی بیشتر، آسیب بیشتری به محیط زیست وارد می‌کنیم. گاز که نسبت به سایر هیدروکربن‌ها سازگارتر با محیط زیست است، نقش ویژه ای در بین انواع انرژی ایفا خواهد کرد. امروز شاهد پیش بینی‌های مختلفی برای گاز هستیم. این پیش بینی‌ها بسیار متفاوت است. این مشکل بسیاری از کشورهای تولید کننده و مصرف کننده است.»

 

کریدور گاز جنوبی از سال 2022 به طور کامل به بهره برداری می رسد

پرتال خبری «ویرتوآل.آذ.ارگ»: 22 مهر

پرویز شهبازاف وزیر انرژی به خبرنگاران گفت: «آذربایجان قصد دارد صادرات گاز به اروپا و ترکیه را تا سال 2022 میلادی به 16 میلیارد متر مکعب برساند. انتظار می رود کریدور گاز جنوبی سالانه 16 میلیارد متر مکعب گاز منتقل کند و انتظار می رود این رقم در سال آینده بدست آید. این عملیات سالانه 6 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه و 10 میلیارد متر مکعب به اروپا منتقل می‌کند. آذربایجان همچنین با عرضه 3.5 میلیارد متر مکعب گاز اضافی به ترکیه از سال 2023 (در مرحله اول توسعه میدان میعانات گازی شاه دنیز) موافقت کرده است.»

گفتنی است کریدور گاز جنوبی شامل خطوط لوله گاز قفقاز جنوبی، ترانس آناتولی و TAP است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما