معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰۸

اروگوئه و اکسپوی دبی

پاویون اروگوئه در اکسپوی دبی با حضور وزیر صنعت، انرژی و معدن اروگوئه و برخی از مقامات اماراتی افتتاح گردید.

پاویون اروگوئه در اکسپوی دبی 

پاویون اروگوئه در اکسپوی دبی روز سه‌شنبه 5 اکتبر با حضور وزیر صنعت، انرژی و معدن اروگوئه و برخی از مقامات اماراتی افتتاح گردید.مقامات اروگوئه ای در این نمایشگاه با استفاده از کلیپهای سمعی و بصری، نقاط قوت خود را به نمایش گذاشته اند از جمله دومین تولیدکننده بزرگ انرژی پاک در جهان؛ اولین کشور در توزیع یک لپ‌تاپ برای هر کودک در مدارس ابتدایی؛ سومین کشور جهان در تولید و صادرات سرانه نرم‌افزار؛ داشتن بالاترین پوشش اینترنت فیبر نوری و خطوط تلفن در منطقه؛ افزایش تولید چوب و سلولز در سال‌های اخیر و تلفیق آن با فناوری‌های مدرن امروزی؛ کیفیت بالای محصولات غذایی اروگوئه مانند گوشت، ماهی، سویا، مالت، برنج، مرکبات، گندم، لبنیات؛ تنوع بازار صادرات اروگوئه مانند صادرات خاویار به روسیه، قهوه به کلمبیا، روغن‌زیتون به اسپانیا و موش‌های اصلاح‌شده ژنتیکی به ژاپن؛ تولیدکننده چرم و محصولات دست‌ساز در جهان؛ پیشتازی در دموکراسی و آزادی‌ها در منطقه؛ نمونه مناسب در منطقه در مسائل اجتماعی، آموزشی، سرمایه‌گذاری و قانون‌گذاری؛ داشتن منابع طبیعی و شرایط آب و هوایی مناسب برای توسعه فعالیت های سوارکاری و پروش اسب تبدیل و هشتمین کشور در تعداد اسب‌ با نژاد خالص در سطح جهان.

در حاشیه اکسپوی دبی، پاگانینی وزیر صنعت، انرژی و معدن اروگوئه با فرانسیسکو لاکامئرا مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) که اروگوئه از اعضای آن است نیز ملاقات نمود. طرفین در این دیدار درباره طرح های توسعه ای در عرصه انرژی‌های تجدید پذیر تبادل نظر کردند. پاگانینی در این دیدار خاطرنشان نمود که اروگوئه به آژانس مذکور متعهد بوده و قصد دارد به گفت و گوها در راستای پیشبرد اهداف مشترک میان کشورهای عضو این نهاد ادامه دهد.

اروگوئه برای پاویونش در دبی بر اساس وسعت و محل جایگیری باید رقمی‌ به میزان 7 میلیون دلار پرداخت می نمود. قبلا پیش پرداختی به میزان 500 هزار دلار انجام گرفته بود و قرار بود بقیه هزینه‌ها در سال جاری پرداخت گردد. اما دولت امارات عربی متحده در اقدامی غیرمنتظره دولت اروگوئه را از پرداخت مابقی وجه ثبت نام معاف کرد؛ چرا که از مشکلات و نیازهای اقتصادی این کشور بدلیل بیماری همه گیری کرونا مطلع بود و علاقه مند بود اروگوئه در این نمایشگاه حضور داشته باشد. گفته می‌شود این تنها  معافیتی بود که سازمان دهندگان اکسپوی دبی  به یک کشور برای حضور در نمایشگاه داده اند.

در سال های اخیر روابط اروگوئه با کشورهای خلیج فارس توسعه چشمگیری یافته است. در حال حاضر این کشور در قطر، امارات و عربستان سفارت دارد. حجم تجارت خارجی اروگوئه با تعدادی از کشورهای خلیج فارس به شرح ذیل می‌باشد:

بر اساس آمار، بیشترین صادرات کشورهای خلیج فارس به اروگوئه طی ده سال اخیر به سال 2015 با ارزشی بالغ بر 188 میلیون دلار باز می‌گردد. در آن سال امارات متحده عربی (با 132 میلیون دلار)، عربستان سعودی (با 22 میلیون دلار)، قطر (با 19 میلیون دلار) و عمان (با 15 میلیون دلار) عمده ترین صادرکنندگان به اروگوئه به حساب می آمدند. صادرات اروگوئه در سال 2015 نیز بالغ بر 21 میلیون دلار بوده است. امارات با 11.39، عربستان با 7.9، عمان با 1.45 و قطر با 1.13 میلیون دلار از عمده وارد کنندگان از اروگوئه محسوب می‌شدند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما