معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۷

مبانی برنامه های جدید لهستان در بخش روستایی

در کنفرانسی که راجع به برنامه های لهستان در حوزه روستایی برگزار گردید، در خصوص هفت تغییر اساسی در این بخش مطالبی به شرح زیر مطرح گردید.

پرداخت بیشتر از حد متوسط اتحادیه اروپا برای مزارع کوچک و متوسط، بازنشستگی از کشاورزی بدون نیاز به انتقال و واگذاری مزرعه، ایجاد سیستم بیمه و بیمه گذار جدید محصولات کشاورزی برای کشاورزان، در نظر گرفتن 15 هزار زلوتی برای ساخت مخازن نگهداری و انبار در مزرعه، ایجاد مکانهای آزاد برای تجارت کشاورزی در شهرها، در نظر گرفتن 4.5 میلیارد زلوتی برای بازسازی فرآوری و فروش و تولید مواد غذایی در مزارع هفت برنامه جدید پیش بینی شده دولت لهستان برای ارتقا و بهبود شرایط مناطق روستایی هستند. 

در کنفرانسی که برای بررسی این موارد برگزار گردید کاچینسکی رئیس حزب قانون و عدالت و  معاون نخست وزیر بیان داشت که بین هزینه‌های پرداختی به کشاورزان و قیمت محصولات ارائه شده به مصرف کنندگان اختلاف زیادی وجود دارد. وی به حمایت از تجارت خرده فروشی کشاورزی و نیز ابتکارات بیشتری جهت کاهش و حذف واسطه‌ها اشاره کرد. از نظر وی مهمترین راه حل برای بهبود وضعیت کشاورزان، امکان خرید مستقیم از تولیدکننده و بدون واسطه می‌باشد. زیرا در هر تن حدود 200 تا 300 زلوتی صرفه جویی می‌شود. او همچنین به لایحه جدید قانون شکار در مجلس  پرداخت که باید به مبارزه موثرتر با گرازهای وحشی کمک و جبران خسارت شکار را برای کشاورزان آسان کند. این غرامت توسط آژانس تجدید ساختار و نوسازی کشاورزی به کشاورزان پرداخت می‌شود. وی اعلام کرد که در همین رابطه صندوق بیمه کشاورزی تأسیس می‌شود و 3 میلیارد زلوتی برای همین منظور در بودجه تضمین شده است. او از افزایش حمایت از مزارع کوچک و خانوادگی ، که شامل پرداخت بالاتر از میانگین اروپایی است، خبر داد و افزود که برنامه قرارداد لهستان در نهایت و به تدریج موجب کاهش و حذف تفاوت میان شهر و روستا می‌شود. 

ماتئوش موراویتسکی نخست وزیر نیز بیان داشت هر کشاورزی که مایل به بیمه است از دولت حداکثر یارانه ای را دریافت می‌کند که توسط قوانین اتحادیه اروپا مجاز شده است. وی همچنین یادآور شد که بر اساس راه حل های جدید، کشاورز بازنشسته مجبور نیست مزرعه خود را بفروشد و همچنین تعهد دریافت مجوز برای ساخت ساختمانهای مزرعه تا مساحت 300 متر مربع حذف می‌گردد.

پودا وزیر کشاورزی و توسعه روستایی اظهار داشت به عنوان بخشی از برنامه‌های لهستان، کشاورزان فرصت های گسترده تری برای فروش محصولات خود، از جمله در اینترنت، بازارهای آزاد یا مراکز فروش منطقه ای خواهند داشت. همچنین امکاناتی برای ذخیره محصولات تولید شده در مزرعه وجود خواهد داشت. بیش از 97 درصد کشاورزان لهستان از یارانه بیشتری برخوردار خواهند شد و 4.5 میلیارد زلوتی نیز برای بازسازی فرآوری لهستان اختصاص داده شده است. برای اولین بار، سال آینده یک بیمه گذار جدید برای کشاورزان در نظر گرفته شده و 1.4 میلیارد زلوتی برای یارانه بیمه تضمین شده است.

در نظر گرفتن کوپن آموزشی برای جوانان مناطق روستایی به میزان 250 زلوتی و همچنین گسترش مدارس، مهد کودک ها، احداث جاده‌های جدید و در نهایت ایجاد امکانات وزیرساخت های مشابه با شهرها از برنامه‌های دیگر است. وی همچنین ضمن تاکید بر نقش مهم مزارع کوچک و متوسط در تامین امنیت غذایی، بیان داشت که برنامه لهستانی الگویی برای سایر کشورها خواهد بود.

کمیسر کشاورزی اتحادیه اروپا نیز که در این کنفرانس حضور داشت ضمن تشکر از کشاورزان لهستانی که در تأمین امنیت غذایی در لهستان و اروپا کمک بزرگی کردند ، تأکید کرد که پیشنهادات ارائه شده با روند تغییرات ارائه شده در اتحادیه اروپا مطابقت دارد.

منابع:

https://www.gov.pl/web/rolnictwo/polski-lad-dla-polskiej-wsi

https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2021-10-09/konwencja-pis-program-polski-lad-ma-sluzyc-wszystkim-polakom-ktorzy-zyja-na-wsi/?ref=wyszukiwarka

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما