معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۸

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته سوم مهر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تولید خودروهای سازگار با محیط زیست ولوو در بلژیک

خودروی مشترک چینی و سوئدی خط خودروهای سبز خود را که در شهر گنت بلژیک تولید می‌شود گسترش می دهد. با افزودن XC40، اولین مدل کاملا برقی این برند ، C40 دومین مدل Volvo Cars خواهد بود که در آنجا مونتاژ می‌شود. در ارتباط با راه اندازی C40 در بهار امسال ، تولید کننده متعلق به Geely اعلام کرد که تا سال 2030 تنها خودروهای برقی را تولید و به فروش خواهد رساند. با هدف تولید سالانه 135 هزار خودروی برقی در گنت، ولوو کار در نظر دارد حداقل نیمی از حجم تولید 2022 را وسایل نقلیه الکتریکی تشکیل بدهد.

 

- عدم حمایت اتحادیه‌های اروپا از نوردیک ها در حداقل دستمزد در سراسر اتحادیه اروپا

پس از پیشنهاد کمیسیون اروپا برای معرفی سیستم حداقل دستمزد در سراسر اتحادیه اروپا، درگیری بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اتحادیه‌های کارگری در بروکسل بوجود آمد که می‌تواند مدل مذاکره دستمزد شمال اروپا را که نیازی به مداخله دولت ندارد تحت تاثیر قرار دهد، زیرا کارفرمایان و اتحادیه‌ها به طور جمعی و بر اساس استاندارد موجود مذاکره می‌کنند. دانمارک و فنلاند نیز سیستم مشابهی دارند در حالی که سایر دولت های اتحادیه اروپا حداقل دستمزد را وضع می‌کنند. در نتیجه ، اتحادیه‌های کارگری سوئد امید خود را به کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری اروپا (Europafacket) ، به عنوان مهمترین اتحادیه‌های کارگری در اتحادیه اروپا بستند تا به مدل نوردیک رای مثبت دهند. کنفدراسیون پس از مباحثاتی که در این زمینه انجام شد از سوئد و همسایگانش حمایت نکرد. "یوهان دنیلسون، نماینده پارلمان اروپا در این خصوص می‌گوید "ما به تصمیم روشن کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری اروپا و حمایت [آنها] از اصل استثنا [در سیستمی‌که کار می‌کند] امیدوار بودیم. بدست آوردن اکثریت در پارلمان سخت تر خواهد بود ، اما ببینیم چه می‌شود. انتظار می رود کمیته اشتغال و امور اجتماعی پارلمان اروپا پیش از برگزاری نشست شورای وزیران (EMPL) در مورد این موضوع در پایان ماه اکتبر رای گیری کند. آمینه کاکاباوه (نماینده مجلس)اخیراً خواستار برگزاری همه پرسی ملی برای عضویت سوئد در اتحادیه اروپا شده بود.

 

 - مخالفت سوئد با برنامه‌های ذخیره کربن اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا در تلاش برای کاهش انتشار آلاینده‌ها در اتحادیه،  پیشنهادی برای استفاده بیشتر از سینک های کربن طبیعی در این اتحادیه را ارائه داد. پیشنهاد کمیسیون مبنی بر ذخیره دی اکسید کربن بیشتر در درختان توسط سوئد با مخالفت اعضای صنعت جنگلداری و سیاستمداران روبرو شده است ، آنها معتقدند این اقدام باعث می‌شود صنعت سوئد از قطع درختان برای اهداف تولید جلوگیری کند. این پیشنهاد می‌گوید سوئد باید دی اکسید کربن بیشتری نسبت به سایر اعضای اتحادیه اروپا ذخیره کند ، که به اعتقاد منتقدان سایر دست کشورها را در اینکه اهداف مقابله با آلاینده‌ها را پیگیری کنند یا نه باز می‌گذارد. پر بولوند  وزیر آب و هوا و محیط زیست ، بر این باور است که این پیشنهاد بر اساس ارزیابی‌های  اشتباه ارائه شده و وی به بررسی‌های اخیر دولت اشاره می‌کند که نشان می دهد جنگل های سوئد به آن اندازه که کمیسیون اروپایی پیشنهاد داده در ذخیره دی اکسید کربن موثر نیستند. او هفته آینده در نشست اقلیمی اتحادیه اروپا مخالفت دولت با پیشنهاد قانونگذاری در این زمینه را ارائه خواهد کرد.

ویرجینیوس سینکویچیوس کمیسر اروپایی محیط زیست ، اقیانوس ها و شیلات ، ویرجینیوس سینکویچیوس ، در مصاحبه ای با SVT Nyheter گفت که سوئد 27 درصد از جنگل زدایی در اروپا راانجام می دهد و سوئد باید از قطع درختان جلوگیری کند و قطع درختان را برای حفاظت از تنوع زیستی در جنگل ها در نظر بگیرد. او همچنین از حفاظت از جنگل های طبیعی حمایت می‌کند که تنها 10 درصد جنگل های سوئد را شامل می‌شود.  آمار ها حاکی از این است صنعت جنگلداری بدنبال افزایش قطع و کاشت درختان سریع رشد است ، در حالی که زیست شناسان هشدار می دهند که جنگل های طبیعی در حال از بین رفتن هستند. دوستداران محیط زیست بر این باور  هستند که با قطع درختان نمی‌توان آب و هوا را نجات داد.

- آمار تولید ناخالص داخلی سوئد در ماه اوت پایین تر از حد انتظار

تولید ناخالص داخلی سوئد در ماه اوت 3.8 درصد کاهش نشان می دهد، آماری که به صورت فصلی تنظیم می‌شود و مقایسه آن با ماه جولای ، تحلیلگران و اقتصاددانان را شگفت زده کرد. این ارقام که توسط مرکز آمار سوئد گردآوری شده ضعیف تر از حد انتظار بود که نشان می دهد این روند ناشی از کاهش صادرات کالا، به ویژه در بخش خودرو بوده است که در ماه اوت تقریباً متوقف شده است. اقتصاددانان می‌گویند که با بازگشت بخش خودرو به سطح تولید عادی ، شاخص ها مجددا مثبت خواهند شد. ارزش تولید برای کل فعالیت های تجاری در ماه اوت 4.7 درصد نسبت به ماه جولای کاهش یافته و سفارشات تولید نیز در همان مدت 2.4 درصد کاهش یافته است. خانوارها نیز در ماه اوت هزینه کمتری کردند که نسبت به ماه جولای 1.1 درصد کاهش یافته است. با این حال ، هزینه‌های خانوارها 4.6٪ نسبت به ماه اوت 2020 بهبود یافته است.

 

- تلاش Northvolt برای کسب سهم بیشتر در بازار با انجام سرمایه گذاری جدید

گزارش ها نشان می دهند، راه اندازی خط تولید باطری Northvolt با یک سرمایه گذاری جدید تقویت شده است. نسل بعدی باطری ساز سوئدی حدود 6.6 میلیارد کرون (یا 750 میلیون دلار) در این زمینه سرمایه گذاری می‌کند تا به آزمایشگاه خود در Västerås تغییراتی دهد تا بدین شکل اولین سایت تحقیق و توسعه ای باشد که اکوسیستم باطری‌های آنها را پوشش می دهد. این ابتکار می‌تواند منجر به ایجاد 600 شغل مهندسی دیگر در Västerås در پنج سال آینده شود، که می‌تواند به Northvolt کمک کند تا در رقابت با تولیدکنندگان اصلی دیگر مانند CATL سهم بیشتری از بازار را به دست آورد.

 

 - خوشبینی ولوو خودرو نسبت به کمبود قطعات

شرکت ولووکار به عنوان بزرگترین خودروساز سوئدی روز چهارشنبه چشم انداز مثبتی را در مورد کمبود قطعات خودرو نشان داد. هاکان ساموئلسون ، مدیرعامل ولو کار در این زمینه اظهار داشت  که با وجود کاهش 30 درصدی فروش در ماه سپتامبر ، وضعیت در سه ماهه سوم رو به بهبود است و امیدوار است این روند مطلوب تا سه ماهه چهارم نیز ادامه داشته باشد. او همچنان بر این اعتقاد است که این شرکت خودرو سازی با وجود کمبود عرضه جهانی در قطعات اصلی خودرو، فرصت های رشد را خواهد یافت و قادر به فروش خودرو خواهد بود.

 

- دریافت بزرگترین ثبت سفارش توسط ولوو کامیون

راجر آلم ، مدیرعامل ولوو کامیون، می‌گوید این شرکت به عنوان بزرگترین تولیدکننده کامیون سوئد بزرگترین قرارداد بالقوه جهان در مورد کامیون‌های EV سنگین" را امضا کرده است حرکتی که نشان دهنده انتقال به سوی سوخت های غیر فسیلی است. مشتری شرکت DFDS دانمارک است که بزرگترین شرکت حمل و نقل و تدارکات شمال اروپا محسوب می‌شود. ولوو کامیون 100 کامیون EV سنگین تحت مدل Volvo FM Electric  تحویل خواهد داد که این کامیونها در پاییز 2022 تولید و در اواخر 2022 و 2023 تحویل داده می‌شوند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما