معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۳۲

میزگرد "پلتفرم کشوری" بانک جهانی درباره ازبکستان

در میزگرد پلتفرم کشوری بانک جهانی در مورد ازبکستان که با حضور معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری ازبکستان، معاونین بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی، بانک سرمایه گذاری زیرساختی آسیایی، بانک توسعه اسلامی، مدیران منطقه ای شرکت مالی بین المللی، بانک اروپایی توسعه و بازسازی، مشاور بانک سرمایه گذاری اروپا و نمایندگان صندوق توسعه بین المللی اوپک، موسسه جایکا ژاپن، آژانس همکاری بین المللی کره، آژانس توسعه فرانسه، آژانس هماهنگی و همکاری ترکیه، برنامه توسعه سازمان ملل، بانک KFW آلمان، بانک صادرات و واردات کره جنوبی و صندوق توسعه اقتصادی کویت در تاشکند برگزار گردید، مطالب زیر مطرح شد.

     معاون نخست وزیر ازبکستان در مراسم افتتاحیه این رویداد با اعلام اینکه در 5 سال گذشته، ازبکستان با هدف ایجاد اقتصاد بازار آزاد و دموکراتیزه شدن جامعه در مسیر اصلاحات بزرگ اقتصادی و برگشت ناپذیر و تحولات ساختاری حرکت می‌کند گفت ازبکستان پروژه‌های مهمی‌برای توسعه مشارکت بخش دولتی-خصوصی، نوسازی سیستم حمل و نقل ملی، تغییر بخش بانکی، اصلاح سازمانهای تأمین مالی خرد، معرفی استانداردهای بین المللی در صنعت نساجی، توسعه بخش انرژی و دیگر حوزه‌ها را با حمایت موسسات مالی بین المللی و سازمانهای دولتی خارجی با موفقیت اجرا نموده است.

     در این رویداد، اولویت های توسعه بیشتر همکاری و اجرای پروژه‌ها در ازبکستان از طریق ارائه کمک های مشورتی و تخصصی و همچنین تامین مالی برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی مورد بحث قرار گرفت و بر اهمیت ایجاد یک برنامه مشترک جهت اجرای اصلاحات تاکید گردید.

     در نشست مذکور آژانس توسعه استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان و آژانس همکاری و توسعه بین المللی وابسته به وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان مطالبی در خصوص  پتانسیل، اهداف و موضوعات آنها در سازماندهی همکاری هماهنگ با موسسات مالی بین المللی، سازمان‌های دولتی خارجی و شرکای توسعه ای ارائه نمودند. اشاره شد که آژانس توسعه استراتژیک به عنوان یک ساختار کلیدی برای توسعه استراتژی‌ها و برنامه‌هایی با هدف توسعه یکپارچگی اجتماعی، اقتصادی و صنعتی، جذب سرمایه گذاری و اجرای پروژه‌ها در صنایع آینده دار، بهبود فضای سرمایه گذاری و تجارت خارجی طراحی شده است.

     در این نشست روسای موسسات مالی بین المللی آمادگی خود را برای مشارکت در توسعه نهادی و ظرفیت سازی آژانس توسعه استراتژیک و آژانس همکاری و توسعه بین المللی ازبکستان و ارائه راهنمایی‌های فنی و مشاوره ای اعلام کردند. در نتیجه این رویداد، طرفین توافق کردند که دو گروه کاری متشکل از نمایندگان موسسات مالی بین المللی و ساختارهای اعطا کننده ایجاد کنند تا همکاری عملی با این آژانس ها برقرار شود. گروه‌های کاری نقشه راه‌های مناسب شامل فعالیت ها و برنامه‌های ویژه را تدوین می‌کنند.

 میزدگرد فوق در حاشیه همایش بزرگ اقتصادی ازبکستان با عنوان " ازبکستان: نتایج و چشم انداز اصلاحات اقتصادی" برگزار گردید. در همایش دوروزه مذکور که با حضور بیش از 300 نفر از نمایندگان کشورهای خارجی، سازمان‌های مالی بین المللی، بانک های بزرگ و سرمایه گذاران، شرکت های مشاوره ای و حسابرسی برگزار گردید، نتایج اصلاحات اقتصادی دولت شوکت میرضیایف در سال های اخیر، تغییر شرکت ها و بانک های دولتی، خصوصی سازی، توسعه بازار سرمایه، پروژه‌های مشارکت دولتی-خصوصی و چشم انداز همکاری اقتصادی منطقه ای مورد بررسی قرار گرفت و در پایان 50 موافقتنامه به ارزش بیش از 6 میلیارد دلار به امضا رسید

ابتکار پلتفرم کشوری در اکتبر 2019 به عنوان بخشی از نشست های سالانه شورای هیات عامل های گروه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در واشنگتن راه اندازی شده است. هدف از این پلتفرم بانک جهانی، سازماندهی و هماهنگ نمودن تعاملات کشورها با موسسات مالی بین المللی، ساختارهای اعطا کننده و شرکای توسعه ­ای برای توسعه و اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای دریافت کننده می‌باشد. ازبکستان به عنوان یکی از 11 کشور منتخب برای اجرای این طرح آزمایشی در نظر گرفته شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما