معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

معرفی پلتفرم ویژه سرمایه گذاران در الجزایر

آژانس ترویج سرمایه گذاری الجزایر از راه اندازی پلتفرم دیجیتال ویژه سرمایه گذاران از سوی این سازمان خبر داد.

پیشنهاد ایران برای ایجاد سامانه مشترک حمل‌ونقلی با ۵ کشور همسایه

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به امکان دسترسی به ترانزیت ۲۰میلیون تن کالا بین ایران و ۵ کشور همسایه گفت: لازمه رسیدن به این هدف توافق ۶ کشور برای ایجاد سامانه مشترک و واحد حمل‌ونقلی ـ ترانزیتی است.

معرفی پلتفرم صادراتی کوبا

وزارت تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی کوبا با ایجاد یک پلتفرم دیجیتالی ، امکان مشاهده و ارائه اطلاعات کالاهایی با ظرفیت صادراتی این کشور را فراهم نموده است. در این پلتفرم برای 678 شخصیت حقوقی و شرکت های کوبائی که در زمینه‌های اقتصادی به تولید، صادرات و تامین کالا و خدمات می‌پردازند، پروفایل اقتصادی ایجاد شده است.

میزگرد "پلتفرم کشوری" بانک جهانی درباره ازبکستان

در میزگرد پلتفرم کشوری بانک جهانی در مورد ازبکستان که با حضور معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری ازبکستان، معاونین بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی، بانک سرمایه گذاری زیرساختی آسیایی، بانک توسعه اسلامی، مدیران منطقه ای شرکت مالی بین المللی، بانک اروپایی توسعه و بازسازی، مشاور بانک سرمایه گذاری اروپا و نمایندگان صندوق توسعه بین المللی اوپک، موسسه جایکا ژاپن، آژانس همکاری بین المللی کره، آژانس توسعه فرانسه، آژانس هماهنگی و همکاری ترکیه، برنامه توسعه سازمان ملل، بانک KFW آلمان، بانک صادرات و واردات کره جنوبی و صندوق توسعه اقتصادی کویت در تاشکند برگزار گردید، مطالب زیر مطرح شد.

شاخص‌های ارزیابی دیپلماسی دیجیتال در کشورهای گروه بیست با محوریت شبکه توئیتر

برایند جهانی‌سازی و دیپلماسی عمومی نوین، دیپلماسی دیجیتال است که بعنوان یکی از موضوعات مهم قرن بیست و یکم در عرصه گفتگوهای دیپلماتیک، مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به تغییرات خارق‌العاده حوزه ICT و شبکه‌های اجتماعی، نحوه درک و ارائه دیپلماسی تغییر چشمگیری یافته و کم کم روش‌ها و ابزارهای سنتی مورد استفاده خود را به فراموشی می‌سپارند. از سوی دیگر، اهمیت دیپلماسی دیجیتال به استفاده از تکنولوژی ارتباطاتی و اطلاعاتی (ICT)، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بازمی‌گردد که می‌توانند بعنوان مبنایی برای تقویت ارتباطات دیپلماتیک مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین، درک بهتر نقش و اهمیت دیپلماسی دیجیتال به امری ضروری مبدل گشته است. متن زیر در پی ارائه آمار و اطلاعات کاربردی در خصوص میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی در جهان بوده و به صورت مطالعه موردی شاخص‌های اندازه‌گیری دیپلماسی دیجیتال بر روی یکی از شبکه‌های اجتماعی (توئیتر) در میان کشورهای گروه بیست (G-20) را مورد بررسی قرار داده است. این گزارش بدنبال پاسخ به پرسش‌های زیر است: میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جهان چگونه است؟ ضریب نفوذ تلفن همراه بعنوان وسیله تسهیل کننده استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جهان چقدر می‌باشد؟ چه مولفه‌هایی در حوزه شبکه‌های اجتماعی با رویکرد مطالعه بر روی توئیتر می‌تواند بعنوان شاخص‌های دیپلماسی دیجیتال مورد ارزیابی قرار گیرد؟ استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان رو به افزایش است که بدون شک یکی از محبوب ترین فعالیت‌های آنلاینی است که کاربران درگیر آن هستند. در سال 2019 حدود 3.5 میلیارد کاربر رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان وجود داشت که تقریباً برابر با 45٪ جمعیت جهان برابر بود. یکی از دلایل استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی دسترسی روز افزون به تلفن همراه است که استفاده از رسانه‌های اجتماعی را ساده‌تر می‌کند. اکثر شبکه‌های اجتماعی بعنوان برنامه‌های تلفن همراه در دسترس هستند یا برای مرورگرهای موبایل بهینه شده‌‌اند تا دسترسی کاربران به سایت‌های مورد علاقه خود را ساده تر کنند.

چارچوبی جدید برای ارزش گذاری محتوای بخش رسانه‌ها و ارتباطات در اقتصاد جهانی

پیش بینی می‌گردد که سهم تولید ناخالص داخلی جهانی بخش ارتباطات، رسانه‌ها و پلتفرم ها، که شامل شرکت های رسانه سنتی و دیجیتال است، از سال 2019 تا 2022 شاهد نرخ رشد مرکب (Compound Annual Growth Rate) سالانه 8٪ در مقایسه با 0.5٪ در سایر صنایع خواهد بود، گرچه این صنعت نیز از عواقب اقتصادی پاندمی‌کرونا مصون نمانده است. پیش بینی می‌شود مخارج ماهانه خانگی برای رسانه‌ها (Media) و برنامه‌های تفریحی (Entertainment) در سال 2022 در مقایسه با سال 2019 حدود 30 تا 40٪ کمتر باشد، در صورتیکه هزینه کرد جهانی برای تبلیغات در سال 2020 حدود 8.1٪ نسبت به 2019 کاهش می یابد.