معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۱۸- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۲۴۴

استفاده فزاینده از هوش مصنوعی در کشاورزی کرواسی

با فعال تر شدن شرکتهای کوچک و متوسط دانش بنیان و حمایت های دولت کرواسی و بعضا اتحادیه اروپا؛ مزارع کرواسی به طور فزاینده ای توسط هوش مصنوعی، خلبانان خودکار، هواپیماهای بدون سرنشین و روبات ها اداره می‌شود.

به گزارش «تی پورتال»؛ هواپیماهای بدون سرنشین بالای زمین‌های زراعی و برنامه‌های تلفن همراه بخشی از تحول دیجیتالی در کشاورزی کرواسی هستند. Forten Group و oito از جمله شرکت های کشاورزی هستند که وارد این دوران جدید شده اند. از فناوری‌های جدید در دوشیدن گاو و کود دهی به محصولات کشاورزی و باغی هم استفاده می‌کنند. در کنارشان شرکت Agrivia نرم افزارهای مناسب را بستری برای توسعه فضای کاربردی از هوش مصنوعی کرده است.

این شرکت در زمینه دیجیتالی شدن تلاش زیادی کرده است. آنها هشت سال پیش به فناوری‌های جدید روی آورده و از هوش مصنوعی، نرم افزار، خلبانان خودکار و هواپیماهای بدون سرنشین در مزارع، تراکتورها و مزارع استفاده می‌کنند. آنها همچنین چهار هواپیمای بدون سرنشین دارند.ناوگان مدیریت آنها با استفاده از GPS ردیابی و آنالیز عملکرد ماشین آلات، سمپاش های هوشمند و ... را برای انجام دقیق، بهنگام و به اندازه اقداماتی مثل کوددهی انجام می دهد.بخش دیگر کار آموزش مداوم و افزایش قابلیت کارگران بخش کشاورزی و تبدیل آنها به اپراتورهای هوش مصنوعی است. جالب اینکه افراد مسن حتی زودتر از جوانها به خلبانان خودکار عادت کرده اند. تجربه ثابت کرده که یک کشاورز معمولی که بر اساس غریزه تصمیم می‌گیرد، به طور متوسط سه بار در طول سال خطای خسارت بار می‌کند. اما با کمک نرم افزار، یک کشاورز تنها با چند کلیک می‌تواند تمام اطلاعات مربوط به هر مرحله از تولید و همچنین بسیاری از اطلاعات مفید دیگر، مانند خطر آفات، مقدار هزینه و کود مورد نیاز و بهترین زمان استفاده از آنها را دریابد.در حال حاضر 5000 کشاورز در کرواسی در مورد نحوه استفاده از فناوری‌های مدرن آموزش دیده و دارای مهارتهای کاربردی هستند.

در حوزه دامداری و به طور نمونه در مزرعه توپولیک، شش روبات وظیفه دوشیدن 500 راس گاو را بر عهده دارند. هر گاو یک فرستنده در اطراف گردن خود دارد که داده‌های شیردوشی خود را به سیستم مرکزی منتقل می‌کند. کل مزرعه بر اساس یک درب هوشمند عمل می‌کند که حرکت گاوها را در داخل مزرعه هدایت می‌کند و رایانه مرکزی اطلاعات مربوط به تولید روزانه هر گاو و وضعیت سلامتی آن را ذخیره می‌کند. تغذیه، دما و جریان هوا در اصطبل ها توسط رایانه و نرم افزار کنترل می‌شود.

برای تولید گوجه فرنگی در گلخانه‌ها نیز از نرم افزاری استفاده می‌کنند که دما و رطوبت اتاق را کنترل و میزان مطلوب آب و مواد مغذی را برای هر گیاه تضمین و مدیریت می‌کند. از طریق هواپیماهای بدون سرنشین، شرکت های کشاورزی گروه Fortenova وضعیت محصولات در قطعات بسیار بزرگ زمین‌های زراعی را زیر نظر دارند. داده‌های جمع آوری شده از عکاسی هوایی اغلب برای ایجاد نقشه کوددهی محصول استفاده می‌شود تا هر گیاه تنها مقدار مناسب کود را دریافت کند. اینکار هم از محیط زیست محافظت می‌کند و هم در کود و زمان بازدید از مزارع صرفه جویی می‌کند. علاوه بر این، داده‌های بدست آمده از ضبط هواپیماهای بدون سرنشین امکان تشخیص زودهنگام و رفع هر گونه مشکل در محصولات زراعی را فراهم می‌کند و پاسخ به موقع را فعال می‌کند.استفاده از هوش مصنوعی بهره وری تولیدات کشاورزی، خودکفایی و همچنین درآمد کشاورزان در کرواسی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما