معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۰

ارتقای قابل توجه رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری (گزارش سال ٢٠٢١ وایپو)

بر اساس گزارش سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) راجع به شاخص جهانی نوآوری (Global Innovation Index) ، جمهوری اسلامی ایران در شاخص جهانی نوآوری در سال 2021 با 7 پله ارتقاء در رده 60 کشورهای جهان قرار گرفت.

طبق این گزارش که در تاریخ 29 شهریور1400 ( 20 سپتامبر 2021 ) رونمایی شد، رشد جمهوری اسلامی ایران در شاخص جهانی نوآوری در سال 2021 بسیار چشم گیر بوده است به نحوی که از رده  67 در سال 2020 ، با 7 پله ارتقاء در رده 60 کشورهای جهان  قرار گرفته  و در شمار اندک کشورهایی است که بیشترین ارتقای رتبه را داشته است. این امر نشان دهند روند پایدار و کاملا صعودی عملکرد کشورمان در حوزه نوآوری می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران در مجموع موفق به کسب امتیاز 32.9 شده است که این امر نمایانگر حرکت رو به‌ جلوی کشورمان در مسیر تولید علم است و همچنین  نشان می‌دهد وضعیت کشور در شاخص‌های مرتبط با انتشارات علمی، آموزش عالی، ثبت مالکیت فکری و تولید صنعتی در سطح بین‌المللی بهبود یافته است.

سازمان جهانی مالکیت معنوی هرساله اقدام به انتشار گزارش شاخص نوآوری کشورها می‌کند.شاخص جهانی نوآوری، با به کارگیری مجموعه‌ای وسیع از شاخص‌ها و معیارهای متنوع، وضعیت نوآوری در مناطق مختلف جغرافیایی را بررسی می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای دارای درآمد متوسط به بالا در جایگاه 13 قرار گرفته است و در میان کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی پس از هند در رده دوم قرار گرفته است.  جمهوری اسلامی ایران، برزیل و پرو برای اولین بار در سال 2021 عملکرد بسیاری مطلوبی داشته اند.

این گزارش  عملکرد 132 کشور جهان را بر مبنای ۸1 شاخص از منظر اقتصاد دانش محور و خلاق بررسی و ارزیابی کرده است. این شاخص‌ها، در دو دسته کلی شاخص‌های ورودی نوآوری و شاخص‌های خروجی نوآوری مانند «مؤسسات و نهادها»، «سرمایه انسانی و پژوهش»، «زیرساخت‌ها»، «پیچیدگی بازار» و «پیچیدگی کسب‌وکار»، «خروجی دانش و فناوری» و «خروجی‌های خلاقانه» طبقه‌بندی نموده است. بررسی این شاخص‌های مبنایی نشان می‌دهد که کشورمان در شاخص  «سرمایه انسانی» و «پژوهش» وضعیت بسیار بهتری را به خود اختصاص داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما