معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۲

وضعیت نقدینگی در شرکت های کوچک و متوسط یونان و تدابیر 10گانه دولت

حدود 42 درصد شرکت های کوچک و متوسط یونانی اعلام کرده اند که نقدینگی آنها طی هفته‌های آینده تمام می‌شود. حدود 21 درصد این شرکت ها نیز اعلام کرده اند که هم اکنون فاقد هر گونه نقدینگی برای اداره شرکت های خود هستند.

  بر اساس مطالعه ای که توسط اتحادیه شرکت های کوچک و متوسط (SME)  یونان انجام شده، حدود 42 درصد شرکت های کوچک و متوسط یونانی اعلام کرده اند که نقدینگی آنها طی هفته‌های آینده تمام می‌شود. حدود 21 درصد این شرکت ها نیز اعلام کرده اند که هم اکنون فاقد هر گونه نقدینگی برای اداره شرکت های خود هستند.

این مطالعه توسط "موسسه شرکت های کوچک و متوسط" وابسته به "کنفدراسیون کارگران، تجار و صاحبان صنایع یونان" انجام شده و نشان می دهد شرکت های کوچک و متوسط یونانی به منظور کسب نقدینگی بیشتر مجبور به افزایش قیمت کالاها و خدمات خود شده اند به طوریکه حدود 23 درصد این شرکت ها در نیمه اول سال جاری قیمت های خود را افزایش داده و حدود 22 درصد دیگر نیز اعلام کرده اند قیمت های خود را طی ماه‌های آینده افزایش خواهند داد.

این در حالی است که علاوه بر افزایش قیمت ها در هفته‌های اخیر در یونان، سازمان آماراعلام کرد تورم در این کشور برای چهارمین ماه متوالی به یک ممیز 9درصد افزایش یافته است. این نرخ افزایش تورم در یونان در 9 سال گذشته بی سابقه بوده است.

در پی افزایش قیمت سوخت در یونان طی هفته‌های اخیر، قیمت شماری از کالاها در یونان افزایش یافت. قیمت شیر، پنیر و دیگر لبنیات نیز حدود 10 درصد افزایش یافته است. در اثر افزایش قیمت مواد خوراکی حیوانات، قیمت گوشت و مرغ نیز 17 درصد افزایش پیدا کرد. میوه و سبزیجات نیز به میزان 10 درصد و لوازم بهداشتی 15 درصد گران شدند.  

برای مقابله با افزایش گرانی، نخست وزیر یونان طی مراسمی در افتتاحیه هشتاد و پنجمین نمایشگاه بین المللی تسالونیکی، از تدابیری ویژه رونمایی کرد. آقای میچوتاکیس اعلام کرد دولت سه و نیم میلیارد یورو برای کمک به اقشار آسیب پذیر یونان که تحت تاثیر گرانی‌ها قرار گرفته اند اختصاص داده است.

تدابیر اعلامی‌توسط نخست وزیر یونان به شرح ذیل است:

1-      تاسیس صندوق ویژه برای جبران افزایش قیمت برق و پرداخت یارانه به مدت سه ماه به میزان 80 درصد افزایش قیمت برق

2-      کاهش مالیات بر ملک برای اقشار آسیب پذیر

3-      افزایش 20 درصدی یارانه خرید سوخت خانگی (گازوئیل) برای اقشار کم درآمد

4-      کاهش 10 درصدی مالیات بر مکالمه مخابرات و لغو آن برای جوانان زیر 29 سال

5-      تعلیق مالیات موسوم به همبستگی بر درآمد کارکنان بخش خصوصی در سال 2022

6-       کاهش دو درصدی مالیات بر درآمد شرکت ها از ژانویه 2022

7-      ارایه تسهیلات ویژه به شرکت ها برای پرداخت مالیات های معوقه خود

8-      کاهش مالیات بر ارزش افزوده در بخش حمل و نقل، سینما، قهوه و مشروبات غیر الکلی، باشگاه‌های بدنسازی و بخش های مشابه تا نیمه 2022

9-      لغو مالیات حق اشتراک خدمات تلویزیونی تا نیمه اول 2022

10-     ارایه مشوق به شرکت های کوچک و متوسط جهت استخدام نیروی کار جوان در سال 2022

در همین رابطه، وزیر دارایی یونان نیز اعلام کرد دولت تدابیر بیشتری جهت تقویت درآمد شهروندان به اجرا خواهد گذاشت. آقای استایکوراس تاکید کرد دولت مصمم است در سال 2022 نیز شماری از شاخص های مالیاتی را کاهش دهد.

نخست وزیر یونان با اشاره به جهش 6/16 درصدی نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال، پیش بینی کرد رشد اقتصادی یونان تا پایان سال جاری به پنج و 9دهم درصد افزایش خواهد یافت. پیش از این، دولت یونان این رقم را سه ممیز شش دهم درصد پیش بینی کرده بود. در همین راستا وزیر دارایی یونان نیز گفت پیش بینی نخست وزیر محافظه کارانه است و احتمال دارد میزان رشد از این رقم هم فراتر رود. موسسه اعتبار سنجی مودیز در آخرین گزارش خود پیش بینی کرد میزان رشد اقتصادی یونان در سال جاری به هشت ممیز دو دهم درصد خواهد رسید.

دولت یونان از زمان رسیدن به قدرت در دو سال اخیر اقدامات بسیاری را برای افزایش رشد اقتصادی این کشور انجام داده است. این اقدامات منجر به سرمایه گذاری‌های عظیم شرکت های غربی و عمدتا آمریکایی در یونان گردیده و برایند پیش بینی‌های کارشناسی نشان می دهد این کشور طی سال های آینده رشد اقتصادی بیش از حد انتظار را تجربه خواهد کرد. افزایش تعداد گردشگران خارجی در سه ماه گذشته به رغم مشکلات و محدودیت های ایجاد شده بواسطه کرونا یکی از نشانه‌های این رشد اقتصادی است. دولت یونان با واکسیناسیون بیش از نیمی از جمعیت خود اعلام کرده دیگر تحت هیچ شرایطی قرنطینه و محدودیت سراسری در این کشور اعمال نخواهد شد و بنابراین کسب و کارها می‌توانند برای درآمدزایی بیشتر برنامه ریزی انجام دهند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما