معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

برند «ساخت مالزی»

"برندسازی" نقش مهم و قابل توجهی در محیط رقابتی کسب و کارهای امروز ایفا می‌کند. کسب و کارها به طور فزاینده ای بر قدرت برندهای خود برای اطمینان از سودآوری و تداوم تکیه دارند و همین عوامل، نیاز به ایجاد نشان ملی برند را در کشورها ایجاد کرده است. مالزی با درک این مساله که فضای تجاری با کشورهایی چون ویتنام، اندونزی و تایلند سخت تر و رقابتی تر شده است، اخیرا برنامه عملیاتی پنج ساله ای را به منظور تقویت رقابت‌پذیری و رتبه‌بندی صادرات این کشور آغاز کرده است. طرح تجارت ملی مالزی ، برنامه‌ها و راهبردهای مختلفی را برای ترویج نام تجاری «ساخت مالزی» و سوق دادن شرکت ها به دیجیتالی شدن و تجارت الکترونیک، در نظر گرفته است. برندهای مالزیایی به دلیل رقابت پذیری، کیفیت و تلاش برای بهره بردن از نوآوری معروف شده اند. شرکت‌ها نیز با استقبال از تعامل با شرکای خارجی هم در سطح بهره گیری از فناوری و هم تلاش برای تولید مشترک، از جهانی شدن استقبال می‌کنند.

مانور بودجه در ایتالیا

دولت ایتالیا امسال هدف مانور بودجه خود که رقم آن برابر با 23.45 میلیارد یورو می‌باشد را حمایت از بخش های مختلف اقتصادی و کمک به افزایش نرخ رشد کشور و کاهش بار مالیاتی برای خانواده ها و مشاغل اعلام نموده است.

وضعیت نقدینگی در شرکت های کوچک و متوسط یونان و تدابیر 10گانه دولت

حدود 42 درصد شرکت های کوچک و متوسط یونانی اعلام کرده اند که نقدینگی آنها طی هفته‌های آینده تمام می‌شود. حدود 21 درصد این شرکت ها نیز اعلام کرده اند که هم اکنون فاقد هر گونه نقدینگی برای اداره شرکت های خود هستند.

حمایت های مالی چین از شرکت ها در منطقه دلتای رود یانگ تسه

بر اساس اعلام بانک مرکزی چین، وام‌های داده شده (به یوان یا ارز خارجی) در منطقه دلتای رود یانگ تسه طی پنج ماه اول سال 2021، با 14.2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، معادل 47,060 میلیارد یوان (7,270 میلیارد دلار) بوده است.

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی (هفته چهارم اردیبهشت 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته چهارم اردیبهشت 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر ارائه می‌گردد:

توافقنامه جامع سرمایه‌گذاری چین و اتحادیه اروپا – رویکرد برلین

افزایش همکاری‌های اقتصادی بین چین و اتحادیه اروپا و حجم بالای تجارت و سرمایه‌گذاری‌های دو جانبه موجب گردید تا طرفین به منظور روشن نمودن اصول و اتخاذ رویکردی مشترک، مذاکرات خود را از سال 2013 آغاز نمایند. سی‌و‌پنجمین دور این مذاکرات پیرامون توافقنامه جامع سرمایه‌گذاری[1] از 6 الی11 دسامبر سال 2020 برگزار و پیش‌بینی می‌شد با ریاست آلمان بر اتحادیه اروپا در واپسین روزهای سال گذشته میلادی به امضاء رسد. این موافقتنامه قرار است جایگزین 26 معاهده سرمایه‌گذاری دو جانبه موجود بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چین گردد. این قرارداد یک چارچوب قانونی و یکنواخت برای روابط سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا و چین فراهم می‌‌سازد.

بحران کووید 19 و اقدامات اتحادیه اروپا در بخش گردشگری

بحران کووید 19 صنعت گردشگری را فلج نموده است. این بحران باعث هرج و مرج و درخواست گردشگران برای بازگشت به وطن‌هایشان شده و اقتصادهایی را که وابسته به گردشگری بوده اند را مشکلات زیای مواجه نموده است.

زمینه گسترش روابط تجاری ایران و ایتالیا در شرایط تحریم وجود دارد

«حمید بیات» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا معتقد است حتی در شرایط تحریم، زمینه‌های بسیاری برای توسعه تجارت ایران و ایتالیا وجود دارد که نیازمند شناسایی بیشتر توسط بخش دولتی و همچنین شرکتهای بخش خصوصی است.

نگاهی به گزارش بانک مرکزی سریلانکا تحت عنوان «بررسی 2020 و چشم‌انداز 2021»

بانک مرکزی سریلانکا در احتمالاً آخرین گزارش مهم خود در سال جاری در هشت بخش و دو پیوست به بررسی شرایط اقتصادی سریلانکا در سال 2020 و چشم‌انداز اقتصاد این کشور در سال 2021 پرداخت. در مقدمه این گزارش آمده است: «اقتصاد سریلانکا در سال‌های اخیر کمتر از رشدی را که انتظار می‌رفت، تجربه کرده و با شیوع بیماری COVID-19 با چالش‌های جدیدی روبرو شده است. با توجه به تأثیرات توأمان گسترش COVID-19 در کشور و مقابله با اثرات قرنطینه سرتاسری، کاهش فعالیت اقتصادی جهانی و شرایط نامساعد جوی در کشور، اقتصاد در سه‌ماهه اول سال 2020 ، 1.6 درصد کوچک‌تر شده است. برآوردهای موقت مرکز سرشماری و آمار ، تخمین تولید ناخالص داخلی برای سه‌ماهه دوم هنوز توسط این مرکز هنوز منتشر نشده است و دلیل آن دشواری در فهم ماهیت واقعی اختلالات و فعالیت‌های جدید است که امسال با شروع همه‌گیری ایجاد شده است. با این وجود، داده‌ها نشان از بهبود در بسیاری از زمینه‌های فعالیت‌های اقتصادی در ماه‌های اخیر قبل از شیوع موج جدید COVID-19 حکایت دارد.

استونی در میان هفت کشور برتر اروپایی در شروع و رونق استارت آپ ها

تفاوت هایی در میزان موفقیت هرکدام از کشورهای اروپایی در زمینه استارت آپ ها مشاهده می‌شود. در حالیکه کشورهایی مثل انگلیس و آلمان به عنوان قطب های اصلی اروپا به سلطه استارت آپی خود بر دیگر کشورها ادامه می دهند، چند کشور اروپایی دیگر از جمله استونی نیز به عنوان قهرمانان نوظهور عرصه استارت آپ در این قاره مطرح می‌باشند. در عین حال باید در نظر داشت که شیوع COVID-19 تأثیر خود را بر گردش مالی شرکت های استارت آپی دراین قاره از جمله استونی نیز گذاشته است.