معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۶

جایگاه رمز ارزها در اقتصاد و بانکداری دیجیتالی هند

در این مطلب نگاهی به تلاش جدید نظام بانکی هند بر ورود به حوزه رمز ارزها شده است. دولت مرکزی هند مدت ها و به دلایل متعددی با استفاده از رمز ارزها در تعاملات بانکی مخالفت می نمود بطوری که استخراج، نگهداری و انتقال ارزهای دیجیتالی جریمه در پی داشت. ولی بتدریج و به ویژه بعد از فروکش کردن موج دوم پاندمی کرونا از خود نرمش نشان داده و با اعلام تهیه قانونی در ارتباط با ارزهای دیجیتالی که تقارن با رونق تجارت الکترونیک در دوره تعطیلی های ناشی از بحران کرونا در این کشور داشته است، گام جدیدی در میدان رمز ارزها برداشته است و احتمالا نیم نگاهی به سرمایه گذاری در این حوزه نیز دارد.

دولت هند همانند بانک های مرکزی و دولت ها دیگر در جهان نسبت به کاربرد و استفاده از رمز ارزها در معاملات بانکی و تراکنش های پولی،  حساسیت ویژه ای قائل بوده است. مسئولان دولت این کشور در ابتدا با مقاومت در برابر استفاده از رمز ارزها تلاش می‌کردند از ورود به این بخش از اقتصاد دیجیتالی حتی الامکان خودداری کنند ولی بتدریج و با احتیاط در این حیطه وارد عمل گردیدند.

اخبار و گزارش ها حاکیست که مرحله جدیدی از استفاده از ارزهای دیجیتالی در هند در حال شکل گیری است. از جمله رئیس بانک مرکزی هند اعلام نموده که این بانک برنامه آزمایشی رمزارز خود را تا ماه دسامبر آغاز می‌کند. وی اضافه کرد بانک مرکزی هند در حال مطالعه جنبه‌های مختلف رمزارزها، شامل امنیت آن، تأثیر آن بر بخش مالی هند و همچنین نحوه تأثیرگذاری آن بر سیاست‌گذاری‌های پولی و گردش نقدینگی می‌باشد. به گفته وی بانک‌های مرکزی جهان شامل چین، اروپا و انگلستان به دنبال رمزارزهایی هستند که توسط خود آنها به صورت مستقیم برای عموم مردم صادر شوند. به این رمزارزها ارز دیجیتال بانک مرکزی گفته می‌شود که در واقع نسخه آنلاین واحد پولی آن کشورها هستند. در مورد هند به این ارز روپیه دیجیتالی گفته میشود. این مقام همچنین اضافه کرد که ما در مورد رمزارزها به شدت محتاط هستیم چرا که این محصول نه تنها برای ما بلکه برای کل جهان یک محصول کاملاً جدید است.

از سوی دیگر در تازه ترین تحول در این زمینه رئیس کمیته دائمی امور مالی پارلمان هند، با اشاره به ارز رمزنگاری شده هند اظهار داشت که این کشور می‌تواند دارای یک روش مشخص و متمایز برای تنظیم رمزنگاری باشد.

وی تأیید کرد که بیمه نامه‌های رمزنگاری شده هند مانند کشورهایی مانند ایالات متحده ، ژاپن یا السالوادور نخواهد بود زیرا در کشور ما چیزی به عنوان قابلیت تبدیل حساب سرمایه کامل وجود ندارد که با در نظر گرفتن چالش ها و شرایط کاملاً متفاوت هند، پوشش رمزنگاری در مسیر داده شده کار خواهد کرد.

پوشش رمزنگاری شده هند احتمالاً تحت تأثیر ملاحظات امنیتی، سراسری خواهد بود. با توجه به ملاحظات امنیتی هند مقامات مسوول در این زمینه بر ضرورت هوشیاری شدید نسبت به سوء استفاده از ارزها و دارایی‌های رمزنگاری شده برای تامین مالی تروریسم و تهدیدهای امنیتی تأکید دارند. در عین حال هند تلاش می‌کند ثبات و توسعه مالی و بانکی خود را نسبت به سایر اقتصادهای بزرگ دنیا و آسیا همراه و پایدار جلوه دهد.

در همین راستا، راما سوبرامانیام گاندی، رئیس سابق بانک مرکزی هند، اشاره کرد که وقتی ارزهای رمزپایه پذیرفته شوند، دستورالعمل های یکسانی که بر مبادلات کالا حاکم است ممکن است در مورد آنها اعمال شود. نامبرده طی مصاحبه ای اشاره نموده که رمزنگاری‌ها باید به عنوان یک دارایی یا کالا در هند تنظیم شوند و بر اساس دستورالعمل های قانونی فعلی اداره شوند و این که نهادهای نظارتی باید از نظر مالیاتی در جریان سرمایه گذاری افراد رمزنگاری شده باشند و این داده‌ها باید با صرافی‌ها نیز به اشتراک گذاشته شود تا با نظارت بیشتر سوء استفاده کمتر شود.

دولت هند همزمان از این نکته نیز غافل نیست که سیستم و شبکه دیجیتالی بانکی دولتی و خصوصی خود را نیز گسترش دهد. تسریع در این روند بویژه در اوج تعطیلی‌های ناشی از پاندمی‌کرونا شتاب گرفت به طوری که نظام بانکی این کشور با ضمانت های اعتباری اضطراری به حمایت از کسب و کارهای بنگاه‌های کوچک و متوسط و بدون مقررات دست و پاگیر و وثیقه‌های غیر ضرور پرداخت و با بررسی داده‌های حساب های بانکی اتباع این کشور، مسیر پرداخت کمک های مستقیم مالی و نقدی دولتی را به اقشار ضعیف و آسیب دیده از کرونا هموار ساخت.

خانم نیرمالا سیتارامان وزیر دارایی هند اخیرا اعلام کرده است بانک ها، از جمله بخش خصوصی ، باید از دیجیتالی شدن برای حصول اطمینان از رسیدن برنامه‌های دولتی به افراد فقیر و مستضعف، استفاده کنند و علاوه بر این دایره پوشش مالی برای دسترسی گسترده تر آماده شوند.وی  تصدیق نمود که در زمان همه گیری کووید 19 با استفاده از دیجیتالی شدن و از طریق گزارش های بانکی و پس از تأیید جزئیات بود که کمک های مالی دولت میان نیازمندان تقسیم شد. وزیر دارایی هند اطمینان داد که همه باید حساب بانکی داشته باشند و بتوانند از طریق کارت RuPay معامله کنند و اضافه کرد تغییرات زیادی در بخش بانکی و با سرعت زیاد از طریق دیجیتالی شدن در آینده نزدیک اتفاق می افتد. به نظر وی با توجه به انواع فنآوری‌های در دسترس و دستیابی به حساب های بانکی افراد نیازی به افتتاح شعبه‌های بانکی ضرورتی ندارد زیرا هر چه داده‌های بانکی دیجیتالی تر شوند کارآمدی نظام بانکی نیز فعال تر و بیشتر خواهد گردید.

لازم به ذکر است که RuPay اولین کارت اعتباری سراسری هند از نوع کارت های اعتباری مانند ویزا کارت و مستر کارت بود که  نخستین بار در سال 2012 در پرداخت های داخلی این کشور و زیر نظر بانک مرکزی آغاز به کار کرد و هم اینک با پذیرش در سطح تعاملات و تبادلات پولی بین المللی اعم از آنلاین و آفلاین به مشتریان خود سرویس ارائه می نماید.

در حال حاضر دولت فدرال دهلی در آستانه نهایی شدن پیش نویس قوانین مربوط به ارزهای رمزنگاری شده در هند است و پیشتر هم تصدیق کرده بود نخستین گام در این راستا پرداختن و بررسی صورتحساب ارزهای رمزنگاری شده است که می‌تواند در درجه اول بر اساس موارد استفاده آنها مورد توجه قرار گیرد.

برای بررسی بیشتر مراجعه فرمایید به :

https://cryptonewsbtc.org/2021/09/12/indias-upcoming-cryptocurrency-law-seeks-to-balance-stability-and-growth-with-a-distinct-approach-jayant-sinha/

 https://www.livemint.com/politics/policy/banks-should-embrace-digitisation-to-ensure-govt-schemes-reach-needy-fm-nirmala-sitharaman-11631434629460.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما