برنامه مشارکت کشور سوئیس در رویداد جهانی اکسپو 2020 دبی (EXPO2020)
سوئیس از اولین کشورها بود که مشارکت خود در اکسپو جهانی 2020 در دبی را تأیید کرد و با هدف معرفی و انعکاس هر چه بیشتر این مشارکت و جذب توجهات بین المللی، بخشی مجزا در پایگاه اطلاع رسانی "خانه سوئیس" را به این موضوع اختصاص داد. پایگاه اطلاع رسانی "خانه سوئیس"، رویداد اکسپو 2020 را اولین نمایشگاه جهانی در این سطح در یک کشور عربی و اسلامی معرفی میکند.
در رویدادهای پیشین اکسپو، پاویون (pavilion) یا غرفه سوئیس همواره با ارائه مدلهای تعاملی و ارتباطی یکی از برجستهترین کشورهای شرکتکننده بوده است. امسال نیز پاویون سوئیس بر مبنای ارتباط مؤثر و مستقیم با بازدیدکنندگان طراحی شده و در آن فضاهای مناسبی برای برگزاری کارگاهها و رویدادهای فرعی در نظر گرفته شده است. برآورد دولت سوئیس حاکی از آن است که غرفه آن کشور یکی از بهتربن جاذبههای اکسپو 2020 باشد؛ به نحوی که حدود 10 درصد از تمامیبازدیدها را به خود اختصاص دهد.
پاویون سوئیس با عنوان "بازتابها" (Reflections) بنا دارد تا با بکارگیری جمعی از عناصر و تصاویر تعاملی و ارتباطی، مهمترین جنبههای فرهنگی، جاذبههای طبیعی و نوآورانههای کشور سوئیس را نمایش دهد. پاویون سوئیس در قالب یک سازه مکعبی خاص که ملهم از ساختار چادرهای بادیهای است، طراحی شده و به عقیده طراحان سوئیسی؛ ساخت، بهره برداری و نگهداری این پاویون در تناسب با شعار اصلی اکسپو 2020 و در راستای رویکرد "پایداری" در چارچوب مفاهیم توسعهای میباشد. برای این منظور، داربست ها، نسوج و پارچههای به کار رفته در سازه پاویون، همگی از نوع تجدیدپذیر میباشند که به آسانی قابل نصب و جمع کردن هستند.
این سازه منتخب سوئیسی که توسط شرکت معماریOOS زوریخ در همکاری با دیگر شرکای داخلی طراحی شده است، نمای بیرونی ساده و عریانی دارد و در داخل، بازدیدکنندگان را با مناظر طبیعی سوئیس، سنتها و رسوم فرهنگی و همچنین توان ابتکاری سوئیس آشنا میکند. بازدیدکنندگان با پیادهروی در مسیرهای تعیین شده در پاویون از نزدیک با نمایی که مبین هنجارها و رسوم این کشور است مواجه میشوند. مسیر حرکت به سه بخش تقسیم میشود که هر بخش به یک موضوع مفهومی اختصاص داده شده است: "نماد و مونه سوئیسی"، "فرصتها و امکانها" و البته "اتصال ذهنها – خلق آینده".
در بخش اول و دوم بیش از هر چیز، سوئیس به دنبال معرفی جاذبههای طبیعی و نشانهای نمادین آن کشور است که با کمک معماری خلاق و ساده و همچنین جلوههای ویژه بصری و هنری، بازدیدکنندگان را در معرض تصاویری پانارومیک از کوهها و طبیعت این کشور قرار میدهد تا میهمانان با فرصتهای زیست محیطی سوئیس بهتر آشنا شوند. یک کلیپ شش دقیقهای نیز با هدف معرفی توانمندی سوئیس در کمک به حل و فصل چالشهای جهانی تهیه شده است که تصویری از ظرفیتها و مزیتهای نسبی سوئیس از جمله نظام آموزش دوگانه، اقدامات ابتکاراتی در حوزه توسعه پایدار و مشارکت مستقیم شهروندان در زندگی سیاسی را نمایش میدهد.
در بخش "اتصال ذهنها – خلق آینده"، پاویون سوئیس به طور خاص بر شرکتهای نوآفرین (استارت آپ) و فناوریهای دیجیتال تمرکز دارد. نوآوریهای فناورانه شرکتهای سوئیسی در این محل نمایشگاه و در طبقه همکف ارائه میشوند. موضوع فناوریهای دیجیتال یکی از موضوعات دارای اهمیت برای سوئیس در مقطع کنونی به شمار میرود. در همین راستا، در ماه اوت سالجاری میلادی (23 لغایت 26) "کنفرانس سفرا و شبکه بین المللی" سوئیس در برن، علاوه بر مسائل جاری سیاست خارجی به طور ویژه به موضوع استفاده از فناوریهای دیجیتال و پتانسیلهای آن برای اهداف سیاست خارجی تمرکز داشت.
به منظور معرفی هر چه بهتر تواناییهای دیجیتال کشور سوئیس، نمایش روزانهای تحت عنوان "نمایش روزانه دیجیتال سوئیس" هر روزه در مدت اکسپو 2020 در جایگاهی در همین بخش از پاویون برای عموم نمایش داده میشود. با همکاری شرکای سوئیسی و شرکتهای خصوصی، برنامه نمایشگاهی متغیر و متنوعی در پاویون نمایش داده میشود که نشان دهنده موقعیت سوئیس به عنوان یکی از نوآورترین و رقابتی ترین کشورهای جهان در حوزه فناوری و دیجیتال است.
در همین بخش از غرفه نمایشگاه و ذیل موضوع "پژوهش، آموزش و نوآوری"، شرکای سوئیسی از طریق شبکه Swissnex، آثار و دستاوردهای پژوهشی خود را در طول مدت اکسپو 2020 ارائه میدهند. از دید سوئیس، این ابتکار نه تنها آگاهیهای عمومی از توانمندیهای سوئیس به عنوان مکانی برای تفکر و کار علمی-پژوهشی را افزایش میدهد، بلکه فرصتی برای همکاری و برگزاری رویدادهای مشترک با شرکای محلی در امارات متحد عربی و کشورهای منطقه خواهد بود.
محتوای شبکه Swissnex در غرفه سوئیس به شکلی هم راستا با اهداف هفده گانه توسعه پایدار سازمان ملل و در سه رکن متقاطع طراحی شده است: رکن اقتصاد چرخشی (Circular Economy)، رکن فناوریهای پیشرو (Frontier Technology) و رکن نوآوری اجتماعی (Social Innovation).
بر اساس شاخص سازمان جهانی مالکیت فکری، سوئیس از نظر نوآوری در جهان رتبه اول را داراست. سوئیس در اکسپو دبی به دنبال آنست که نشان دهد چگونه فناوری کاربردی میتواند سنگ بنای توسعه پایدار باشد. پاویون سوئیس به بازدیدکنندگان این امکان را خواهد داد تا به طور مستقیم با فناوریهای قابل انتقالی که با هدف منتفع کردن کلیه جامعه انسانی و نیل به اهداف توسعه پایدار طراحی شدهاند، ارتباط برقرار نمایند.
طبق برنامه زمانی اعلام شده، در ماه اکتبر تمرکز سوئیس بر دستیابی به اهداف توسعه فضایی و نمایش پیشرفتهایی فضایی آن کشور در اکسپو 2020 خواهد بود. هدف از این تمرکز، معرفی مرکز فضایی EPFL سوئیس به عنوان یکی از مراکز مهم جهانی در فعالیتهای فضایی پایدار میباشد. ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه مسائل لجستیک فضایی پایدار با هدف کمک به کاهش معضلات اجتماعی و زیست محیطی از جمله فعالیت های ترویجی سوئیس در این بخش میباشد. علاوه بر این، فناوریها و ابتکارات نوین سوئیس برای مقابله با مسئله زبالههای فضایی نیز ارائه میشوند. در این فرصت جهانی، سوئیس به دنبال معرفی فناوریهای خود برای ضبط و دفع پسماندهای فضایی و طرح بحث چگونگی کاوش پایدار جهان است.
در ماه ژانویه، نوآوریهای سوئیسی در زمینه تحرک و پویایی تحت عنوان Mobility-as-a-Service (MaaS) ارائه میشوند. شرکای اصلی این ابتکار، EPFL خاورمیانه است. در همین راستا، یکی از مراکز تحقیقاتی سوئیس به نام IGLUS قرار است با مشارکت دانشگاهها و شرکتهای اماراتی مجموعهای از کارگاههای آموزشی درباره آینده تحرک و پویایی را میزبانی کنند.
در ادامه فعالیتهای ترویجی در ماه ژانویه، رویدادهای فناورانه سوئیس آغاز خواهند شد. تمرکز سوئیس در این بخش بر مثلث توسعه پایدار، نوآوری و کارآفرینی است. مرکز EPFL EssentialTech بنا دارد تجربیات موفق خود در زمینه فناوریهای بشردوستانه را برای بازدیدکنندگان بازگو نماید. یکی از این تجربیات، تولید دستگاه محافظتی از نوزادان زودرس است که در شرایط اضطراری و نامساعد مقاومت میکند. در این بخش، سازمان سوئیسی Seedstars که از هزاران کارآفرین جوان حوزه فناوری در بازارهای نوظهور حمایت میکند نیز شرکت خواهد کرد.
شایان ذکر است که اکسپو (EXPO) رویدادی جهانی است که هر 5 سال یک بار با رویکرد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و به منظور یافتن راه حلی برای پاسخ به چالشهای جهانی موجود برگزار میشود. در سال 2013 میلادی، کشور امارات به عنوان کشور میزبان رویداد اکسپو 2020 دبی مشخص شد که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، این رویداد با یک سال تأخیر از یکم اکتبر 2021 لغایت 31 مارس 2022 میلادی برگزار میشود.
شعار اصلی اکسپو 2020 دبی "ارتباط ذهنها، خلق آینده" است که بر لزوم ارتباط و همکاری به منظور دستیابی به آینده مشترک و روشن تأکید میکند. لوگوی رسمی اکسپو 2020 دبی با الهام از حلقه طلایی کشف شده در منطقه باستانی ساروق الحدید طراحی شده است که به زعم کشور میزبان، این لوگو نماد ارتباط جهان شرق و غرب است و دبی خود را نماینده این ارتباط میداند.
سه تم یا محور موضوعی تعیین شده برای اکسپو دبی عبارتند از: یک) فرصتها با هدف تحقق پتانسیل و استعدادهای افراد و جوامع بشری برای ساخت آیندهای روشن؛ دو) تحرک و پویایی با هدف خلق پویایی هوشمندانه و سازنده و سه) پایداری با هدف ترویج زندگی در تعادل با منابع طبیعی و ترویج فرهنگ استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر.
انتظار میرود این رویداد بینالمللی که تاکنون بالغ بر 190 کشور برای شرکت در آن اعلام آمادگی کردهاند، حدود 25 میلیون بازدیدکننده داخلی و بینالمللی را به خود جذب کند: 30 درصد از امارات متحده عربی و 70 درصد بازدید خارجی از سایر نقاط جهان. در صورت تحقق این برآورد آماری، اکسپو 2020 اولین رویداد جهانی از این نوع خواهد بود که به نسبت بازدیدکنندگان داخلی، میهمانان خارجی بیشتری خواهد داشت.