معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲۴

اروگوئه بدنبال کسب سهم بیشتر از بازار سلولز و خمیرکاغذ

با توجه به روند و بازدهی خوب اقتصادی تولید و صادرات خمیر چوب و سلولز در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در این بخش صورت گرفته است. اروگوئه نیز بدنبال سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه و تأسیس کارخانه UPM2 است تا برای تولید و صادرات خود را افزایش دهد.

شرکت United Paper Mills یک شرکت فنلاندی با سابقه طولانی در صنایع تولید چوب و سلولز است که در اوایل دهه 1870 در فنلاند راه‌اندازی شده است. شرکت فنلاندی UPM در 6 قاره جهان فعالیت دارد و در دوازده کشور مختلف در سراسر دنیا دارای کارخانه می‌باشد. امروزه این شرکت دارای بیش از 18 هزار کارمند است و فروش سالانه آن بالغ ‌بر 8.6 میلیارد دلار می‌باشد. در حدود 12 سال پیش اولین کارخانه شرکت UPM در کشور اروگوئه افتتاح گردید که  سالانه در حدود 1.3 میلیون تن سلولز تولید می‌کند. روزانه 800 متخصص و کارمند در این کارخانه فعالیت می‌کنند و در طول 12 سال موفق شده است با رعایت قوانین امنیتی، کمترین موارد احتمالی آلودگی محیط‌زیست را به ثبت برساند. بازدهی خوب این کارخانه در کشور اروگوئه موجب گردیده تا مسئولین اروگوئه‌ای با عقد قرارداد با شرکت UPM پروژه ساخت کارخانه دوم این شرکت را دنبال کنند. توافق اولیه میان دولت اروگوئه و شرکت یادشده نخست در نوامبر سال 2017 در زمان دولت قبلی اروگوئه میان طرفین به امضا رسیده بود و سپس با شکل‌گیری دولت جدید به ریاست لوئیس لاکاژه پو یادداشت تفاهمی میان دولت اروگوئه و شرکت UPM منعقد گردید.

ارزش اجرای این پروژه در حدود 2.7 میلیارد دلار تخمین زده‌ می‌شود. محل کارخانه شماره دو این شرکت برای تولید خمیر سلولز از درخت اکالیپتوس در نزدیکی شهر پاسو دِ لُس تُرُس در مرکز اروگوئه (در منطقه شمالی ریو نِگرو) می‌باشد. ظرفیت تولیدی این کارخانه جدید به میزان 2.1 میلیون تن خمیر اکالیپتوس است و انتظار می‌رود کارهای عمرانی این کارخانه در نیمه دوم سال 2022 به پایان برسد و شروع به تولید نماید. شرکت فنلاندی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در شرایط کنونی ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و تأثیرات احتمالی آن در جامعه اروگوئه، از اهمیت اجرای این پروژه و تحقق تأثیرات مثبت آن بر اقتصاد اروگوئه آگاه است و بر تعهد خود در این زمینه تأکید نموده است. شایان‌ذکر است، پروژه جدید شامل جنبه‌های مختلف از فعالیت‌های ساخت و ساز، امور زیرساختی، حمل‌ونقل، تولید انرژی و توسعه منطقه‌ای می‌شود. لذا طبق توافقات صورت گرفته، شرکت یادشده موظف است با تأمین مالی 60 میلیون دلار، پروژه‌های مرتبط با احداث راه و ارتقای سطح حمل‌ونقل در نواحی ساحلی و مرکزی کشور جهت پشتیبانی از جابجایی چوب، رفت‌وآمد خودروها و همچنین جهت بهبود شبکه جاده‌ای کشور اقدامات مربوطه را به انجام برساند. همچنین به میزان 68 میلیون دلار در گسترش شبکه برقی کشور و 25 میلیون دلار برای ایجاد یک زیستگاه جنگلی جدید در مرکز کشور برای کاشت، داشت و برداشت درختان اکالیپتوس و تلاش برای تأمین چوب به‌صورت رقابتی سرمایه‌گذاری نماید.

گزارش سالانه "کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد)" حاکی از رشد 40 درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اروگوئه در سال 2020 در مقایسه با یک سال گذشته است. حجم کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اروگوئه به ارزش 1.6 میلیارد دلار محاسبه‌شده است که بالاترین رقم از سال 2012 در این کشور به‌حساب می‌آید. به گفته کارشناسان اقتصادی، اصلی‌ترین عوامل این رشد، پویایی صنعت فناوری؛ مزیت‌های مالیاتی اعطایی در راستای توسعه و ترویج تجارت و سرمایه‌گذاری؛ و پروژه‌های بزرگی نظیر پروژه احداث کارخانه سلولز (از سوی شرکت فنلاندی یو. پی.ام) هستند. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در حالی در اروگوئه افزایش‌یافته است که منطقه آمریکای لاتین شاهد رکود در این شاخص بوده است.

دو کشور آرژانتین و برزیل از مهمترین تولیدکنندگان سلولز و کاغذ در منطقه و جهان هستند و اروگوئه نیز در تلاش است تولیدات خود را افزایش دهد. امروزه مصرف سالانه سلولز کشور چین که مهمترین شریک تجاری اروگوئه محسوب می‌شود رو به افزایش است. بیشترین سلولز تولیدی اروگوئه در حال حاضر به چین صادر می‌شود. این موقعیت مناسبی است تا آمریکای لاتین جایگاه خود را به‌عنوان یکی از مهمترین تأمین‌کنندگان سلولز دنیا بیش‌ از پیش مستحکم کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما