معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۷

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در نیمه اول شهریورماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری چهل ششمین اجلاس هیات های عامل گروه بانک توسعه اسلامی در تاشکند

چهل ششمین اجلاس هیات های عامل گروه بانک توسعه اسلامی با حضور وزرا و سایر مقامات رسمی 57 کشور و بیش از 2 هزار نفر از بازرگانان، کارشناسان و .. در تاریخ 10 لغایت 14 شهریورماه در تاشکند برگزار گردید. از طرف کشورمان نیز رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی و همچنین مسئولین شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران حضور داشتند.

مراسم افتتاحیه این نشست با حضور و سخنرانی رئیس جمهور ازبکستان و رئیس بانک توسعه اسلامی‌برگزار گردید.  رئیس جهور ازبکستان پیشنهادات زیر را در جهت توسعة همکاری با بانک مذکور مطرح نمود:

  • تدوین نظریة ایجاد فضای اقتصادی-بازرگانی «کریدور سبز از آفریقای غربی تا آسیای شرقی»؛
  • گسترش ابزار تأمین مالی از سوی شرکت بین المللی بازرگانی و مالی اسلامی و شرکت اسلامی‌بیمة سرمایه گذاری‌ها و اعتبارات صادرات؛
  • استفاده از ابزارهای نوآورانه برای توسعة اقتصادی کشورهای عضو در دورة پساکرونا؛
  • گسترش تأمین مالی پروژه‌های سرمایه گذاری و زیربنایی دارای اهمیت منطقه ای
  • تأمین اجرای فوری تصمیمات اتخاذ شده در مورد افزایش سرمایة بانک توسعة اسلامی‌توسط کشورهای عضو با هدف تأمین مالی حوزه‌های جدید.

دیدار رئیس جمهور ازبکستان با رئیس بانک توسعه اسلامی

رئیس جمهور ازبکستان در دیدار محمد بن سلیمان الجاسر رئیس بانک توسعة اسلامی‌که برای شرکت در 46 مین اجلاس هیأت عامل گروه بانک توسعة اسلامی در تاشکند به ازبکستان سفر کرده، ضمن ابراز خشنودی از گسترش بیش از پیش مشارکت میان ازبکستان و بانک توسعة اسلامی، بیان داشت که در حال حاضر در ازبکستان بیش از 30 پروژه در زمینه‌های حمل و نقل، مسکن، زیربنای شهری، انرژی، کشاورزی، منابع آب، بهداشت، آموزش، کسب و کار و غیره به ارزش بیش از 2.5 میلیارد دلار در دست اجرا می‌باشد.

طرف ها در این دیدار دورنماهای گسترش مشارکت چند وجهی، از جمله تدوین و اجرای برنامة همکاری جدید برای سال های 2025-2022، افتتاح نمایندگی کامل بانک توسعة اسلامی در تاشکند و افزایش ثمربخشی ابزارهای تأمین مالی را بررسی کردند.

سفر رئیس جمهور ازبکستان به استان نوایی و افتتاح چندین پروژه مهم صنعتی

رئیس جمهور ازبکستان در سفر به استان نوایی سه پروژه مهم و بزرگ را در استان نوایی افتتاح نمودند:

افتتاح نخستین نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی Nur Navoiy solar در شهرستان کرمنة استان نوایی که توسط شرکت مصدر امارات متحدة عربی به ارزش 110 میلیون دلار اجرا شده است؛ بهره برداری از دو طرح تولید اسید نیتریک و طرح تولید آمونیاک و اوره به ارزش 1.5 میلیارد دلار در شرکت نوایی ازت؛ پیش بینی می‌شود در کارخانة تولید اسید نیتریک 500 هزار تن اسید نیتریک در سال و در کارخانة تولید آمونیاک و اوره 660 هزار تن آمونیاک و 578 هزار تن اوره در سال تولید شود. با راه اندازی این دو کارخانة جدید میزان تولید محصولات در شرکت نوایی ازت 3 برابر افزایش یافته و از 150 میلیون دلار به 410 میلیون دلار در سال افزایش خواهد یافت.

حضور در مراسم کلنگ زنی احداث فاز دوم کارخانة تولید پلی وینیل کلراید، سود سوزآور (سدیم هیدروکسید) و متانول به ارزش 400 میلیون دلار؛ طرح مذکور باعث افزایش میزان تولید پلی وینیل کلراید از 100 هزار تن به 220 هزار تن در سال، افزایش میزان تولید سود سوزآور (سدیم هیدروکسید) از 75 هزار تن به 165 هزار تن شده و در چارچوب آن تولید محصولات مبلمان، مصالح ساختمانی و ... به ارزش 210 میلیون دلار در سال راه اندازی خواهد شد. طرح مذکور در سال 2023 به بهره برداری خواهد رسید.

امضای موافقتنامه همکاری انجمن کسب و کار اروپایی با ازبکستان

در نخستین جلسة میز گرد حضوری و برخط اتحادیة اروپا ازبکستان با حضور انجمن کسب و کار اروپایی (АЕВ)، انجمن همکاری اقتصادی اروپا-ازبکستان (EuroUz) و وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان موافقتنامة همکاری بین انجمن کسب و کار اروپایی و انجمن همکاری اقتصادی اروپا-ازبکستان به امضا رسید. در موافقتنامة مذکور افزایش ثمربخشی همکاری اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی در قلمرو ازبکستان و ایجاد شرایط مناسب برای جذب و حمایت از سرمایه گذاری‌های خارجی و اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری در ازبکستان پیش بینی شده است.

برنامه ریزی برای توسعه صنایع داروسازی در ازبکستان

در مراسم معرفی پروژه‌های جدید در صنعت داروسازی ازبکستان که با حضور شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان برگزار گردید اعلام شد که پیش بینی شده است در 5 سال آینده میزان تولید دارو در ازبکستان 3 برابر افزایش یافته و 80 درصد نیاز بازار داخلی توسط تولیدات داخلی رفع شود و در نظر است با این هدف 104 پروژة سرمایه گذاری به ارزش کل 1 میلیارد و 250 میلیون دلار اجرا شود.

افزایش بدهی خارجی ازبکستان در 7 ماه نخست سال 2021

به گزارش وزارت دارایی جمهوری ازبکستان، در 1 جولای 2021 میزان بدهی خارجی دولت ازبکستان به 21.8 میلیارد دلار رسید که 34.7 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

افزایش حجم تجارت خارجی ازبکستان در 7 ماه نخست 2021

میزان گردش تجارت خارجی ازبکستان در 7 ماه نخست 2021 بالغ بر 21 میلیارد و 564 میلیون دلار بود که افزایش 1 میلیارد و 981 میلیون دلاری یا 1/10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2020 را نشان می دهد. از میزان کل  تجارت خارجی، 8 میلیارد و 117.5 میلیون دلار به سهم صادرات (کاهش 2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2020) و 13 میلیارد و 446.5 میلیون دلار به سهم واردات (افزایش 19 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2020) تعلق داشت.

افزایش 4 برابری واردات بنزین در 7 ماه نخست سال 2021

میزان واردات بنزین به ازبکستان در 7 ماه نخست سال جاری 2021، 274.6 میلیون لیتر به ارزش 96.6 میلیون دلار بود که چهار برابر افزایش نسبت به مدت مشابه سال 2020 را نشان می دهد. از این میزان 136.5 میلیون لیتر بنزین از روسیه، 116 میلیون لیتر از ترکمنستان و 15.6 میلیون لیتر از کشور قزاقستان وارد شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما