معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۷

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های حوزه کارائیب در نیمه اول شهریور ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن 

کاهش حضور 22 محصول کشاورزی دومینیکن در بازار ایالات متحده   

بخش کشاورزی جمهوری دومینیکن ظرفیت زیادی دارد و حدود 85 درصد از مواد غذایی که مصرف می‌کند را تولید می نماید و تولید آن همچنان در حال افزایش است. با این حال گزارش اخیر نشان می دهد که بین سال 2017 و 2020 در بیست و دو محصول و اقلام کشاورزی دومینیکن  سهم خود در صادرات به ایالات متحده را کاهش داده است. از جمله محصولات فلفل، خیار، کدو، تمر هندی، کرفس، بادمجان، موز، یام، لیمو، کاساوا، زنجبیل، سیب زمینی شیرین، نارگیل خشک شده، عسل طبیعی، قهوه، گل های تازه و خربزه است. در دوره 2019-2014 میلادی تولید کشاورزی جمهوری دومینیکن 24.2 درصد رشد کرده است. 

بانک مرکزی معادل 649.05 میلیون دلار از صندوق بین المللی پول دریافت کرد

بانک مرکزی دومینیکن مبلغ 649.05 میلیون دلار در قالب SDR  از صندوق بین المللی دریافت کرد. آقای هکتور والدز آلبیزو، رئیس بانک مرکزی جمهوری دومینیکن اعلام کرد که از منابع مالی مزبور برای حمایت از ذخایر بانک مرکزی استفاده خواهد شد. حقوق ویژه برای وام یک ارز نیست بلکه یک دارایی بین المللی برای ذخیره است و بنابراین نمی‌تواند برای پرداخت بدهی عمومی یا تامین هزینه‌های دولت مورد استفاده قرار گیرد.

جمهوری دومینیکن کمک بهداشتی به کوبا ارسال کرد

بیش از 12 تن لوازم پزشکی اهدا شده توسط دولت جمهوری دومینیکن از طریق دریای کارائیب به مقصد کوبا ارسال شد تا به مبارزه با کرونا در این کشور کمک کند. محموله مزبور شامل هزاران ماسک، دارو و همچنین ژل ضد عفونی و ایزوپروپیل الکل است. هزینه این محموله 551 هزار و 458 دلار  اعلام گردیده است.

 

جامائیکا

تشویق آژانس توسعه صادرات کشورهای کارائیب برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری با قاره آفریقا

آقای Deodat Maharaj رئیس آژانس توسعه صادرات کشورهای کارائیب از کشورهای حوزه کارائیب خواست تا همکاری‌ها و مشارکت های اقتصادی خود با قاره آفریقا را توسعه دهند. وی با اشاره به این نکته که علی رغم همه گیری کرونا در سطح جهان، بنا به گزارش بانک توسعه آفریقا، میزان رشد تولید ناخالص داخلی قاره سیاه در سالجاری 3.4% خواهد بود، ابراز داشت از ماه می 2019 منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا به عنوان بزرگترین منطقه آزاد تجاری در جهان شکل گرفته که فرصت های خوبی را برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو جانبه برای کشورهای حوزه کارائیب ایجاد می نماید. وی خواستار جذب بیشتر توریست از کشورهای آفریقایی در حوزه کارائیب شده و در مقابل بر افزایش تجارت و سرمایه گذاری در قاره آفریقا بویژه در بخش خدمات تاکید نمود.

نگرانی بخش جهانگردی جامائیکا نسبت به پیشنهاد اخیر دولت برای واکسیناسیون توریستهای خارجی 

پیشنهاد آقای مارک گلدینگ، رهبر اپوزیسیون سیاسی در جامائیکا مبنی بر واکسیناسیون همه بازدیدکنندگان قبل از ورود به کشور می‌تواند بر بخش جهانگردی جامائیکا که پس از همه گیری کرونا ضربه محکمی را خورده است تأثیر منفی بگذارد. هدف از پیشنهاد مزبور توقف افزایش روز افزون تعداد موارد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا است، اما این کار بر بخش جهانگردی که در حال بهبود است تاثیر خواهد گذاشت. موسسه برنامه ریزی جامائیکا هفته گذشته اعلام کرد که این کشور در سه ماهه آوریل-ژوئن رشد اقتصادی 12.9 درصدی داشته است. آقای ادموند بارتلت، وزیر جهانگردی معتقد است که بخش گردشگری سهم بزرگی در رشد اقتصادی فوق الذکر داشته زیرا در این دوره بخش هتل و رستوران‌ها 330.7 درصد رشد کرده است.

جامائیکا از خدمات شرکت مخابرات «نپتون کامیونیکیشن» استفاده خواهد کرد

شرکت مخابرات «نپتون کامیونیکیشن» مستقر در باربادوس  عملیات خود در جامائیکا را آغاز خواهد کرد. شرکت مزبور دسترسی به اینترنت با پهنای باند قوی و راه حل های مخابراتی عملی را به نهادهای دولتی و شرکت ها ارائه خواهد داد. خدمات ماهواره ای شرکت «نپتون» شامل دسترسی گسترده و زیرساخت های مستقل مقاوم تر در برابر بلایای طبیعی است.

 

هائیتی

شرکت بیمه برای ریسک بلایا در کارائیب نزدیک به 40 میلیون دلار به‌هائیتی پرداخت کرد

شرکت بیمه برای ریسک بلایا در کارائیب (CCRIF) به کشور هائیتی 39.9 میلیون دلار آمریکا به عنوان خسارت ناشی از زلزله 14 آگوست گذشته پرداخت کرده است. آقای میشل پاتریک بویزورت، وزیر اقتصاد هائیتی گفت که تا سال 2018 حق بیمه پرداخت شده توسط هائیتی به شرکت بیمه فوق الذکر به 3.5 میلیون دلار در سال می رسید اما در حال حاضر به دلیل وقوع روز افزون بلایای طبیعی در کشور دولت تصمیم گرفت تا آن را به 6.9 میلیون دلار در سال افزایش دهد.  همچنین‌هاییتی معادل 224 میلیون دلار از صندوق بین المللی پول به عنوان حق تسویه ویژه (SDR) دریافت کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما