معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته دوم مردادماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

قصد دولت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

دولت آفریقای جنوبی قصد دارد تا سال 2050 میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند. طرح‌های انرژی مربوط به این هدف‌گذاری ساخت تعداد زیادی نیروگاه خورشیدی و بادی است؛ اما در حال حاضر برای سرعت بخشیدن به طرح‌ها و حل مشکل قطعی برق که کشور با آن دست‌به‌گریبان است روی آوردن به سوخت گاز طبیعی به‌جای زغال‌سنگ است.

درعین‌حال مطالعات امکان‌سنجی برای احداث نیروگاه فتوولتائیک 30 مگاواتی انرژی تجدید پذیر در دست بررسی است. این نیروگاه خورشیدی در ژوهانسبورگ پیش‌بینی‌شده است.

رشد اقتصادی در آفریقا

براساس تحقیقی که در مورد اقتصاد در آفریقا و کشور آفریقای جنوبی صورت گرفته است نسبت به رشد اقتصادی خوش‌بینی وجود دارد. این تحقیق، آفریقا را با سایر مناطق ازجمله امریکای لاتین، آسیا و اقیانوسیه، اروپای غربی، روسیه، آمریکای شمالی، چین و انگلستان مقایسه کرده است.

77 درصد انتظار وجود دارد که در سال جاری میلادی رشد مشاغل در آفریقا به تحقق بپیوندد که از میانگین جهانی فراتر است. بدین ترتیب آفریقا به‌ویژه آفریقای جنوبی در آستانه رشد هستند؛ اما وجه تمایز آفریقا با سایر نقاط جهان تمایل به استراتژی کوتاه‌مدت در مقابل استراتژی بلندمدت است. این موارد شامل سرمایه‌گذاری در محصولات، خدمات، امنیت فناوری اطلاعات و دیجیتالی کردن فراینده است.

تسهیلات روادید آفریقای جنوبی در چین

آفریقای جنوبی در 11 شهر چین مراکز تسهیل صدور رواید ایجاد کرده است. این اقدام جدید شامل افراد دارای گذرنامه دیپلماتیک، رسمی/خدماتی و عادی می‌شود که برای روادید سفر به آفریقای جنوبی برای اهداف تجاری کوتاه‌مدت درخواست دارند.

روی آوردن به انرژی‌های تجدید پذیر

به گفته انجمن پالایشگران و توزیع‌کنندگان آفریقا، برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای، آفریقا باید 15.7 میلیارد دلار برای پالایشگاه‌ها هزینه کند تا بتواند به اهداف تغییرات اقلیمی دست یابد.

به گفته این انجمن دولت‌های آفریقایی باید بر کاهش سطح گوگرد در فراورده‌های نفتی تمرکز کنند. دولت‌های کشورهای ثروتمند اهداف بلندپروازانه ای برای تغییر سریع به انرژی‌های تجدید پذیر برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن تعیین کرده‌اند و بسیاری متعهد شده‌اند تا سال 2050 این میزان به صفر برسد.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی این میزان تا سال 2040 به 4.5 درصد خواهد رسید. این آژانس در گزارش سال 2019 اعلام کرد که مصرف کلی انرژی آفریقا با افزایش جمعیت و اقتصادها دو برابر متوسط جهانی افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود تقاضا برای نفت و گاز در آفریقا تا سال 2040 به ترتیب به حداقل 7 میلیون بشکه در روز و 317 میلیارد مترمکعب برسد هرچند پیش‌بینی می‌شود سهم انرژی‌های تجدید پذیر از پایه پایین فعلی آن بیش از ده برابر افزایش یابد.

اثرات کووید-19 بر صنعت هوایی

آمار یاتا، انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، نشان می‌دهد که کووید-19 بر شش منطقه جهانی تأثیر متفاوتی داشته است.

ازنظر درصد، آفریقا رتبه سوم شرایط بدتر ازلحاظ کاهش تعداد مسافران هوایی را تجربه کرده است. تردد مسافران هوایی آفریقا در سال گذشته 65.7 درصد در مقایسه با سال 2019 کاهش‌یافته است. مناطق با درصد بیشتر سقوط، خاورمیانه 67.6 درصد و اروپا با 67.4 درصد بوده است. امریکای شمالی با 60.8 درصد و امریکای لاتین با 60.6 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. کاهش در آسیا و اقیانوسیه 53.4 درصد بوده است.

خطوط هوایی آفریقایی در سال گذشته 34.3 میلیون مسافر هوایی داشته‌اند و این کمترین تعداد مسافری بود که توسط خطوط هوایی هر منطقه انجام می‌شد. هواپیماهای آسیا و اقیانوسیه بیشترین تعداد مسافر 780.7 میلیون مسافر را پرواز دادند. چین در سال 2020 به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار داخلی شناخته شد زیرا سفرهای هوایی پس از تلاش برای کنترل کووید در بازار داخلی آنها سریع‌تر رشد کرد. ازنظر سفرهای بین‌المللی مسافران هوایی، منطقه اصلی مسیر سال گذشته درون اروپا بود. مسیر اروپا-امریکای شمالی در رتبه دوم قرار گرفت.

پنج کشور برتر ازنظر مسافران هوایی در سال 2020 به ترتیب عبارت‌اند از آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها و هندی‌ها. این پنج کشور 33.4 درصد از کل مسافران هوایی جهان در سال گذشته را تشکیل دادند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما