معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۷

ارسال نخستین محموله ترانزیتی از پاکستان به روسیه از مسیر ایران

کمرگ پاکستان در بیانیه خود ارسال نخستین محموله ترانزیتی حاوی انبه و میوه های تازه به روسیه از مسیر ایران تحت کنوانسیون TIR را «گامی‌بلند برای معرفی محصولات پاکستانی به بازار بزرگ روسیه» توصیف نمود.

 کمرگ پاکستان با صدور بیانیه ای در تاریخ 27 مرداد 1400 خبر ارسال نخستین محموله ترانزیتی حاوی انبه و میوه‌های تازه از پاکستان به روسیه را از مسیر ایران تحت کنوانسیون TIR منتشر نمود. گمرک پاکستان در بیانیۀ خود، این اقدام را «گامی‌بلند برای معرفی محصولات پاکستانی، به خصوص میوه‌های تازه پاکستانی به بازار بزرگ روسیه» نامید.

این رخداد بازتاب گسترده‌ای در جامعه تجاری پاکستان، به خصوص در میان صادرکنندگان انبه و نارنگی و مقامات مرتبط در پاکستان داشته است. 

این محموله از مرز تفتان - میرجاوه وارد خاک ایران شد و از مسیر آستارا به بندر آستاراخان رفت. در بیانیۀ گمرک پاکستان آمده است: «مرز تفتان تا بندر آستاراخان روسیه، حدود 4600 کیلومتر فاصله دارد و محموله‌های ارسالی ظرف مدت 7 تا 10 روز این مسیر را طی می‌کنند. این در حالی است که مسیر دریایی بندر کراچی تا بندر سن پترزبورگ روسیه حدود 35 روز طول می‌کشد و عملاً برای صادرات میوۀ تازه کارآیی ندارد».

گمرک پاکستان در ادامۀ بیانیۀ خود آورده است: «این مسیر ترانزیتی جدید که تحت کنوانسیون TIR فعالیت خواهد داشت، مسیر تازه‌ای برای نارنگی و سایر میوه‌ها و محصولات پاکستانی نیز به حساب می‌آید تا بتوان به بازار روسیه و اتحادیه اروپا از مسیری کوتاه‌تر و سریع‌تر دسترسی یافت».

عبدالرزاق داوود، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور بازرگانی هم ضمن اشاره به این رخداد مهم، در توئیتر خود نوشت: «من به شرکت اشفق بابت ارسال نخستین محمولۀ ترانزیتی به روسیه، تحت کنوانسیون TIR تبریک می‌گویم. این تلاش، پنجرۀ جدیدی برای صادرات به روسیه و اروپا از طریق مسیر زمینی باز کرد. من از تمام تجار دعوت می‌کنم از این مسیر که هم اقتصادی‌تر و هم سریع‌تر از بقیه مسیرهاست، استفاده کنند».

این مسیر تازه، برای صادرکنندگان انبه، اهمیت به‌سزایی دارد؛ زیرا پیش از این به دلیل محدودیت‌های ذاتی مسیرهای دریایی، صادرات انبه تازه به کشورهای اروپایی و روسیه را دشوار و استفاده از مسیرهای هوایی نیز هزینه‌های صادراتی را به شدت افزایش می‌داد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما