معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۷

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته چهارم مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کوبا طرح اقتصاد ملی برای سال 2022 را تهیه می‌کند

کوبا طرح اقتصاد ملی خود برای سال 2022 را تهیه می‌کند که در آن مفاهیمی مانند برنامه ریزی متمرکز، افزایش تولید با کاهش واردات و تنظیم بازار آزاد هم باید به عنوان اصول اساسی در آن حفظ شود. پیش نویس برنامه فوق که بر اساس پیشنهادات سازمان‌های مختلف دولتی، سازمان‌های تجاری، پارلمان‌های محلی و شرکت های تجاری با سرمایه صد در صد کوبائی تهیه می‌شود باید در ماه سپتامبر به وزارت اقتصاد و برنامه ریزی ارائه گردد. طرح مزبور نتایج اجرای طرح در سال 2021، ظرفیت های تولیدی کشور و منابع مورد نیاز را در نظر خواهد گرفت. به همین ترتیب طرح اقتصاد ملی برای سال 2022  باید به موضوعاتی مانند تولید مواد غذایی، نقش تعیین کننده صنعت ملی در تولید ثروت، افزایش درآمد از طریق صادرات و برنامه‌های تامین اجتماعی توجه کند.

کوبا مجوز استفاده اضطراری از واکسن «سوبرانا 02» و «سوبرانا پلاس» را صادر کرد

مرکز کوبایی برای کنترل داروها، دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی (CECMED) مجوز استفاده اضطراری از واکسن‌های «سوبرانا 02» و «سوبرانا پلاس» در طرح واکسیناسیون کوبا علیه کرونا را صادر کرد، بنابراین کوبا در حال حاضر دارای سه واکسن علیه کرونا یعنی دو واکسن فوق الذکر به علاوه واکسن «عبدالا» می‌باشد. در مورد این دو  واکسن تولید شده توسط مؤسسه واکسن سازی فینلای، واکسیناسیون بر اساس دو دوز از «سوبرانا 02» (روز اول و روز 28) و یک دوز تقویت کننده از «سوبرانا پلاس» (روز 56) به عنوان واکسن یادآور است. آنتی بادی‌های ایجاد شده در نتیجه واکسن‌های کوبایی علیه کرونا در برابر انواع نگران کننده ویروس کرونا (از جمله نوع دلتا که امروزه در کشور کوبا و بسیاری از نقاط جهان شیوع یافته ) تاثیر گذار می‌باشند.

اراده کوبا برای تقویت همکاری‌ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

آقای مانوئل ماررو، نخست وزیر کوبا در جلسه مجازی شورای  دولت های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شرکت و در سخنرانی خود از حمایت و همبستگی کشورهای عضو که با ارسال مواد غذایی، دارو و پشتیبانی عملی از کوبا حمایت نموده اند تشکر کرد. وی همچنین بر تعهد کشورش به تقویت روابط اقتصادی، تجاری، مالی و همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید نمود. نخست وزیر کوبا وضعیت دشوار اقتصادی کشورش در نتیجه تحریم های ایالات متحده و کرونا را توضیح داد. از سوی دیگر این مقام بر تمایل کوبا به تبادل تجربیات خود در مدیریت کرونا تاکید و به علاقه ‌هاوانا به دستیابی به مشارکت فعال شرکت های اوراسیایی در پروژه‌های سرمایه گذاری در کوبا اشاره کرد. در این راستا آقای ماررو اراده کوبا برای اجرای پروژه‌های مشترک در بخش های مختلف، به ویژه اکتشاف و تولید هیدروکربن‌ها، صنایع دارویی و بیوتکنولوژی، کشاورزی، حمل و نقل و صنعت آهن و فولاد را خاطرنشان کرد.

در این نشست روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان (به عنوان کشورهای عضو) و همچنین مولداوی، ازبکستان و کوبا به عنوان ناظر شرکت کرده اند. سفیر کوبا در مسکو به عنوان نماینده دولت کوبا در این نشست حضور داشت.

تاکید وزیر انرژی بر قصد کوبا به تقویت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر

آقای لیوان آرونته، وزیر انرژی و معادن کوبا در سخنرانی خود در سومین نشست کمیته اتحادیه بین المللی خورشیدی (ASI) برای منطقه آمریکای لاتین و کارائیب که به صورت مجازی برگزار شد از اقدامات قهری ایالات متحده علیه بخش انرژی کوبا انتقاد کرد. وی همچنین گفت که کوبا استفاده از انرژی خورشیدی را در حوزه کشاورزی، بخش مسکونی، صنایع و شرکت های خدماتی تقویت می‌کند. در این خصوص آقای آرونته گفت که کوبا 225 مگاوات در نیروگاه‌های خورشیدی برق تولید می‌کند و 341 مگاوات بزودی به این ظرفیت اضافه خواهد شد و بیش از 1100 مگاوات دیگر در حال مذاکره است. وزیر انرژی کوبا تاکید کرد که هدف این است 100 درصد از انرژی مورد نیاز کشور با استفاده از منابع تجدیدپذیر تولید شود.

خروج کوبا از فهرست BSP آژانس (IATA ) بدلیل تحریم های آمریکا

قائم مقام وزیر بازرگانی و سرمایه گذاری خارجی کوبا اعلام داشت آژانس هوانوردی بین المللی غیر نظامی (یاتا) به دولت کوبا اعلام داشته است که بدلیل تحریم های بانکی ایالات متحده بر علیه این کشور این آژانس دیگر قادر نخواهد بود تسهیلات (Billing & Settlement Plan) موسوم به سیستم BSP را به شرکت هواپیمائی ملی و خط هوائی دولتی کوبا ارائه نماید. این سیستم فرآیند ساده سازی فروش بلیت های هوائی شرکت ها و آژانس های هواپیمائی را بر عهده داشته و روند درآمدهای مالی آنان و گردش پولی و مالی ناشی از فروش بلیت و غیره را در یک سیستم پایاپای مورد تسویه قرار می دهد . این سیستم در حال حاضر در 180 کشور به 370 ایرلاین و آژانس هواپیمائی خدمات می رساند. در روزهای اخیر بانک اسپانیائی طرف قرارداد شرکت هواپیمائی کوبا از همکاری با این کشور استنکاف ورزیده است. قبل از این بانک های مشابه در کشورهای فرانسه، ایتالیا و مکزیک نیز اقدام مشابهی را انجام داده بودند.

بودجه جدید برای ارتقای کشاورزی و دامداری در کوبا به تصویب رسید

بانک مرکزی کوبا و وزارت دارایی و قیمت گذاری این کشور، بودجه ای معادل 1.8 میلیارد پزو (75 میلیون دلار) برای ارتقای کشاورزی و دامداری در کشور را تصویب نمودند. مبلغ مزبور باید در مدت باقی مانده از سال 2021 در شرکت های منتخب اجرا شود و در تولید برنج، موز، کاساوا (سیب زمینی شیرین)، میوه‌ها و پرورش گاو استفاده شود. 

کوبا واکسن «عبدلا» را به ویتنام ارسال خواهد کرد

کوبا با استفاده از واکسن «عبدالا» به ایمن سازی جمعیت ویتنام در برابر کرونا کمک خواهد کرد و همکاری در زمینه انتقال فناوری برای تولید آن واکسن در ویتنام را بررسی خواهد کرد. آقای میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا در گفتگوی تلفنی با همتای ویتنامی خود آقای نگوین ژوان فوک، تأیید کرد که کوبا تلاش خواهد کرد تا به ملت برادر با ارسال واکسن «عبدلا» کمک کند. خبرگزاری ویتنام تأکید کرد که همکاری در این زمینه از هم اکنون آغاز خواهد شد و تا پایان سال 2021 ادامه خواهد یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما