معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۴

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته چهارم مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 دولت نرخ ترجیحی برق مشترکان عادی با مصرف کم را کاهش داد

هیات دولت اوکراین تعرفه یارانه ای برق برای مشترکان عادی که کمتر از 250 کیلووات ساعت برق در ماه مصرف می‌کنند را 1.44 گریونا به ازای هر کیلووات تعیین کرد. 

فرودگاه کی یف از آغاز سال به بیش از 500 هزار مسافر خدمات داده است

فرودگاه کی یف (ژولیانی) در شش ماه نخست امسال به 524 هزار و 235 مسافر خدمات فرودگاهی ارایه داده اما این تعداد تنها 37% شاخص گردش مسافر در این فرودگاه در دوره زمانی مشابه در سال 2019 است. این فرودگاه در شش ماه نخست سال 2019 نزدیک به یک میلیون 590 هزار مسافر خدمات ارایه کرده بود. فرودگاه باریسپول در هفت ماه نخست سالجاری به 4 میلیون 564 هزار و 938 مسافر خدمات ارایه کرده که 55% شاخص  گردش مسافر این فرودگاه در سال 2019 است.

افزایش اجاره بهای مسکن در کی یف

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید در اوکراین، اجاره بهای مسکن و واحدهای آپارتمانی در کی یف روند صعودی به خود گرفته است. نرخ اجاره بها با توجه به عواملی مانند فاصله تا ایستگاه مترو، کیفیت تعمیرات، مساحت، تجهیزات و تعداد اتاقها تعیین می‌شود. بطور سنتی آپارتمانها و سوئیت های دارای  یک اتاق برای اجاره بیشترین تقاضا را دارند و نرخ اجاره ماهانه آنها در کی یف در حال حاضر از 9 هزار گریونا آغاز می‌شود و سقف آن هم اکنون 15 هزار گریونا در مرکز کی یف است. نرخ اجاره آپارتمان‌های دو اتاقه از 10 تا 11 هزار گریونا شروع می‌شود. اما در مناطق مرکزی کی یف یا نزدیک به ایستگاه مترو قیمت اجاره چنین آپارتمانهایی حداقل 17 هزار گریونا می‌شود. بیشترین اجاره بهای ثبت شده برای آپارتمانهای دو اتاقه 30 هزار گریوناست. اجاره آپارتمان‌های سه اتاقه در کی یف از 15 هزار گریونا تا 50 هزار گریونا هزینه دارد.

تغییر نرخ مواد غذایی بر اساس داده‌های سازمان آمار اوکراین

سازمان دولتی آمار اوکراین درباره نرخ تورم و روند تغییر قیمت مواد غذایی گزارش داد. بر اساس این گزارش قیمت عمده فروشی محصولات غذایی، نوشیدنی‌ها و دخانیات در ماه جولای در مقیاس سالانه 19.9%  افزایش یافته است. بر اساس گزارش مذکور هزینه تولید شکر بیشترین افزایش (77.7%) را داشته است. قیمت جزئی فروشی شکر در همین مدت 86.6% گرانتر شد. از جولای سال گذشته تا جولای امسال قیمت گوشت و فرآورده‌های گوشتی 14.4%، قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی 13%، نان و محصولات تهیه شده از آرد 17.3% و نوشیدنی‌های غیر الکلی 7.5% گرانتر شده اند.

از هر ده اوکراینی یک نفر برای دریافت یارانه تقاضا کرده است

وزارت دارایی اعلام کرد: از هر ده شهروند اوکراینی یک نفر از دولت برای برخورداری از یارانه درخواست ارایه کرده است. این وزارتخانه گفت: در سال گذشته حداقل 36 میلیارد گریونا یارانه تخصیص و پرداخت شده است. بر اساس برآوردهای اولیه 254 هزار خانواده بطور ماهانه یارانه دریافت کرده اند.

ارزیابی وزارت اقتصاد از وضعیت امنیت اقتصادی

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور، با امضای مصوبه شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، سیاستهای امنیت اقتصادی کشور تا سال 2025 را به اجرا گذاشت. شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین در مصوبه خود وضعیت امنیت اقتصادی در برخی از امور را مورد ارزیابی قرار داد. بر اساس مطالعات وزارت اقتصاد، میانگین سطح امنیت اقتصادی در دوره زمانی سالهای 2010 تا 2019 معادل 40% بود. این میزان در محدوده «غیر راضی کننده» ارزیابی شده است. در سال 2019 این شاخص به 43% رسید و در سال گذشته به 41% شد. امنیت مالی اوکراین هم در محدوده زمانی 10 ساله معادل 42% اعلام شد. این شاخص در سال 2019 به 42% افزایش و در سال گذشته به 38% تنزل یافت. امنیت تولید توسط وزارت اقتصاد نیز برای دوره زمانی دهه دوم قرن اخیر 53% گزارش شد. این شاخص در سال 2019 به 56% و در سال گذشته به 51% رسید. وضعیت امنیت اقتصاد خارجی و صادرات و واردات هم که طی سالهای 2010 تا 2019 میلادی 32% ارزیابی شده بود در سال 2019 به 41% و در نیمه سال گذشته 43% اعلام شد . امنیت سرمایه گذاری و نوآوری هم در سالهای 2019 و 2020 معادل 32% بود. وضعیت امنیت اقتصاد کلان در دهه دوم قرن حاضر در سطح 38% و مطلوب گزارش شد. در سال 2019 این شاخص 45% افزایش یافت اما در نیمه نخست سال گذشته 6 % کاهش را نشان می دهد.

فعالسازی بازار بورس ملی یکی از محورهای سیاستهای راهبردی امنیت اقتصادی اوکراین

در سیاستهای راهبردی امنیت اقتصادی اوکراین برای دوره تا سال 2025،  که توسط شورای امنیت و دفاع ملی و رئیس جمهور اوکراین تصویب و امضا شد، توسعه بازار بورس ملی برای حصول اطمینان از کارآیی و رقابت پذیری اقتصاد در کشور تعریف و تعیین شده است. در این سند وضعیت کنونی بازار سهام اوکراین به طور سطح پایین نقدینگی در بازار سهام و بورس، حمایت ناکافی از حقوق سرمایه گذاران در کنار عدم کفایت توانایی نهادهای تنظیم کننده و رگلاتوری در مقابله با سواستفاده از بازار بورس تشریح شده است. بر اساس سیاست های مذکور لازم است با حمایت های موثر از حقوق سرمایه گذاران در بازار بورس، خطرات اجتماعی و تهدیدها به حداقل کاهش یابند. علاوه بر این، در این سند بر لزوم ایجاد شرایط جهت جذب منابع مالی بلندمدت بیشتر و افزایش دریافت وام های بلندمدت و سرمایه گذاری‌ها تاکید شده است. در این سیاستها اعمال و راه اندازی سامانه بازنشستگی سه سطحی بازنشستگی بدون انتقال فشار بر صندوق بازنشستگی با افزایش درآمد بودجه و صندوق بازنشستگی اوکراین پیش بینی شده است.

افزایش شدید معاملات اراضی کشاورزی

تعداد معاملات اراضی کشاورزی اوکراین از آغاز راه اندازی بازار زمین از 6.5 هزار مورد تجاوز کرد. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین ضمن اعلام این خبر، گفت: معاملات اراضی کشاورزی در بازار زمین همچنان مطابق با برنامه‌ها «طبق معمول، آرام و بدون مناقشه و اختلاف» پیش می رود. وی افزود: رشد تعداد معاملات ثابت می‌کند که بازار زمین بطور کارآمد راه اندازی شده، شفاف و در راستای منافع مردم است.  در طول یک هفته تعداد معاملات زمین نزدیک به 1.5 هزار مورد افزایش یافته و از طرف دیگر اعلام شد که تعداد معاملات اراضی کشاورزی در تاریخ 16 آگوست به 7112 مورد رسید. مساحت کل اراضی معامله شده از زمان راه اندازی بازار اراضی کشاورزی تا تاریخ مذکور 14 هزار و 830 هکتار گزارش شده است.

افزایش قیمت اراضی با کاربری ساخت و ساز

قیمت اراضی و زمین‌های دارای کاربری ساخت و ساز رو به افزایش است. این افزایش بخصوص در حومه کی یف چشمگیر شده است. قیمت زمین برای ساخت و ساز در محدوده بیست کیلومتری کی یف از آغاز سال بین 15 تا 18 درصد رشد داشته و کارشناسان اعتقاد دارند که تا پایان سال این رشد ممکن است به 20% نیز برسد. از طرف دیگر تعداد متقاضیان خرید اراضی برای ساخت و ساز در حومه کی یف نزدیک به 3 تا 5 درصد در ماه افزایش می یابد و انتظار نمی روند که این روند کاهش یابد.

اعلام مناقصه برای احداث انبار زخیره سازی موقت پسماندهای رادیواکتیوی

دولت اوکراین یک مناقصه برای احداث انبار میان پروسه ای و موقت زباله‌های با رادیواکتیو بالا را اعلام کرد. این زباله‌ها در حال حاضر پس از مصرف به عنوان سوخت هسته ای در نیروگاه‌های اتمی اوکراین به روسیه ارسال می‌شوند. هزینه احداث این انبار بر اساس مندرجات در سایت پروزورا (مناقصه‌ها و مزایده‌های دولتی) حدود 3 میلیارد 843 میلیون گریونا برآورد شده است. مناقصه مذکور توسط موسسه تخصصی دولتی «شرکت مرکزی مدیریت پسماندهای رادیوآکتیو» که تابع آژانس دولتی مدیریت منطقه «محدوده ممنوعه آلوده رادیواکتیوی» است، اعلام عمومی‌شد. انبار مذکور باید تا دسامبر سال 2023 بطور کامل احداث و تحویل شود. این انبار برای ذخیره 100 ساله زباله‌های هسته ای تولید شده از مصرف سوخت های هسته ای و به حجم 260 متر مکعب در نظر گرفته شده است. آخرین مهلت ارسال پیشنهادات 13 سپتامبر است.

رشد ارزش صادرات اوکراین

سازمان دولتی آمار اعلام کرد: در نیمه نخست امسال 34.9 میلیارد دلار کالا و خدمات از اوکراین صادر شده که نسبت به دوره زمانی مشابه سال گذشته 25.5% رشد داشته است. صادرات به ویژه به کشورهای اتحادیه اروپا افزایش داشته و نسبت به شش ماه نخست سال گذشته 39% بیشتر شده است. اوکراین در نیمه نخست امسال 29.9 میلیارد دلار کالا و 5.6 میلیارد دلار خدمات صادر کرده که به ترتیب 30.7% و 1.5% رشد را نشان می دهد. در همین حال ارزش واردات کالا در نیمه نخست سالجاری 31 میلیارد و 251 میلیون دلار بود که نسبت به شش ماه نخست سال گذشته 28% بیشتر است. تراز تجاری اوکراین در همین حال 12.7% کاهش یافته و یک میلیارد 327 میلیون دلار شد. این سازمان گفت: اوکراین در نیمه نخست امسال با 227 کشور جهان معاملات بین المللی داشته است.

پرداخت حقوق به گریونای مجازی به کارکنان وزارت تحولات دیجیتالی

میخائیل فدوروف وزیر تحولات دیجیتالی اعلام کرد: به عنوان یکی از نخستین طرح های آزمایشی، ما موضوع پرداخت حقوق به کارکنان وزارت تحولات دیجیتالی به گریونای مجازی را روز میز داریم. وی گفت: اوکراین از نظر همخوان سازی و سازگاری با دارایی‌های مجازی رتبه اول را در جهان دارد. این آمادگی و باز بودن فضا برای فن آوریها می‌تواند یکی از نقاط قوت ما در جهان باشد که منجر به سرمایه گذاری بیشتری در تجارت و اقتصاد کشور شود.

کارشناس: بانک های اوکراینی از محدوده خطر خارج شده اند

سرگئی بیکوف رئیس انستیتو سیاستگذاری‌های عمومی معتقد است سامانه بانکی اوکراین پس از گذر از بحران همه گیری کرونا در سال گذشته احیا شده و با شتاب رشد می‌کند. وی گفت: تنها در سه ماهه نخست درآمد خالص بهره موسسات مالی از مرز 20 میلیارد گریونا عبور کرد و درآمد آنها از محل کارمزد نزدیک به 11 میلیارد دلار شد. شاخص ان پی ال (سهم وام های دارای مشکل در بسته وامی ارایه شده) در 28 بانک بطور چشمگیری کاهش یافته و هیچ یک از بانکها دارای درآمد خالص منفی نبود. وی افزود: ثبات و رشد تنها مربوط به بانکهای بزرگ نیست بلکه بانکهای متوسط و کوچک نیز به ثبات و پایداری رسیده اند. در دوره اعمال قرنطینه برخی از بانکهای متوسط، قدرت رقابت بیشتری یافتند و ابتکاراتی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش خدمات بطور غیر حضوری اجرا نمودند.

کاهش بیکاری در اوکراین

دنیس شمیگال در صفحه فیس بوک خود نوشت: تعداد بیکاران ثبت شده بطور رسمی در تاریخ 13 آگوست 316 هزار نفر بود، این میزان 38% کمتر از اول آگوست سال گذشته و در مقایسه با دوره قبل از بحران کرونا نیز (مارس 2020) تعداد بیکاران 50 هزار نفر کمتر است. نخست وزیر گفت: سازمان دولتی اشتغالزایی در حال حاضر بیش از 70 هزار پیشنهاد کاری و فرصت شغلی به بیکاران ارایه می‌کند. میانگین حقوق پایه رسمی اوکراینی‌ها در ماه ژوئن امسال از 520 دلار فراتر رفته است. از طرف دیگر وزارت اقتصاد گزارش داده که تعداد بیکاران ثبت شده بطور رسمی در تاریخ 16 آگوست 316 هزار نفر بود که 179 هزار نفر کمتر از همین تاریخ در سال گذشته است و نشان از کاهش 36% دارد. 

نخستین گامهای اوکراین برای تنظیم سیاستهای راهبردی در زمینه سوخت «هیدروژن»

اوکراین نخستین گام برای تنظیم سیاستهای راهبردی در زمینه سوخت «هیدروژن» را برداشت و در این راستا النا یاتسنو بعنوان مسئول تنظیم پیش نویس سیاستهای بهره وری انرژی دولتی در زمینه سوخت هیدروژنی برگزیده شد. در نخستین جلسه کارگروه مربوطه، درباره تهیه و تنظیم پیش نویس سیاستهای راهبردی توسعه انرژی هیدروژنی در اوکراین برای دوره زمانی تا سال 2030 بحث و بررسی و وظایف اصلی کارگروه و موضوعات مهم مشخص شدند. در چارچوب جلسه مذکور طرح کلی برای تنظیم، توسعه و پیشبرد سیاستهای راهبردی ارایه شد. یوری شافارنکو معاون آژانس بهره وری دولتی انرژی اوکراین اعلام کرد: هیدروژن بعنوان یک سوخت، یکی از مهمترین ابزارها برای سیاستهای کربن زدایی و سیاستهای آب و هوایی در اوکراین و اروپاست.

فیچ عواقب خصوصی سازی «پریوات بانک» را ارزیابی کرد

آژانس بین المللی رتبه بندی Fitch Ratings پیش بینی‌های خود درباره چهار بانک دولتی اوکراین را بطور همزمان تغییر داد. تا پیش از این پیش بینی فیچ درباره بانکهای دولتی «پریوات»، «اوشادبانک»، «اوکرگازبانک» و «اوکراکسیم بانک» پایدار بود اما هم اکنون به «مثبت» ارتقا یافته است. همچنین پیش بینی هر چهار موسسه مالی مذکور از نظر احتمال ورشکستگی بلندمدت به ارزهای خارجی و داخلی در سطح « B» مورد تایید قرار گرفت. در تنظیم پیش بینی‌ها عواملی مانند دولتی بودن بانک های مذکور بطور 100 درصد (اوکرگازبانک 95%)، اهمیت بانک از نظر ارزش در سامانه بانکی (برای پریوات بانک 32% و اوشادبانک 18%) و همچنین پشتیبانی سرمایه (برای سه بانک از 4 بانک مذکور) مورد توجه قرار گرفته اند. این آژانس متذکر شده است که دولتی باقی ماندن «پریوات بانک» از نظر راهبردی اهمیت زیادی ندارد و خصوصی سازی آن ممکن و حتی مطلوب نیز می‌باشد.  

رشد تولید ناخالص داخلی اوکراین به بیش از 5 درصد

تولید ناخالص داخلی اوکراین در سه ماهه دوم سال در مقایسه با سه ماهه اول 0.8% کمتر شده اما در همین حال در مقایسه با سه ماهه دوم سال گذشته افزایش یافته است. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی واقعی اوکراین در سه ماهه دوم امسال 5.4% در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته بیشتر بوده است. لازم به ذکر است که در پایان سه ماهه نخست سالجاری شاخص تولید ناخالص داخلی اوکراین در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش 2.2% افزایش را نشان می دهد؛ اما نسبت به سه ماهه چهارم همان سال 1.2% کاهش داشته است.

ظرفیت بالقوه تولید بیوگاز در صنعت پرورش مرغ و طیور 1.2 میلیارد متر مکعب برآورد شد

مجموع ظرفیت بالقوه تولید گاز از پسماندهای مرغداری‌ها و صنعت پرورش مرغ و طیور در اوکراین بین 0.65 تا 1.2 میلیارد متر مکعب در سال برآورد شده است. کارشناسان اعلام کرد: بطور بالقوه می‌توان 660 متر مکعب بیوگاز یا 0.42 تن سوخت معمولی از یک تن مواد آلی فضولات و پسماندهای خشک طیور پرورشی تولید نمود. 

برداشت گندم در سال جاری از کل برداشت سال گذشته تجاوز کرد

نخست وزیر اعلام کرد: تا 18 آگوست بیش از 29 میلیون تن گندم از مزارع کشور برداشت شده که 4 میلیون تن بیشتر از کل برداشت این محصول در سال گذشته است. وی گفت: ما می‌توانیم امسال نسبت به سالهای گذشته به یک رکورد در برداشت گندم برسیم. تا اکنون بیش از 29 میلیون تن گندم برداشت شده و ارقام نشان می دهند که حتی پیش از به پایان رسیدن فصل برداشت ما 4 میلیون تن بیشتر از کل محصول گندم سال گذشته، جمع آوری کرده ایم. شمیگال افزود: اوکراین در سال گذشته 25 میلیون تن گندم برداشت کرده بود.

سررسید موعد بازپرداخت بزرگترین بدهی اوکراین

الکسی لوبچنکو وزیر اقتصاد اعلام کرد: موعد بازپرداخت بخش بزرگی از دیون دولتی اوکراین در ماه سپتامبر سر می رسد. وی گفت: اما اوکراین قادر است بدون مشکلی این دیون و بهره‌های بانکی آن را پرداخت نماید. وی افزود: صندوق بین المللی پول در آخرین تصمیم خود بزرگترین رویداد در توزیع حقوق برداشت ویژه را انجام می دهد که در چارچوب آن نزدیک به 2.7 میلیارد دلار به اوکراین تخصیص خواهد یافت. ما خود را برای سپتامبر آماده می‌کنیم. منبع مالی وجود دارد. لازم به ذکر است که اوکراین در ماه سپتامبر می‌بایست بی سابقه ترین بازپرداخت دیون خود را انجام دهد. در مجموع اوکراین در ماه آینده می‌بایست 81.4 میلیارد گریونا دیون خارجی و 20.71 میلیارد گریونا دیون داخلی خود را بازپرداخت نماید. اوکراین تا آخر امسال هم باید 5.8 میلیارد دلار دیون و بهره متعلقه را پرداخت و تسویه کند.

اوکراین دیگر زباله‌های هسته ای خود را به روسیه ارسال نمی‌کند

نخست وزیر اعلام کرد: زباله‌ها و پسماندهای هسته ای نیروگاه‌های اتمی اوکراین از این پس دیگر به روسیه ارسال نمی‌شود. وی گفت: انتقال زباله‌های هسته ای نیروگاه‌های اتمی ریونه، خملنیتسکی و جنوبی برای شرکت تولید نیروی هسته ای «انرگواتم» 200 میلیون دلار در سال هزینه دارد. تا پیش از این تنها زباله‌های هسته ای نیروگاه زاپاروژه در اوکراین انباشت می‌شد. 

کاهش ذخایر موقت گاز طبیعی در مخازن زیر زمینی اوکراین

میزان ذخایر موقت گاز طبیعی در تاسیسات مخازن زیرزمینی در مقایسه با حجم این ذخایر در زمان مشابه سال گذشته 30% کمتر است. شرکت «اوکرترانس گاز» اعلام کرد: در حال حاضر در مخازن مذکور 17.62 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی موجود است که 57% کل ظرفیت این مخازن را شامل می‌شود. قابل ذکر است حجم گاز موجود در تاسیسات مخازن زیر زمینی گاز اوکراین در آغاز فصل گرمایشی گذشته معادل 23.77 میلیارد متر مکعب یعنی 77.1% کل ظرفیت و حجم این ذخایر بود.

افزایش واردات ذغال سنگ به اوکراین

میزان واردات ذغالسنگ و آنتراسیت به اوکراین در 7 ماه نخست سال بطور قابل توجهی (13.6%) افزایش و یک میلیون و 398 هزار تن بیشتر از سال قبل است. لازم به ذکر است که در 7 ماه نخست سال گذشته 11 میلیون و 676 هزار تن ذغالسنگ و آنتراسیت به اوکراین وارد شده بود. بیشترین واردات این دو نوع سوخت از روسیه (نزدیک به 60%)، از آمریکا 23.29% و از قزاقستان 11.48% ثبت شد.

اوکراین در صادرات روغن آفتابگردان در جهان پیشرو است

اوکراین در سال گذشته در صدر کشورهای صادر کننده روغن آفتابگردان در جهان قرار گرفت. بزرگترین وارد کنندگان روغن آفتابگردان از اوکراین در سال گذشته کشورهای هند (31% صادرات روغن آفتابگردان اوکراین)، چین (20%) و هلند (10%) بودند. بر اساس مطالعات، اوکراین نه تنها بزرگترین صادرکننده روغن آفتابگردان در جهان در سال گذشته بود، بلکه از نظر تولید نیز مقام نخست را بدست آورد. درآمد حاصل از صادرات روغن آفتابگردان در سال گذشته 11% کل درآمد صادراتی اوکراین بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما