معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۷

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته چهارم مرداد 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

لاکاژه پو: منافع اروگوئه و آرژانتین ضرورتا نباید در تقابل با یکدیگر باشند

آقای لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اختلافات درونی اعضای مرکوسور گفت: در دیدار با رئیس جمهور آرژانتین مشخص گردید که منافع هریک از کشورها چیست و اینکه منافع اروگوئه و آرژانتین ضرورتا نباید در تقابل با یکدیگر باشند. لاکاژه پو خاطرنشان کرد، در این نشست درباره موضوعات مرتبط با ارتباطات نهادینه دو کشور؛ دیپلماسی ریاست جمهوری؛ موضوعات مشترک در مرکوسور؛ رودخانه اروگوئه؛ راه‌های آبی دو کشور، پروژه‌های مشترک از جمله احداث پل در شمال اروگوئه و غیره تبادل نظر صورت گرفت.  ریاست جمهوری آرژانتین متعاقبا با صدور بیانیه ای تاکید کرد، لاکاژه پو و فرناندز جنبه‌های مختلف در روابط دوجانبه و منطقه ای را تحلیل نمودند. شایان ذکر است، لاکاژه پو نوامبر سال گذشته در استان کلونیای اروگوئه میزبان ضیافت نهاری به مناسبت ورود فرناندز به اروگوئه بود.

ارسال لایحه دولت اروگوئه به پارلمان برای توافق با شرکت هوایی قطر

آقای خرمن کاردوسو وزیر گردشگری اروگوئه گفت، دولت لایحه ای در ارتباط با خدمات هوایی به پارلمان ارسال کرده و طی آن شرایط لازم برای ادامه مذکرات با شرکت هوایی قطر (قطر ایرویز) را به منظور تلاش برای دستیابی به توافق با این شرکت هوایی تعیین نموده است. دولت بدین ترتیب قصد دارد زمینه پرواز مستقیم هواپیماهای قطری به اروگوئه را فراهم آورد. شایان ذکر است مسئولان قطر ایرویز اوایل ماه اوت رسما از تصمیم خود برای پایان دادن به مسیر مستقیم دوحه- بوئنوس آیرس با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر کرونا در آرژانتین خبر داده بودند. قطر ایرویز چهارمین شرکت هوایی است که پس از شرکت های هوایی لاتام، ایرنیوزلند و امارات قصد خروج از آرژانتین را دارد. کاردوسو در بخش دیگری از اظهاراتش از افزایش آتی تعداد پروازها به اروگوئه از کشورهای اسپانیا و برزیل خبر داد و گفت، شرکت هوایی ایبریا به دولت اروگوئه اطلاع داده است که از ماه سپتامبر به بعد، با اجرای طرح ورود اتباع خارجی ( دارای اموال و دارایی) به اروگوئه، این شرکت کانکشن هوایی میان مادرید و مونته ویدئو را به هفته ای پنج بار افزایش خواهد داد. این موضوع اروگوئه را به تنها کشور در آمریکای لاتین مبدل می‌کند که بیشترین ارتباطات هوایی را با اروپا در شرایط بهداشتی کنونی خواهد داشت. شرکت هوایی گل (Gol) نیز اعلام کرد که از اول نوامبر سال جاری با بازگشایی مرزهای اروگوئه (برای تمام اتباع خارجی که روند کامل واکسیناسیون را سپری کرده باشند) کانکشن هوایی میان مونته ویدئو و سائوپائولو را از سر خواهد گرفت. پروازهای این شرکت ابتدا با هفته ای چهار پرواز آغاز خواهند شد و از 15 نوامبر به بعد به روزانه یک پرواز افزایش خواهند یافت. وی همچنین یادآور شد، فعالیت شرکت هوایی آویئانکا میان بوگوتا (کلمبیا) و مونته ویدئو نیز قرار است با هفته ای سه پرواز از دوم دسامبر از سرگرفته شود.

اروگوئه در عرصه صادرات جهانی مرغ به حاشیه رانده شده است

مرکز ملی گوشت اروگوئه (ایناک) به تازگی در گزارشی تحلیلی درباره راه‌های توسعه و ورود به بازارهای جهانی گوشت مرغ نوشت، مصرف گوشت طیور در میان پروتئین‌های با منشاء حیوانی از لحاظ حجمی‌بیشترین تجارت جهان را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که اروگوئه طی سالهای اخیر در زمینه صادرات گوشت مرغ به حاشیه رانده شده است. بر اساس این گزارش، در سالهای 2010 لغایت 2014، 69 درصد از صادرات مرغ اروگوئه روانه بازار ونزوئلا می‌شد که ارزش صادراتی آن بطور متوسط سالانه حدود 24 میلیون دلار بوده است. بروز مشکلات تجاری در ونزوئلا سبب شد که صادرات مرغ اروگوئه در مجموع از سال 2015 لغایت 2019 روند نزولی یافته و به طور متوسط سالانه به 4 میلیون دلار تقلیل یابد. در حال حاضر دسترسی اروگوئه به بازار بین المللی گوشت طیور (market access) تنها 4 درصد است که در مقایسه با سایر کشورهای منطقه آمریکای لاتین از جمله برزیل (86%)، شیلی(46%) آرژانتین (37%) و پاراگوئه (15%)، سهم بسیار اندکی است. ایناک در بخش دیگری از این تحلیل با اشاره به وجود سابقه تاریخی صادرات مرغ از اروگوئه به کشورهای آسیایی و خاورمیانه همچنین بررسی معیارهایی از قبیل وجود مجوزهای همکاری با کشورهای این منطقه (از جمله در زمینه صدور محصولات گوشتی)، اولویت آتی صادرات مرغ را کشورهای چین، عربستان سعودی و هنگ کنگ اعلام نمود. ایناک ابراز امیدواری نمود، درصورت تحقق صادرات مرغ بویژه به صورت برش های ویژه و تکه شده، سهم دسترسی کشور به بازارهای بین المللی از 4 به 36 درصد افزایش یابد.

سوخت در اروگوئه بالاترین قیمت را در میان سایر کشورهای آمریکای لاتین دارد

بر اساس تازه ترین گزارش پورتال Global Petrol Prices، بهای هر لیتر بنزین در اروگوئه معادل 1.62 دلار است که بالاترین قیمت در منطقه آمریکای لاتین به حساب می آید. پس از اروگوئه جامائیکا در جایگاه دوم قرار دارد و هر لیتر بنزین در این کشور حوزه کارائیب به بهای 1.262 دلار به فروش می رسد. کشور شیلی در جایگاه سوم بوده و بهای هر لیتر بنزین 1.217 دلار محاسبه شده است. جمهوری دومینکن (1.208 دلار) و کوبا (1.2 دلار) در ردیف های چهارم و پنجم این جدول قرار دارند. شایان ذکر است بهای هر لیتر بنزین در کشور برزیل 1.144 دلار؛ در پاراگوئه 1.04 دلار؛ و در آرژانتین 0.993 دلار است. کشورهای مذکور به ترتیب در ردیف های هفتم، دهم و دوازدهم جدول قرار دارند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما